Hoppa till huvudinnehåll

Catarinas farfars tavla hänger på Ateneum med fel namn: "Här finns ju inget snöfall"

Catarina Diehl på Ateneum.
Catarina Diehl vid sin farfars tavla, Buli elsika. Catarina Diehl på Ateneum. Bild: Yle/Mathias Gustafsson Gösta Diehl,catarina diehl

Ateneum i Helsingfors har precis öppnat sina dörrar för dagen. Redan har ett par skolgrupper och några andra konstintresserade kommit in till museet från den gråa snösörjan utanför. Utställningen ”Urbana möten” är den som drar flest besökare.

I en av salarna står Catarina Diehl och tittar på en tavla som hennes farfar, Gösta Diehl har målat. Den är dramatisk.

En familj bestående av en kvinna och tre barn tittar ut genom ett fönster från en byggnad som finns på Elisabethsgatan. I horisonten stiger jättelika lågor från Sörnäshållet.

Tavlan "Buli elsika"
Det snöar borde heta "Buli elsika". Tavlan "Buli elsika" Bild: Yle/Mathias Gustafsson Gösta Diehl,helsingfors

- Det här är min farmor, min pappa, min faster och min farbror. De sitter och tittar på ett kemikalielager som brinner. Min pappa minns det här fast han bara var fyra år gammal då det hände, berättar Diehl.

Min faster som är lite äldre minns det desto klarare. Hon har berättat om hur det lät när brandbilarna susade över bron mot Sörnäs. Själva branden var jättedramatisk. Då det var kemikalier som brann, var lågorna gula, gröna, röda och blå, fortsätter hon.

På väggen, in till tavlan kan man läsa att den är målad av Gösta Diehl år 1945 och att den heter ”Det snöar”. Men detta är en felaktig titel.

- Tavlan heter faktiskt ”Buli elsika”. Det är Helsingfors slang och betyder stor eldsvåda. Min faster kontaktade Ateneums intendent före jul och då lovades det att saken skulle utredas. Men inget har hänt, så nu har jag kontaktat utställningens kurator per e-post och nu ska tavlans namn korrigeras.

”Vi har faktiskt undrat över namnet”

I svaret Catarina Diehl fick per e-post av specialforskare Anu Utriainen, står det fritt översatt såhär: ”Vi ska utan vidare korrigera namnet på verket i vår databas och också på den information vi har om själva motivet. Vi har faktiskt undrat över namnet här på museet några gånger, det finns ju faktiskt inget snöfall alls i tavlan.”

Titeltext på vägg
Tavlan heter Buli elsika Titeltext på vägg Bild: Yle/Mathias Gustafsson Gösta Diehl,helsingfors

Viktigt att namnet är rätt

- Jag stod här faktiskt för ett par dagar sedan och beundrade min farfars tavlor och kom i samtal med några damer som också stod här. De blev jätteglada över det jag hade att berätta och tyckte att det genast gav så mycket mer, då de fick höra vad som verkligen sker i motivet. Tolkningen av riktningar och färger i tavlan blir intressantare då man vet att en kemikaliefabrik brinner i alla världens färger och att familjen ser allting genom sitt fönster, säger Catarina Diehl.

Ateneum utifrån
Ateneum ska åtgärda titeln på Diehls tavla. Ateneum utifrån Bild: Yle/Mathias Gustafsson Ateneum,Helsingfors

Dramatiska tider ger dramatisk konst

Brevid ”Buli elsika” finns en annan, betydligt större tavla av Gösta Diehl. På den kan man se en hel del figurer som reagerar på bombningen av en by. Verket ”Bomber över byn” är målad år 1950 och avtecknar på ett nästan serieteckningsaktigt sätt olika personer som upplever en hemsk förödelse.

Tavlan "Bomber över byn"
Finlands "Guernica". Tavlan "Bomber över byn" Bild: Yle/Mathias Gustafsson Gösta Diehl,"Finlands Guernica"

- Den här tavlan har kallats för Finlands "Guernica", med hänvisning till Picassos kända verk. Min farfar genomlevde två krig och det märks i en del av hans verk. Färgerna och ansiktena är ofta dramatiska. Här i den här tavlan finns en kvinna som tittar ner över ett litet barn och hennes bakhuvud är ett annat ansikte som förskräckt tittar upp mot skyn. Kvinnan liknar min farmor, berättar Catarina Diehl.

Ateneum utifrån
Utställningen pågår till den 20 januari. Ateneum utifrån Bild: Yle/Mathias Gustafsson Ateneum,Urbana möten

Utställningen ”Urbana möten” erbjuder besökaren en inblick i förändringarna den finländska samhället har gått under åren 1910 till 1980. Helsingfors är starkt närvarande och man får se teckningar över hur Sörnäs kommer till.

I ”Urbana möten” ingår över 300 verk av över 80 konstnärer. Förutom Gösta Diehl får man njuta av verk av Tuulikki Pietilä, Elga Sesemann, Aarre Heinonen och Helene Schjerfbeck.

Utställningen pågår till den 20 januari.

Vem var Gösta Diehl

Gösta Diehl, född 1899 i Viborg, död 1964.

Kubist och kolorist, började studera i Paris år 1922.
Diehl fick efter hand framgång med sin konst i Paris och började ställa ut sina verk på stadens gallerier.
Han hade också sin första separatutställning 1926 på Stenmans konstsalong i Helsingfors.
Efter att ha återvänt permanent till Finland började han 1935 att arbeta i egen ateljé i Kronohagen i Helsingfors.
Många av Gösta Diehls kända verk skapades i denna ateljé, till exempel Den bombade byn på Ateneum.
I sina landskaps- och figurmålningar sammansmälte han franska intryck från Cézanne och Matisse med det nordiskt blonda och lyriska. Han var en av medlemmarna i Prismagruppen.

År 1953 tilldelades han Pro Finlandia-medaljen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen