Hoppa till huvudinnehåll

"Hyresvärdar sätter i system att behålla hyresgarantin" - bråk om slutstädning och lägenhetens skick hör till de vanligaste tvisterna

En nyckelknippa i ett hörn på ett bord.
Det är inte ovanligt att det uppstår tvister om hyresgarantin när en hyresgäst flyttar ut. En nyckelknippa i ett hörn på ett bord. Bild: Kimmo Hiltunen / Yle bostadsaktiebolag,bostäder,bolån,bostadsförmedling,Nyckel

En hyresgäst i Jakobstadsområdet säger att hyresvärden skyllde en gammal skada i murstocken och en tillplattad list på honom och vägrade betala tillbaka garantihyran. Tvister om hyresgarantin är bekanta för Pia Lohikoski på Vuokralaiset VKL.

Ett hyresförhållande som började i bästa samförstånd slutade i bråk om hyresgarantin.

- Jag kunde aldrig ana att det skulle gå så här. Vi kom bra överens och jag trodde aldrig att hyresvärden tio månader senare skulle stå och ropa att jag ska dra åt helvete, säger en hyresgäst i Jakobstadsområdet.

Godkänner inget slitage

Det finns hyresgäster som stör, förstör och inte har råd med hyran, eller bara låter bli att betala. Men ibland är det hyresvärden som ställer till med problem för hyresgästen.

Speciellt i det skedet när hyresgästen flyttar ut.

- Det finns hyresvärdar som ser garantihyran som en bonushyra som de inte betalar tillbaka, säger förenings- och utbildningsdirektör Pia Lohikoski på Vuokralaiset VKL.

Den landsomfattande organisationen får tusentals samtal per år av hyresgäster som har problem med sin hyresvärd när hen flyttar ut ur bostaden. Det kan råda delade meningar om vad som är normalt slitage och vad en flyttstädning innebär.

- Vissa hyresvärdar godkänner inte ens vardagligt slitage. Sådant som uppstår oberoende hur försiktig hyresgästen är, säger Lohikoski.

På Suomen vuokranantajat ry som är intresseorganisation för hyresvärdar får man årligen ta emot 90 000 samtal.

- De vanligaste frågorna är vad hyresvärden ska göra när hyran inte blir betald eller när det uppstått skador i bostaden, säger chefsjurist Sanna Hughes.

Allting började i samförstånd

Den tidigare hyresgästen som Yle varit i kontakt med säger att hyresförhållandet började i bästa samförstånd när han och hans sambo flyttade in i bostaden. Hyresvärden var trevlig och parterna kom bra överens.

- Men snart började hyresvärden komma med anmärkningar om hur det såg ut inne i bostaden.

Hyresvärden lade sig allt mera i både städning och gräsklippning och bad också att få komma in i bostaden för att berätta hur de skulle städa badrummet för att undvika fuktskador. Den tidigare hyresgästen hade enligt hyresvärden inte skött detta till belåtenhet och hyresvärden var orolig för mögel.

- Då började hyresvärden kommentera att vi hade alltför många flaskor med duschtvål och schampo i badrummet. Hyresvärden skakade dem och talade om vilka flaskor vi borde kasta bort.

Till slut stod det klart att hyresvärden gick in i bostaden när hyresgästen och hans sambo var borta. Då bestämde paret sig för att flytta.

Och det var då som problemen kulminerade.

Hyreskontrakt
Hyreskontraktet räcker inte alltid för att undvika tvister. Hyreskontrakt Bild: Yle kontrakt

Ingen återbetalning på kontot

Paret flyttade ut och städade bostaden. Men det kom ingen återbetalning av hyresgarantin. Mannen tog kontakt med hyresvärden som påstod att det fanns skador i bostaden som paret åsamkat och hyresvärden tänkte därför inte betala tillbaka hyresgarantin.

- Hyresvärden påstod att vi orsakat en spricka i murstocken och att vi plattat till listen på frysen. Frysen var närmare 20 år gammal och sprickan i spisen fanns där när vi flyttade in, säger mannen.

Lyckades hitta bevismaterial

Sprickorna i spisen fanns också omnämnda i hyresavtalet, men hyresvärden ansåg att det rörde sig om andra sprickor än den de nu tvistade om.

Hyresgästen säger att han hade tur, han lyckades hitta en tidigare hyresgäst som hade ett foto av spisen. Det visade sig att sprickan fanns där långt innan paret flyttade in.

Hyresgästen säger att det vid närmare efterforskningar visade sig att hyresvärden hade försökt få ersättning för samma spricka redan av sin första hyresgäst för 20 år sedan.

- Då börjar det gå för långt, säger mannen.

Gick till polisen

Hyresvärden vägrade fortfarande betala och ville ha 350 euro för den tillplattade listen.

- Jag kände att det här var fel och när jag sa ifrån blev hyresvärden mycket otrevlig och gick till personangrepp, säger mannen.

I det här skedet vände sig hyresgästen till polisen med foton som bevis. Polisen sa att det inte är ett ärende de kan prioritera, men kontaktade ändå hyresvärden.

- Då betalade hyresvärden tillbaka allt utom 50 euro, som jag nog aldrig får tillbaka. Men det var främst känslan av att bli så orättvist behandlad som fick mig att stå på mig, säger mannen.

När han berättat om det som hänt så har han nåtts av många liknande historier.

- Mitt råd är att fotografera allt eller filma innan du flyttar in så att du har bevis på bostadens skick. Jag kunde aldrig ana att den trevliga hyresvärden skulle stå och skrika att jag ska dra åt helvete och att ingen någonsin mera kommer att hyra ut en lägenhet år mig, säger mannen.

Yle har varit i kontakt med den tidigare hyresvärden som säger att parterna inte är eniga.

- Ord står mot ord och jag har också varit i kontakt med polisen, säger hyresvärden.

Hyresvärden vill inte närmare kommentera det som hänt.

En nyckelknippe hänger i låset på en öppen dörr.
Hyresgäster och hyresvärdar har ibland olika syn på vad som är normalt slitage och en bra flyttstädning. En nyckelknippe hänger i låset på en öppen dörr. Bild: Mostphotos/Deyan Georgiev studentbostäder,bostäder,lägenheter,bostadslån,bostadsköp,fastigheter,nycklar,dörrar,Bostadsbrist,studerande,hyresbostäder,Hyreshus,lås,hem,hus,rum,tamburer,hall,studentbostad

Hyresgarantin orsak till många tvister

På Vuokralaiset VKL är problem med hyresgarantier nästan vardagsmat. Det är den allra vanligaste orsaken till att hyresgäster tar kontakt.

- Det vanligaste problemet är att hyresvärdarna inte återbetalar hyresgarantin, ofta utan att ange några som helst skäl till detta. De bara anser att pengarna tillhör dem, säger Pia Lohikoski.

Enligt Lohikoski håller de här hyresvärdarna hårt fast vid att det inte får finnas de minsta spår i bostaden fast hyresgästen bott där länge.

Normalt slitage bekostas inte av hyresgarantin

Till rättshjälpsbyrån vänder sig både hyresvärdar och hyresgäster när parterna inte kommer överens, säger Martin Melin som är ledande offentligt rättsbiträde på Rättshjälpsbyrån i Jakobstad.

Hyresvärdar tar kontakt när hyresgästerna stör, åsamkar skador på bostaden eller inte betalar hyran i tid. Hyresgästerna tar kontakt när de hotas av vräkning, anklagas för att ha skadat hyresbostaden eller inte får tillbaka sin garantihyra.

- Hyresvärden anser i de fallen att bostaden är i sämre skick än innan hyresgästen flyttade in och vill därför inte betala tillbaka garantisumman, säger Martin Melin

Men hyresgarantin finns inte till för att täcka kostnader för vardagligt slitage.

- Man ska inte ytrenovera på hyresgästens bekostnad om denne inte åsamkat skador utöver det normala, säger Melin.

Är det hyresvärdarna som är petnoga eller hyresgästerna som är slarviga?

- Ofta finns det fel på båda sidor. Det är sällan så entydigt, liksom i de flesta övriga tvister, säger Melin.

Jurist Sanna Hughes säger att det ibland uppstår tvister om vilka skador som funnits i lägenheten sedan tidigare och vilka som uppstått medan hyresgästen bott i bostaden.

- Det kan också bli diskussion om hur mycket en hyresgäst ska ersätta om det exempelvis uppstår skador i ett gammalt golv. Då kan man inte kräva hyresgästen på beloppet av ett helt nytt golv, säger Huhges.

Begär kvitton

Om det är så att man inte får tillbaka sin garantihyra så är hyresvärden skyldig att informera om varför den inte återbetalats.

- Hyresgästen har också rätt att veta att pengarna faktiskt använts till att reparera det som uppges vara förstört. Hyresgästen ska begära att få se kvitton, säger Lohikoski.

Med jämna mellanrum tar hyresgäster också kontakt på grund av att hyresvärden gått in i bostaden utan lov. Då ska man genast vända sig till polisen.

- Det är hemfridsbrott och en olaglig handling, säger Lohikoski.

Det finns också fall där hyresvärden vill sälja sin bostad och vill att hyresgästen ska visa lägenheten för spekulanter. Men hyresgästen är ingen mäklare.

- Det här är inte hyresgästens uppgift om man inte särskilt kommit överens om arrangemanget.

Lönar sig inte att gå till rätten

Pia Lohikoski är medlem i Konsumenttvistenämnden där de här fallen ofta slutar. Överlägset flest ärenden gäller just garantihyror och bostadens skick.

På rättshjälpsbyrån försöker man i första hand förhandla.

- Vi försöker medla och ibland lyckas vi komma till en överenskommelse. Men ibland går den ena parten vidare med ärendet, säger ledande offentliga rättsbiträdet Martin Melin.

Melin säger att när det gäller hyresgarantin så har ägaren trumf på handen, han eller hon sitter på pengarna.

I sista hand är det domstolen som avgör vad som är välstädat och vad som är normalt slitage. Bäst är det om man dokumenterat bostadens skick innan man flyttade in, säger Melin, då kan man bevisa sin oskuld.

Melin säger att de här ärendena i första hand inte är polisärenden utan civilrättsliga tvister där man kan ta hjälp av en jurist. Då hjälper det att ha dokumentation på hand.

Gör en gemensam granskning av bostaden

Det skulle vara viktigt att man gör en konditionsgranskning av bostaden innan hyresgästen flyttar in. Lohikoski säger att de flesta har en telefon till hands och då är det enkelt att fotografera eller filma.

- Det är fortfarande förvånansvärt ovanligt med gemensamma granskningar av bostäder innan inflyttning. Det här skulle underlätta enormt.

Finns allt dokumenterat så är saken klar, hyresgästen ansvarar för de skador som uppstått under hyrestiden, säger Lohikoski.

- Jag skulle göra en besiktning av hyresbostaden innan jag flyttar in, även om jag skulle hyra bostad av en släkting, menar Lohikoski.

Jurist Sanna Hughes säger att de hyresvärdar som kontaktar Vuokranantajat ry oftast kan reda ut situationen med sin hyresgäst.

- De allra flesta hittar en gemensam lösning. Om det helt klart rör sig om en skada som hyresgästen åsamkat så kan hyresvärden behålla hyresgarantin.

- Då kan hyresgästen föra ärendet vidare till rätten. Men oftast nöjer sig hyresgästen med en överenskommelse angående hyresgarantin, säger Hughes.

Martin Melin.
Martin Melin är ledande offentligt rättsbiträde på rättshjälpsbyrån i Jakobstad. Martin Melin. Rättshjälp,rättshjälpsbyråer

Hög procesströskel

Lohikoski säger att det finns hyresvärdar som med vett och vilja inte betalar tillbaka hela garantisumman.

- En del hyresvärdar har förfinat tekniken, de behåller ett par hundralappar så att det inte lönar sig att processa, Lohikoski.

-Om hyresgarantin är 1000 euro så behåller hyresvärden 200 till 300 euro. Då driver inte hyresgästen ärendet vidare. Det lönar sig inte.

Martin Melin säger att procesströskeln är hög just för att summorna är ganska små och därför hamnar de här fallen sällan i rätten.

- En vända i tingsrätten kan kosta mellan 2000 till 3000 euro. Fastän hyresgästen skulle få gratis rättshjälp så hamnar han eller hon att betala motpartens advokatkostnader om hen förlorar i rätten. Ett varv i tingsrätten kan kosta betydligt mera än hyresgarantin, säger Melin.

Pengar är makt

Vi borde vara mera formella i avtalssituationer för allas rättsäkerhets skull, säger Melin.

- Men hyresvärden borde också veta att när man hyr ut en bostad så måste man tåla ett visst slitage. Hyresgarantin är inte till för att täcka sådant, säger Melin.

Tror du att många hyresgarantier stannar hos hyresvärdarna för att hyresgästen inte vill, vågar eller orkar bråka?

- Ja, det skulle jag anta att de gör, säger Melin.

Har hyresvärden övertaget genom att hen äger bostaden och har hyresgarantin på sitt konto?

- Principiellt kan man se det så att hyresvärden har övertaget. Pengar är makt, säger Martin Melin.

Fotnot: Hyresgästen respektive hyresvärden som figurerar i artikeln har båda anonymiserats eftersom vi anser att deras identitet inte är relevant för behandlingen av ämnet. Deras fall fungerar endast som en konkret illustration av själva fenomenet med tvister på hyresmarknaden.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle