Hoppa till huvudinnehåll

Vet du när du ska ta dig till jouren? Borgå sjukhus uppmanar: "Ring oss alltid innan ni kommer hit"

Borgå sjukhus, jourpoliklinik
Arkivbild. Borgå sjukhus, jourpoliklinik Bild: Yle/Jeanette Winberg jourpoliklinik

Joursystemet på Borgå sjukhus fungerar inte ännu optimalt. Det är allt för få östnylänningar som på förhand ringt till jourhjälpstelefonen.

Sedan 2017 ger samma telefonnummer – 116 117 – både akut rådgivning samt vårdanvisningar under dygnets alla tider. Då systemet infördes såg överläkare Laura Moring många fördelar med förändringen.

- Östnylänningarna får bättre rådgivning kring akuta hälsoproblem och i bästa fall undviker vi onödiga besök på sjukhusjouren. Något som i sin tur avlastar vår akutsjukvård.

Nu, ett år senare, ringer omkring 25 procent av alla som tar sig till jouren på Borgå sjukhus upp på förhand.

- Det är en siffra som vi gärna ser att stiger, säger Laura Moring. Av alla de som ringer upp oss hänvisas ungefär en tredjedel hit till jouren.

Patient på bår i sjukhuskorridor.
Arkivbild Patient på bår i sjukhuskorridor. Bild: YLE/ Rebecca Olin sjukvård,akutvård,evakueringsövning

Årligen besöks jouren av dryga 30 000 patienter. En siffra som ser ut att öka en aning för varje år.

- Om man ringer oss på förhand klarar vi bättre av att ta hand om patienten på ett smidigt sätt.

Men alltid går det inte helt efter noterna.

För Yle Östnyland har Ninja Lang berättat om hur en smärtsam natt blev en smärtsam dag då vårdsystemet fallerade och bollade henne av och an mellan Borgå sjukhus och hälsovårdscentralen.

Hon hade följt de givna direktiven och ringt upp journumret på natten.

- På ett vis kände jag mig ganska desperat där på jouren då jag visste hurdan väldig smärta jag hade haft. Orden arg och rädd sammanfattar bra mina känslor på sjukhuset, säger Ninja Lang.

Upprörda kommentarer

På sjukhuset beklagar överläkare Laura Moring det skedda.

- Patientens egen berättelse är den viktigaste biten för oss då vi utreder vårdbehovet. Det är förstås väldigt ledsamt om patientens upplevelse är att inte bli hörd och tagen på allvar.

Ninja Langs berättelse har fått en del genklang i olika kommentarsfält på nätet:

”Svårt att tro att någon kommer mitt i natten för ros skull. Har själv blivit utsatt för mycket obehagligt bemötande och avvisande från sjukhuset då min blindtarm var inflammerad.”

”Jag efterlyser mer kunskap och fantasi av vårdpersonalen. Har själv varit utsatt för samma sak. Magsmärtor ska tas på allvar.”

”En man sade ett man måste rulla runt på golvet för att de ska tro en! Annars blir man utsparkad. Hade dock trott att de förbättrat jourpolikliniken efter detta.”

Väntrummet på jouren.
Väntrummet på jouren. Bild: YLE/ Rebecca Olin sjukvård,sjukhus,evakueringsövning

Jouren på Borgå sjukhus finns till för patienter som har insjuknat plötsligt och behöver brådskande hjälp. Jouren har öppet dygnet runt.

Flera gånger under intervjun upprepar överläkare Laura Moring vikten av att allra först ringa till 116 117.

Vid akut nödfall, som svår smärta i bröstet, förlamningssymptom och medvetslöshet, gäller det att ringa nödnumret 112.

Ambulans ger inte förtur

”Är det verkligen så att då man kommer med ambulansen, så måste personalen ta hand om patienten. Så ledsamt att inte tro att smärtorna som var och en har inte är påhittade ... vem vill in på sjukhus i onödan.”

Så kommenterar en person Yle Östnylands artikel om Ninja Lang på sociala medier.

Enligt Laura Moring gör jouren samma vårbedömning av alla patienter oberoende på vilket sätt de har anlänt till sjukhuset.

Sjuksköterska går i korridor
Sjuksköterska går i korridor Bild: Yle/Jeanette Winberg Borgå,sjukhus,sjukskötare,borgå sjukhus

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland