Hoppa till huvudinnehåll

Superelbilen Toroidion från Pojo är tillbaka på banan

Superelbilen Toroidion har byggts i en hall i Pojo.
Superelbilen Toroidion har byggts i en hall i Pojo. Superelbilen Toroidion har byggts i en hall i Pojo. Bild: Yle/Tove Virta superelbil

Det är redan nästan fyra år sedan den supersnabba elbilen Toroidion från Pojo lanserades för världen.

Redan då nämndes planerna på serietillverkning. Tiden gick men någon serietillverkning kom inte i gång. Nu säger ändå Toroidions upphovsman och vd Pasi Pennanen att projektet fortsätter att gå framåt.

- Länge har vi hoppats på att få komma med positiva nyheter men allt möjligt händer och sker. Allt kan man inte personligen påverka, säger en något förtegen Pasi Pennanen.

Målet är att inleda serieproduktion vid nästa årsskifte.

Just nu jobbar han med att utveckla tekniken för den andra generationens drivsystem.

Pasi Pennanen, mannen bakom superelbilen Toroidion.
Pasi Pennanen är Toroidions upphovsman och designer. Pasi Pennanen, mannen bakom superelbilen Toroidion. Bild: Yle/Tove Virta toroidion,Raseborg,bilar,elbilar,Västnyland

Han säger att fördröjningen dels har att göra med finansiering men att också andra faktorer spelar in.

Konceptbilen Toroidion är en av världens kraftigaste elbilar men än är den inte helt färdig för industriell produktion.

- Idén är att utveckla tekniken mot större volym och lägre kostnader. Det är ett fortlöpande utvecklingsarbete, säger Pennanen.

Toroidion - elbil tillverkad i Raseborg.
Toroidion 1 MW är en av världens snabbaste elbilar. Toroidion - elbil tillverkad i Raseborg. Bild: Toroidion pasi pennanen

Den som känner för att införskaffa en Toroidion får punga ut med omkring 318 000 euro. Det skattefria priset är 250 000 euro för en grundmodell.

Priset har kommit ner avsevärt under de senaste åren. För tre år sedan uppgavs priset för bilen vara över en miljon euro men då handlade det om enskilda specialbyggda exemplar som kunde klassas som tävlingsbilar.

Idag har basversionen av Toroidion en annan teknik och mindre effekt. Dagens version är tänkt för serieproduktion och har 1070 hästkrafter och väger 1070 kilogram. Batteriets elektriska spänning på 48 volt är betydligt lägre än i andra elbilar.

Finns inte till försäljning ännu

Bolaget har ännu inte tillverkat en försäljningsversion av bilen vilket betyder att den strikt taget ännu inte finns till försäljning.

Däremot lär det finns ett antal reserveringar som kan förvandlas till beställningar i det skedet då det finns en färdig produkt.

- Det finns många som vill provköra och som överväger beställning. I det här skedet kan jag inte säga mer än så, säger Pennanen.

För att trygga finansieringen under projekttiden har bolaget haft två aktieemissioner och för tillfället ser den ekonomiska situationen ut att vara under kontroll.

- Behovet av pengar tar aldrig slut. Det är en fortgående process, säger Pennanen som hoppas hitta en industriell investerare som kan investera pengar i projektet och också hjälpa till att förädla bolagets uppfinningar.

Tillverkning i hemlandet

Enligt Pennanen är tanken att bilen ska tillverkas i Finland men exakt var är ännu oklart.

Han påpekar att Raseborg inte har någon elektronikindustri men att Lojo i det avseendet ligger rätt bra till.

- Det finns tusentals komponenter i en bil. Allt tillverkas ju inte på en adress.

Pennanen jobbar ännu vidare med prototypen men siktar på småskalig serietillverkning till nästa årskifte.

Småskalig serietillverkning innebär en årsproduktion på ända upp till 75 bilar.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland