Hoppa till huvudinnehåll

Finavia satsar en miljard på att bygga nytt på Helsingfors-Vanda flygplats – målet är att locka 30 miljoner passagerare

Visualisering av hur rampen till den nya huvudingången på Helsingfors-Vanda flygplats ska se ut.
Byggarbetet på Helsingfors-Vanda flygplats kommer att påverka flygpassagerarna de kommande två åren. Visualisering av hur rampen till den nya huvudingången på Helsingfors-Vanda flygplats ska se ut. Bild: Arkkitehtitoimisto ALA Oy/Arkkitehtitoimisto HKP Oy Helsingfors-Vanda flygplats

År 2019 är förändringarnas år för Helsingfors-Vanda flygplats. Terminal 2 utvidgas för att flygplatsen bättre ska kunna betjäna en växande mängd flygpassagerare. Hela investeringen kostar cirka en miljard euro.

Utbyggnaden motsvarar ett område som är ungefär lika stort som nöjesparken Borgbacken. Målet med investeringen är att förstärka flygplatsens ställning som den ledande flygplatsen i Nordeuropa, uppger Finavia.

– Investeringen görs nu för att Helsingfors-Vanda flygplats behöver mer kapacitet. Målet är att flygplatsen ska kunna betjäna 30 miljoner passagerare på 2020–2030-talet, säger Henri Hansson som är Finavias tekniska direktör.

Ifjol besökte nästan 21 miljoner passagerare Helsingfors-Vanda flygplats, vilket är ett nytt rekord. Ungefär 25 miljoner besökte Finavias alla 21 flygplatser, vilket är en ökning på 10 procent jämfört med året innan.

Finavias tekniska direktör Henri Hansson.
Finavias tekniska direktör Henri Hansson. Finavias tekniska direktör Henri Hansson. Bild: Saga Mannila/Yle Finavia,Teknisk direktör

Byggprojektet inleddes i januari då parkeringshuset P1/P2 stängdes. Parkeringshuset ska rivas för att ge utrymme för den nya huvudingången.

Bygget påverkar också bussarna som kör till flygplatsen. HRT:s linjer 415, 415N, 561, 562N, 615 och 617 stannar i fortsättningen enbart vid terminal 2. Hållplatsen vid terminal 1 tas ur bruk.

Nya ingången till Helsingfors-Vanda flygplats terminal 2.
Så här ska den nya huvudingången se ut enligt planen. Nya ingången till Helsingfors-Vanda flygplats terminal 2. Bild: Arkkitehtitoimisto ALA Oy / Arkkitehtitoimisto HKP Oy Helsingfors-Vanda flygplats

I och med att bygget orsakar förändringar för såväl trafikarrangemangen som rutterna inne i terminalen uppmanar Finavia alla resenärer att anlända till flygplatsen i god tid.

Det lönar sig också att kolla den senaste informationen om byggarbetet på Finavias hemsida innan man ska resa.

Ny terminaldel öppnar i februari

En av de nya terminaldelarna som kallas "Aukio", öppnar redan i februari.

Illustrationsbild på en ny terminaldel på Helsingfors-Vanda flygplats som öppnar i februari.
Arkitekturen på det nya torget "Aukio" ska spegla den finländska naturen och mycket är därför byggt i trä. Illustrationsbild på en ny terminaldel på Helsingfors-Vanda flygplats som öppnar i februari. Bild: PES-Architects Helsingfors-Vanda flygplats

"Aukio" är ett slags torg för de passagerare som reser utanför Schengenområdet. Torget har också en säkerhetskontroll för resenärer som mellanlandat.

– Där finns också stora fönster så att man genast kan se vilket väder det är när man stiger ut ur flygplanet, säger Hansson.

Tanken är enligt Hansson att också de passagerare som bara mellanlandar på Helsingfors-Vanda flygplats ska få en smakbit av finländsk natur.

Den nya terminaldelen ska testas av resenärer i början av februari innan den tas i bruk.

Färdigt år 2021

Den nya västra flygeln i terminal 2 blir färdig i två faser, ena delen ska vara färdig i maj och den andra i november i år.

– Dit kommer nya porter och bryggor till porterna. Den nya landningsytan motsvarar ett område som är lika stort som ungefär 90 fotbollsplaner, säger Hansson.

Hela utbyggnadsprojektet tar flera år och beräknas vara färdigt år 2021.

Karta över Helsingfors-Vanda flygplats, där de existerande delarna, de nybyggda och de planerade delarna markerats med olika färger.
De grå delarna är befintliga delar, medan de ljusblå är nya delar och de mörkblå planerade, inte ännu färdigställda delar. Karta över Helsingfors-Vanda flygplats, där de existerande delarna, de nybyggda och de planerade delarna markerats med olika färger. Bild: Finavia Karta,Helsingfors-Vanda flygplats

Fler förnybara energiformer i framtiden

Samtidigt som Finavia investerar stort på att bygga nytt på Helsingfors-Vanda flygplats diskuteras flygtrafikens utsläpp och miljöpåverkan allt mer.

Flygindustrin står för över 3 procent av de direkta koldioxidutsläppen. Enligt prognoser kommer utsläppsnivån att ha ökat med 70 procent år 2020 jämfört med 2005.

Henri Hansson säger att Finavia tar miljön på allvar.

– Hela vårt flygplatsnätverk är koldioxidneutralt, vilket innebär att vi bland annat använder förnybara energiformer. Vi har satsat tiotals miljoner på att miljöeffekten ska vara så liten som möjligt.

Hur syns det i praktiken?
– Vi använder redan och kommer att använda mer förnybara energiformer, som vindkraft och solenergi och mer biobränsle. Vi ska snart också bygga en ny solenergistation.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen