Hoppa till huvudinnehåll

Främlingsfientlighet på ÅST - situationskomik och trumpism på samma scen

6 skådespelare med olika roliga uttryck i kropp och ansikte  och brokiga kläder på studioscenen på ÅST. En man i förgrunden med ryggen mot publiken har en kniv i handen som han höjer mot de andra
Ensemblen i Främlingen på ÅST 6 skådespelare med olika roliga uttryck i kropp och ansikte och brokiga kläder på studioscenen på ÅST. En man i förgrunden med ryggen mot publiken har en kniv i handen som han höjer mot de andra Bild: Åbo Svenska Teater Åbo Svenska Teater

Komedin Främlingen har år på nacken, men är fortfarande mycket aktuell - på ÅST återkommer den i uppdaterad version

När ÅST satte upp Kom igen. Charlie! för 30 år sedan blev den den genom tiderna mest framgångsrika turnépjäsen på teatern. Och den spelades för fullt under hela 80-talet över hela världen.

Nu är den tillbaka på ÅST, fast som Främlingen, också nu som turnépjäs. Och den är aktuellare än någonsin, hävdar regissören Arn-Henrik Blomqvist.

Han förstår att pjäsen just nu tilltalar för att den berättar om det som händer i världen nu. Inte bara i USA utan också i Europa.

- Det verkar som att 1983 upprepar sig nu 2019.

skådepelare mot svart bakgrund. Två kvinnor och tre män. Coca Cola- automat och möbler.
skådepelare mot svart bakgrund. Två kvinnor och tre män. Coca Cola- automat och möbler. Bild: Åbo Svenska Teater Åbo Svenska Teater

Arn-Henrik Blomqvist gillar pjäsen för att den som han beskriver det är lätt spelad, situationerna och karaktärerna är väldigt klara och tydliga. Den är helt enkelt mycket välskriven.

Följer USA:s politik

Publikens skratt kan ändå komma på lite andra ställen i den nydaterade Främlingen än i gamla Kom igen. Charlie!

- Lite nog, säger Blomqvist.

- Sen har vi ju uppgraderat den lite med exempelvis tv- inspelningar från nutiden. Dem kommer vi att byta ut anefter, när det händer nånting i USA:s politik.

Det smakprov ÅST:s ensemble gav tyder på att det trots det underliggande eller rätt tydliga budskapet kommer att bli både språk- och situationskomik.

Skådespelaren Jerry Wahlforss som hör till ÅST:s fasta personal, spelar Charlie och frilansande skådespelaren Anders Slotte, Owen. De två representerar varandras motpoler. Den ena ”utlänning” och den andra kanske en mer eller mindre typisk trumpist?

Arg man i blått angriper man i prästkläder i Åbo Svenska teaters uppsättning Främlingen
Arg man i blått angriper man i prästkläder i Åbo Svenska teaters uppsättning Främlingen Bild: Åbo Svenska Teater Åbo Svenska Teater

Mycket utmanande bakom scenen...

Scenografen Mimmi Resman har haft stora utmaningar med att anpassa scenerna både för små föreningshus och stora scenen på ÅST. Turnebussen ska fullastad besöka nästan hela Svenskfinland.

Wahlforss och Slotte tycker inte det är speciellt utmanande direkt för skådespelarna.

- Spelstunden är alltid både densamma och ny för varje gång, det är jobbet bakom scenen som på vissa håll kan bli riktigt utmanande. Man måste vara mycket ekonomisk med allt som sker utanför scenen, säger Anders Slotte och Jerry Wahlforss inflikar:

- Vi tävlar ju på föreningshusen med stolar och biljardbord, innebandyklubbor, en massa saker som finns där för att ungdomarna ska trivas. Då måste vi ibland packa längs med väggarna så det kan hända att man springer rakt in i ett innebandymål!

På ÅST:s stora scen finns inga sådana problem, men där gäller det förstås att spela också uppåt mot balkongerna, berättar Wahlforss.

- Men vi är ganska bra på att ta in publik och kollar spelplatsen och anpassar oss efter den.

Anders Slotte tycker det känns fint att spela en sådan här modern, välskriven klassiker som håller:

- Med riktigt små justeringar här och där.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland