Hoppa till huvudinnehåll

Hangöseglaren Tina Hellsten om kappsegling till Karibien: ”Bästa med målgången var kallt dricksvatten och varm dusch”

En kvinna står bakom rodret på en segelbåt. I bakgrunden kan man skymta Finlands flagga längst bak i båten.
Hangöbon Tina Hellsten är både glad och ledsen över att kappseglingen är över. En kvinna står bakom rodret på en segelbåt. I bakgrunden kan man skymta Finlands flagga längst bak i båten. Bild: Privat segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,Atlanten,Kanarieöarna,Las Palmas de Gran Canaria,Tina Hellsten

19 dagar, 22 timmar och åtta sekunder. Så lång tid tog det för S/Y Carissa eller Ocean Lady att segla från Las Palmas på Kanarieöarna till Saint Lucia i Karibien.

Hangöbon Tina Hellsten har närmare 40 års erfarenhet av att segla, men nu var det första gången hon korsade Atlanten.

- Det är överraskande hur mörkt det kan vara mitt ute på Atlanten. Natten varar i tolv timmar, från sex på kvällen till sex följande morgon och det var faktiskt mörkt, säger Tina Hellsten, som till vardags jobbar som läkare.

Lägg till höga vågor och utmanande sidovågor, så förstår också andra än landkrabbor att det var en ganska svår seglats.

För Tina Hellsten och de sju övriga besättningsmännen eller -kvinnorna var det ändå en bra upplevelse.

Bild taget från en segelbåt, öppet hav, skymning eller gryning, höga vågor
Höga vågor och tidigt mörkt. I synnerhet de långa, mörka nätterna överraskade Ocean Ladys besättning. Bild taget från en segelbåt, öppet hav, skymning eller gryning, höga vågor Bild: Privat segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,Atlanten,Kanarieöarna,Las Palmas de Gran Canaria,arc18

- Det var roligt, det var häftigt. Lite som att surfa, just en sådan feeling man vill ha när man seglar, säger Tina Hellsten.

Historisk seglats med finländska mått mätt

Besättningen på Ocean Lady hamnade aldrig mitt i någon stormby trots att sådana förekom.

Sju kvinnor ombord på en segelbåt ute på öppet hav. Ganska blåsigt. Soligt. Ser varmt ut. Kvinnorna klädda i t-skjortor.
Girlpower och smått historisk dessutom. Sju kvinnor ombord på en segelbåt ute på öppet hav. Ganska blåsigt. Soligt. Ser varmt ut. Kvinnorna klädda i t-skjortor. Bild: Privat segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,Atlanten,Kanarieöarna,Las Palmas de Gran Canaria,arc18

Seglingstävlingen Atlantic Rally for Cruisers, ARC är över och därmed också ett tvåårigt projekt för den kvinnliga besättningen Ocean ladies.

Kvinnorna har gjort historia, Ocean Lady är den första båten från Finland med endast kvinnor i besättningen som deltagit i den här kappseglingen.

Lång seglats för att komma till startlinjen

Startskottet i Las Palmas gick den 25 november, men redan i slutet av augusti seglade Ocean Lady iväg från Hangö, via Portsmouth i Storbritannien.

Färden mellan Hangö och Portsmouth tog drygt två veckor och seglatsen mellan England och Kanarieöarna tog en och en halv månad.

Före avfärden från Finland hade besättningen hunnit bekanta sig med den hyrda båten i cirka två månader. Båten är en 13,5 meter lång Swan 441, byggd 1980.

- En båt man kan lita på, konstaterar Tina Hellsten.

En segelbåt utanför en ö  med höga klippor. Karibien Saint Lucia
Ocean Lady närmar sig mål i Saint Lucia, Karibien. En segelbåt utanför en ö med höga klippor. Karibien Saint Lucia Bild: Tim Wright segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,arc18

Själva kappseglingen tog sedan knappt tre veckor. Trots att drygt 200 lag deltog i tävlingen såg man knappt någon av de övriga båtarna. Däremot levde besättningen ombord på Ocean Lady tätt tillsammans, dygnet runt.

Sammanhållningen var god, kvinnorna har seglat tillsammans tidigare, bland annat på Medelhavet.

Vi har lärt oss att hålla munnen, man behöver inte säga allt som man tänker

De är bekanta med varandra via en gemensam segelförening, Naispurjehtijat-Sailing Ladies. Trots det förberedde gänget sig en hel del, bland annat träffade Ocean Ladies en psykolog och övade sig på teamarbete.

- Alla har mycket seglingserfarenhet och alla har egna åsikter. Vi har lärt oss att hålla munnen, man behöver inte säga allt som man tänker. Man kan också följa det som gänget har beslutat, säger Tina Hellsten.

Medlemmarna i besättningen ombord på Ocean Lady hade också sina egna uppgifter och hade gått olika kurser, bland annat i hur man lappar söndriga segel och hur man filear fisk.

Tina Hellsten är förutom läkare också utbildad telefon- och flygplansmontör.

- Jag tog hand om det tekniska och människorna.

Sju kvinnor ombord på en segelbåt ute på öppet hav. Soligt. Ser varmt ut. Kvinnorna klädda i t-skjortor.
Humöret på topp, flaggan likaså. Sju kvinnor ombord på en segelbåt ute på öppet hav. Soligt. Ser varmt ut. Kvinnorna klädda i t-skjortor. Bild: Privat segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,Atlanten,Kanarieöarna,Las Palmas de Gran Canaria,arc18

Kappseglingen tog knappt tre veckor. Ocean Lady kom i mål den 15 december. Känslorna svallade nästan lika mycket som vågorna ute på Atlanten.

Huvudet kändes tomt, fast man var glad

- Å ena sidan var det skönt att komma i land. Det gungade inte och man fick kallt dricksvatten och en varm dusch. Å andra sidan kändes det lite sorgligt, ett två år långt projekt var slut, vad händer efter det här? Huvudet kändes tomt, fast man var glad, beskriver Tina Hellsten känslorna vid målgång.

Åtta kvinnor i en segelbåt. De vinkar och är glada. Plats: Karibien, vid vatten
Besättningen på Ocean Lady efter målgång. Åtta kvinnor i en segelbåt. De vinkar och är glada. Plats: Karibien, vid vatten Bild: Tim Wright segling,Kappsegling,Karibien,Västindien,Saint Lucia,Atlantic Rally for Cruisers,Tina Hellsten

Någon lång seglingspaus för Tina Hellsten blir det ändå inte.

- Jag ska tillbaka till Karibien i mars för att segla i två veckor och fira mitt 60-årskalas.

Segelbåten Ocean Lady får däremot njuta av Karibien ända till maj innan den seglas tillbaka till Finland. Efter kappseglingen har den redan hyrts ut för för kortare seglatser i den västindiska övärlden.

Artikeln bygger på en intervju som Veronica Montén har gjort.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland