Hoppa till huvudinnehåll

Ett fyraårigt projekt är rott i hamn: ”En glädjens dag att varvet nu kan börja planera Kvarkenfärjan”

Raumovarvet.
Här på Raumovarvet ska den nya Kvarkenfärjan också byggas. Raumovarvet. Bild: Yle/Fredrik Häggman varvsindustri,skeppsbyggnad,raumovarvet

I fredags kom beskedet om att Kvarken Link beställer den nya Kvarkenfärjan från Rauma Marine Constructions i Raumo.

Många hade redan väntat länge på beskedet men för försäljningsdirektören Håkan Enlund på RMC var det en glädjens dag för beställningen betydde att en milstolpe hade nåtts.

Första förhandlingarna fördes i januari 2015

- Det har varit ett långt projekt som ibland har haft motvind och ibland stiltje men nu är äntligen det fyra år långa arbetet slut då vi har ett intentionsavtal och projektet för vår del är rott i hamn, säger Enlund.

Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör
Försäljningdirektör Håkan Enlund på RMC är lättad att beställningen av Kvarkenfärjan är rodd i hamn. Håkan Enlund, Rauma Marine Constructions försäljningsdirektör Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,håkan enlund

Enligt Enlund inleddes de första diskussionerna med beställaren i början av 2015 och nu i januari 2019 har man äntligen skrivit under pappren.

- Det har funnits olika visioner på hur projektet ska finansieras och det ledde till förseningar och dessutom var det ett offentligt projekt som har behövt tid att mogna fram, säger Enlund.

En flygande start

- För mina kolleger betyder det här intentionsavtalet att det är nu själva jobbet börjar, säger Enlund. Det är nu som fartygets planering inleds och sedan själva byggfasen så det blir en verkligt flygande start.

Raumovarvet har redan tidigare meddelat att man har skrivit intentionsavtal med Tallink Group som beställt ett nytt passagerarfartyg som ska levereras i slutet av 2021.

Dessutom ska varvet också bygga fyra nya korvetter för Marinen och de sista fartygen i Flottilj 2020-serien ska levereras 2025 och 2026.

Räcker kapaciteten till då ni också ska leverera Kvarkenfärjan våren 2021?

- Vi har planerat det så att själva byggfaserna för fartygen kommer efter varandra. Planeringsarbetet och upphandlingsarbetet kommer att gå på varandra men det ska inte bli ett problem, säger Enlund. Vi har räknat med det och ska rekrytera mer personal för att få det att gå ihop.

Det finns en viss knutpatriotism som vi kan dra nytta av.

Varvet jobbar enligt en ny affärsmodell

I motsats till Åbovarvet som har tusentals egna arbetare så jobbar Raumovarvet enligt en ny affärsmodell framtagen av en forskargrupp vid Åbo Akademi.

I all sin korthet går den ut på att underleverantörerna och marinklustret tar ett större ansvar för projekten och att varvet inte har så mycket personal.

- Vi ansvarar för försäljningen och projekthantering och dylikt och har i dagens läge cirka 100 anställda som kan bli något fler, säger Enlund.

Raumovarvet
Sysselsättningen på Raumovarvet kommer att öka markant då byggfaserna inleds. Raumovarvet Bild: Yle / Peter Karlberg Raumo,raumovarvet

De största rekryteringarna kommer att ske bland varvets underleverantörer och Enlund tror nog att varvet kommer att klara av att hitta den arbetskraft som behövs.

Hur stor konkurrens om arbetskraften är det?

- Jag skulle inte säga att det är så värst stor konkurrens om arbetskraften mellan Åbo och Raumo för det finns en viss knutpatriotism som vi kan dra nytta av, säger Enlund. Bor du i Raumo vill du också jobba i Raumo och vice versa.

Raumovarvet kan också dra nytta av det breda kunnande inom varvsindustrin som det finns i Satakunta och Egentliga Finland samt internationellt.

- Det blir många händer från olika länder som ska koordineras för att ro alla projekt i hamn men vi ser med tillförsikt på de projekt vi har framför oss och är fullt övertygade om att fartygen levereras enligt tidtabell, säger Enlund.

Iskunskap och tidigare erfarenhet avgjorde för Raumovarvet

På slutrakan var det två varv som tävlade om att få bygga Kvarkenfärjan.

Att lotten föll på Raumovarvet tror Enlund att beror på varvets tidigare erfarenhet av att bygga exempelvis specialfartyg.

- Det handlar inte om kärnfysik men fartygets isklass på 1A Super är ganska ovanligt vad gäller bil- och passagerarfärjor och att vi tidigare har byggt bland annat isbrytare för den ryska marknaden var kanske något som avgjorde, säger Enlund.

Miljövänligheten och de teknologiska innovationer som Kvarkenfärjan ska få i form av batteridrift och gas samt naturgas är något man också har erfarenhet av sedan tidigare vid Raumovarvet.

- Vi är väldigt tacksamma för det förtroende vi har fått och teknologiutvecklingen och miljötänket är i ropet just nu, säger Enlund.

Tillverkningen flyttar österut

Ur ett globalt perspektiv så byggs det en hel del stora kryssningsfartyg för tillfället och de varv som har specialiserat sig på jättelika fartyg är ganska långt fullbokade.

Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016
Åbovarvet har specialiserat sig på stora kryssningsfartyg. Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016 Bild: Yle/ Nora Engström mein schiff

Därtill byggs det sedan också en del mindre bil- och passagerarfärjor och de byggs allt oftare på varv i Asien som har vuxit sig starkare.

Årligen beställs det kring tio eller tolv sådana fartyg varav 4 eller 5 byggs i Nordeuropa.

- Kan vi få en del av den kakan så mår vi bra här på varvet i Raumo, säger Enlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland