Hoppa till huvudinnehåll

Stressa inte om natten ibland blir kort, men för Anita Westerholm gällde det att börja prioritera sömnen

Robert Bergholm och Anita Westerholm
Anita Westerholm fick hjälp med sömnen av Robert Bergholm. Robert Bergholm och Anita Westerholm Robert Bergholm,Efter nio,Anita Westerholm

Så här års går var och varannan omkring med konstant sömnbrist. Hur ser goda sovrutiner ut, hur mycket behöver vi sova och hur ska man göra för att få tillräckligt mycket sömn?

Anita Westerholm är 23 år. Hon studerar parallellt både på Hanken och på juridiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Dessutom är hon kommunalpolitiker, andra vice ordförande för stadsstyrelsen i Raseborg, ordförande för Svensk ungdom i Raseborg och Zonta-aktiv – och försöker dessutom klämma in ett träningspass tre gånger i veckan.

Anita insåg att hon ligger i riskzonen för att få sömnproblem i framtiden. Det har helt enkelt blivit en ovana att sova för lite. Hon fick hjälp av Efter Nios husläkare Robert Bergholm med att analysera och förbättra sina sovrutiner.

– Problemet är inte det att jag skulle sova dåligt, utan att det finns så mycket annat intressant att göra istället, säger Anita. Jag prioriterar allt annat och sover på det lilla som blir kvar. I längden är det förstås inte hållbart.

Bra sömn viktig för att kroppen ska hinna återhämta sig

Sömnbehovet är individuellt och ofta ärftligt. Somliga klarar sig med sex timmar sömn per natt, andra behöver närmare åtta.

– Jag sover nog närmare sex timmar per natt. När jag känner efter känner jag ibland att kroppen skulle behöva vila när huvudet skulle vilja göra något roligare.

Om man sover för lite på natten kan man kompensera med att ta en kort tupplur på eftermiddagen. Vi är biologiskt disponerade att kunna sova en stund vid klockan 16-tiden, ifall nattsömnen varit dålig.

Idén om att man ska sova åtta timmar i sträck är ett relativt nytt påhitt. Före den industriella revolutionen sov man antagligen i flera skift, eventuellt är vi också biologiskt mer anpassade till att sova så.

Innan det elektriska ljuset uppfanns gick man och lade sig när det blev mörkt, sov några timmar, var vaken några timmar och sov sedan igen i några timmar. Under den vakna tiden var man aktiv på olika sätt.

Viktigt att lyssna på sin kropp

Anita Westerholm fick hjälp av husläkare Robert Bergholm med att göra en välmåendeanalys, där sömnkvaliteten mättes och analyserades. Det visade sig att hon sov gott och djupt när hon sov, även om timmarna inte blev så många.

– Det är viktigare att stanna upp och känna efter hur kroppen känns än att räkna timmar, säger Robert Bergholm. Huvudsaken är att man mår bra.

Fysisk träning tär också på energinivåerna. Om kroppen är slut är det viktigare att vila än att träna, även om man får energi av att träna.

– Min största insikt är att jag behöver vila allra mest när jag har allra minst tid att göra det, säger Anita Westerholm.

väckarklocka
Använd väckarklocka och lämna telefonen i ett annat rum. väckarklocka Efter nio,Väckarklocka,Anita Westerholm

Tips för bättre sömn:

  • Undvik koffein, alkohol och nikotin
  • Motionera regelbundet och vistas ute i dagsljus
  • Lägg bort telefonen och andra apparater i god tid
  • Använd en väckarklocka istället för telefonen
  • Varva ner ordentligt innan du går och lägger dig
  • Avslappningsövningar kan bidra till god sömn
  • Håll regelbundna tider
  • Sovrummet ska vara svalt, mörkt och tyst
  • Sovrumment är bara till för sömn och sex
  • Stig upp en stund om du inte kan sova istället för att ligga och vrida dig, läs en stund eller gör något annat lugnande

Efter Nio radio, lördagen den 12 januari 2019, efter klockan 9 i Yle Vega.

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa