Hoppa till huvudinnehåll

Finnair erbjuder kunder möjligheten att minska på sitt klimatavtryck genom att betala extra

Finnairin lentokoneen peräosaa, kone seisoo kentällä.
Du kan betala lite extra och på så vis avsätta ditt klimat avtryck Finnairin lentokoneen peräosaa, kone seisoo kentällä. Bild: Jyrki Lyytikkä, Yle flygplan,Finnair

Flygbolaget Finnair har gett sina passagerare möjligheten att kompensera de utsläpp som orsakas av flygresan.

Klimatkompensationen är frivillig för passagerare. För flyg inom Finland kan man betala en euro, inom Europa två euro och sex euro för interkontinentala flygresor.

Enligt Finnair går pengarna oavkortat till kompensationsprojektet med hjälp av Nordiska miljöfinansieringsbolaget NEFCO.

Kati Ihamäki
Kati Ihamäki, direktör för hållbar utveckling vid Finnair Kati Ihamäki Bild: Yle/Niklas Fagerström kati ihamäki

Kati Ihamäki, direktör för hållbar utveckling på Finnair, motiverar valet att hålla avgiften frivillig med att Finnair då kan fortsätta konkurrera med andra flygbolag.

– Kunder väljer fortsättningsvis flygbolag på basis av priset. Om priset för klimatkompensation skulle bakas in i biljetten kunde det leda till att folk väljer ett billigare alternativ som kanske har fler mellanlandningar, vilket bidrar till ett större utsläpp.

Klimatkompensationen ska gå till att ta i bruk energieffektiva spisar i Moçambique. Spisarna ska minska kolförbrukningen och koldioxidutsläppen med ungefär hälften.

– Det bidrar också till att flickor kan gå i skola eftersom de inte behöver leta efter ved för att familjen ska kunna laga mat. De äldre kvinnorna får också tid till annat, säger Ihamäki

Vart går pengarna?

Men hur kan man vara säker på att pengarna faktiskt går dit de ska? Helle Lindegaard är vicepresident för Nefco. Enligt henne kan man lita på att alla pengar oavkortat går till projektet

– Finnair har redan betalat alla administrativa kostnader. Vi har dessutom över 30 års erfarenhet av att hjälpa företag hitta miljökompensationsprojekt. Lindegaard tillägger att projektet har guldstandard.

Guldstandard är en standard som bland annat stöds av WWF och andra ickestatliga organisationer som har varit på plats och kan verifiera att pengarna verkligen går dit de ska.

En man i Moçambique ger vatten åt sina kor. Moçambique är ett av de hårdast drabbade av den omfattande torkan i södra Afrika.
Pengarna går oavkortat till ett projekt som gör det möjligt för människor i Moçambique att köpa energisnåla spisar. En man i Moçambique ger vatten åt sina kor. Moçambique är ett av de hårdast drabbade av den omfattande torkan i södra Afrika. Bild: EPA/ANTONIO SILVA Moçambique,kor

Biobränsle ett annat alternativ

Finnair erbjuder kunderna också möjligheten att köpa biobränsle. För inhemska flyg kostar det tio euro, inom Europa 20 och för interkontinentala flyg 65 euro.

Biobränsle kostar 3-5 gånger mer att framställa än vanligt bränsle vilket leder till att det är dyrare. Priserna kommer från Finnairs uträkningar.

Om varje passagerare på ett flyg betalar extra för biobränsle kan man flyga med en 15 procentig blandning vilket är maxgränsen för blandning av biobränsle och vanligt.

För tillfället fås dock endast biobränsle från Kalifornien. Så på det egna flyget får man inte tankat biobränsle om man inte flyger från Kalifornien.

Finnair meddelar att de tänker använda biobränsle i den mån som kunderna är intresserade att betala för det.

Alla är inte överens

Alla tycker ändå inte att kompensation är rätt sätt att avsätta sitt klimatavtryck. Bernt Nordman är verksamhetsledare för Miljö och Natur och han tycker att man noga ska fundera över hur mycket man flyger.

– I första hand måste man ju försöka ändra sina levnadsvanor och faktiskt fundera på om du behöver resa. Det är ju utsläppen från flygen som orsakar klimatförändringen.

Bernt Nordman, verksamhetsledare för miljöorganisationen Natur och Miljö.
Bernt Nordman vill att man ska tänka noga. Bernt Nordman, verksamhetsledare för miljöorganisationen Natur och Miljö. Bild: Saga Mannila/Yle Natur och Miljö,bernt nordman

Han medger ändå att kompensation är en bra idé om du faktiskt måste flyga.

– Det här projektet verkar enligt mig nog bra och i sista hand handlar det ju om kolsänkor. Om man sen ändå tittar på de små detaljerna så kan det uppstå frågor. Som hur länge håller spisarna och vilket sorts avfall bidrar de till.

Försök till kompensation har fått mycket kritik och Enligt Nordman måste man fundera efter noga vilka projekt man stöttar.

– Kritiken mot de här kompensationsprogrammen handlar om att det är svårt att verifiera att det faktiskt handlar om åtgärder som annars inte skulle vidtas.

Han säger också att man nog kan känna sig bra om man tvingas flyga och väljer att kompensera på något sätt.

– Att man känner ångest är bra. Då förstår man själv hur stor påverkan flygtrafiken har för klimatförändringen. Om man då kan göra någonting för att kompensera så tycker jag att man har rätt att känna sig lite duktig.

Uppdaterad 21.1.2019 Bernt Nordmans namn korrigerat.

Läs också

Klimat