Hoppa till huvudinnehåll

Place2go lyfter fram företagarna i Raseborg och Hangö med nytt koncept

digital skylt i gatubilden
Företagen kan köpa annonsplats på den digitala skylten. digital skylt i gatubilden Bild: Yle / Monica Slotte marknadsföring,Raseborg,Västnyland,kultur,turism,reklam (marknadsföring),företagare,Digital skyltning,Horsbäck,Niklas Fjäder och Mikael Roms

Företaget Place2go arbetar med att marknadsföra regionen på ett nytt sätt.

Kundansvariga Ilse Klockars säger att målgruppen egentligen främst är raseborgarna och Hangöborna själva.

- Vi vill skapa en möjlighet för människor att leva och bo här och få en utkomst. Är man företagare så kan vi finnas här och hjälpa så att det fungerar bättre.

Synlighet i ord och bild

Företagare kan köpa annonser på webbplatsen och synas i stadsbilden i Raseborg via digitala eller vanliga skyltar. Än så länge finns uteskyltarna inte i Hangö.

Evenemangskalendern på nätsidan är gratis, liksom företagslistningen.

kvinna i kontorsutrymme
Ilse Klockars vill lyfta fram människor och inspirera till samtal. kvinna i kontorsutrymme Bild: Yle / Monica Slotte marknadsföring,Raseborg,Västnyland,kultur,turism,reklam (marknadsföring),företagare,Digital skyltning,Horsbäck,Ilse Klockars, account manager Place2go

- Ju fler företagare vi har på listan desto bättre betjänar vi den kund som kanske söker en skomakare och som då kan se vilka det finns i regionen.

Vill man ha synlighet genom att till exempel presentera sig och sin verksamhet med intervju och bild i ett reportage så kostar det.

- Vi strävar efter att hålla priserna på en sån nivå att alla klarar av det. Vi talar inte om tusenlappar utan om hundralappar.

Vill inspirera till samtal och framtidstro

Ilse Klockars har ett förflutet vid turistbyrån i Hangö. Hon är vildmarksguide och har också arbetat som journalist.

Nu skriver hon bland annat om intressanta unga företagare som lever och verkar i Västnyland.

- Vi vill ge dem utrymme att berätta varför de har valt att etablera sig just i Raseborg eller Hangö. De kunde ha valt att flytta till Helsingfors som så mången annan gör men de valde att stanna här.

- Det är den styrkan och tron på en framtid i den här regionen som jag vill att vår sajt ska avspegla.

Vi gör någonting nytt som ingen annan har gjort förut― Ilse Klockars, Place2go

Ilse Klockars ser ingen konkurrens med städerna Raseborg och Hangö vad gäller marknadsföringen, tvärtom handlar det om ett samarbete.

Skyltprojektet är stadens men det är Place2go som i praktiken förverkligar skyltningen. Företaget äger och sköter om skyltarna.

Invånarperspektivet är viktigt, understryker Ilse Klockars. Och ju mer information invånaren får i lättillgänglig form om företag och evenemang desto mer gagnas regionen.

- Det är där vi kommer in. Vi gör någonting nytt som ingen annan har gjort förut.

Ny sajt med berättelser

Place2go kan vara obekant för många ännu men en del företagare har redan hittat företagets webbplats som nylanserades i slutet av september.

Innehållsmarknadsföringen är en ny giv som man håller på att komma igång med.

Var drar man då gränsen mellan information och marknadsföring, reklam?

- De historier jag skriver handlar inte om att lyfta fram en specifik produkt. Det vore produktreklam, det är inte det vi sysslar med, säger Ilse Klockars.

företagsbyggnad om vintern
Place2go har sitt kontor i Horsbäck i Raseborg. företagsbyggnad om vintern Bild: Yle / Monica Slotte marknadsföring,Raseborg,Västnyland,kultur,turism,reklam (marknadsföring),företagare,Digital skyltning,Horsbäck,Niklas Fjäder och Mikael Roms

För tillfället finns det en webbsida för Hangö Place2go och en separat för Raseborg Place2go men sidorna är länkade till varandra. Huvudsidan har presentationer för varje ort.

- Vi vill hitta intressanta människor och inspirerande företagshistorier, lyfta fram positiva exempel. Vi kan också ta upp problematiska saker och kanske hitta lösningar, förklarar Klockars.

Bygger varumärke

Mikael Roms och Niklas Fjäder som äger Place2go driver också företaget MR Media som arbetar med företagsynlighet genom webbsidor, sociala medier, grafiska produkter, skyltar och tejpningar.

Place2go-skyltningen kom till efter staden Raseborgs beslut att alla skyltar som inte är på egen tomt ska tas ner.

Man kan inte förbjuda utan att ge andra möjligheter― Niklas Fjäder, Place2go
två män i kontorsutrymme
Niklas Fjäder och Mikael Roms driver marknadsföringsföretaget Place2go två män i kontorsutrymme Bild: Yle / Monica Slotte marknadsföring,Raseborg,Västnyland,kultur,turism,reklam (marknadsföring),företagare,Digital skyltning,Horsbäck,Niklas Fjäder och Mikael Roms

- Det man ser i stadsbilden och längs med vägarna är digital skyltning, banderoller och aluminiumskyltar. Så tre alternativ att synas, förklarar vd Mikael Roms.

Skyltplatserna har väckt stort intresse och är i det närmaste slutsålda.

- Man kan inte förbjuda utan att ge andra möjligheter. Vi kom med det här förslaget och erbjöd vårt specialkunnande, konstaterar Niklas Fjäder.

För föreningar registrerade i Raseborg finns det möjlighet att få ett av staden subventionerat pris på skyltarna och banderollerna.

Raseborg och Hangö är pilotkommuner för konceptet.

Kompletterar varandra

Raseborgs turistchef Ville Vuorelma säger att samarbetet med Place2go är rätt väg att gå när det gäller att marknadsföra regionen.

- Det är ju väldigt bra att de finns här och att de så mångsidigt producerar material och lyfter fram företagen i området, säger Vuorelma.

en man och en kvinna invid ett fönster
Turistchef Ville Vuorelma och tf utvecklingschef Lotta Lerviks tror på samarbete med Place2go och andra privata aktörer och föreningar. en man och en kvinna invid ett fönster Bild: Yle / Monica Slotte marknadsföring,Raseborg,Västnyland,kultur,turism,reklam (marknadsföring),företagare,Digital skyltning,tf utvecklingschef Lotta Lerviks

Bra nätsidor är väldigt viktiga idag. De fungerar som digitala visitkort― Ville Vuorelma, turistchef i Raseborg

Lotta Lerviks, tillförordnad utvecklingschef, säger att människor söker information om evenemang på så olika sätt idag. Därför är det bra att det finns olika kanaler.

- Ju mer vi kan tuta ut tillsammans, desto bättre.

Ville Vuorelma säger att kommunen kan göra en del när det gäller att marknadsföra Raseborg, men resurserna är knappa.

Därför är det viktigt att marknadsföringen görs i ett samarbete med invånarna, organisationerna, föreningarna och företagarna, där alla drar sitt strå till stacken.

- Bra nätsidor är väldigt viktiga idag. De fungerar som digitala visitkort, säger han.

Mycket handlar om samarbete eftersom allas resurser är begränsade.

Lotta Lerviks ser gärna att informationen också går ut på finska i högre grad än hittills.

- Vi är duktiga på att berätta på svenska om vad vi gör i Raseborg men kanske inte lika bra på att rikta oss till den finskspråkiga marknaden i övriga Finland. Det är där vi borde satsa.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland