Hoppa till huvudinnehåll

Humor kryddar vardagen på S:t Olofsskolan i Åbo - men på rasterna kan kompisjargongen ibland slå över: "Vissa elever använder bara svordomar när de talar"

Tonårspojkar i St Olofsskolan
Humor behövs men rasistisk humor är inte okej, tycker åttondeklassarna Rufus Mattsson (till vänster), Jonathan Lehtonen (i mitten) och Nikolas Andersson i S:t Olofsskolan i Åbo. Tonårspojkar i St Olofsskolan Bild: Yle/Ville Hupa Åbo,svenska,högstadium,språkbruk,svordomar,rufus mattsson

Hotbilder på nätet, sexualbrott mot unga och mobbning i skolor är teman som lämnat starka spår i samhällsdiskusison de senaste veckorna.

Men ibland kan källan till illamåendet hos unga vara något mindre. Det kan börja med att någon uttrycker sig på fel sätt. Ett olämpligt skämt, en svordom eller en nedlåtande kommentar kan lätt eskalera.

Språket påverkar attityder och känslor. Det vet modersmålslärare Kenneth Nygrén vid S:t Olofsskolan i Åbo, som erkänner att det ibland är svårt att avgöra om man ska ingripa, ifall elever uttrycker sig på ett sätt som inte är okej.

- Det är inte lätt, men det finns gränser förstås. Under lektionstid pratar eleverna inte så spontant till varandra, men på rasterna kan man höra något olämpligt.

S:t Olofsskolan i Åbo.
S:t Olofsskolan i Åbo. S:t Olofsskolan i Åbo. Bild: Yle/Lotta Sundström S:t Olofsskolan,Åbo,högstadium,st olofsskolan

Då måste man fundera på om man ingriper och hur.

- Jag brukar fråga mig om det är något man hör en gång, eller något som kanske upprepas från tidigare. Vi lärare har också olika gränser för vad vi tolererar.

Bredvid Nygrén sitter kollegan och gymnastikläraren Jörgen Lindblom, som för närvarande undervisar endast grupper med pojkar.

- I gymnastiken är man ofta utomhus eller i salar. Det är lite friare former, eleverna brukar reagera mer spontant och mer med känslor under fysisk aktivitet.

- Jag brukar alltid ingripa om jag hör något olämpligt. Men man måste avläsa situationen.

Ibland slinker en svordom ut. Men det behöver inte vara illa menat.

- Det kan ibland komma spontana reaktioner från eleverna som inte är riktade mot någon utan mera sådant som man bara slänger ur sig, säger Lindström.

Nedsättande könsord ovanliga - humor en svår nöt att knäcka

Både Nygrén och Lindblom är eniga på en punkt. Det är sällan som man hör grova svordomar, könsord till exempel, under skoltid i S:t Olofsskolan. Inte åtminstone under lektionerna.

- Det händer sällan att man under lektioner hör något nedvärderande eller könskopplat. Men inom vissa grupperingar, till exempel bland pojkar som känner varandra från samma fotbolls- eller ishockeylag, kan kan det uppstå en jargong som man inte alltid behöver acceptera, säger Lindblom.

- Jag tycker det är bra i vår skola på den här punkten. Det är sparsamt med svordomar som gäller könet, säger Nygrén.

- Däremot tar jag fram det som modermålslärare, att vi hela tiden har problem med att få de unga att tala svenska!

Lärare i St Olofsskolan i Åbo
Lärare som gillar humor. Modersmålslärare Kenneth Nygrén och gymnastiklärare Jörgen Lindblom vid S:t Olofsskolan i Åbo. Lärare i St Olofsskolan i Åbo Bild: Yle/Ville Hupa högstadium,Åbo,St Olofsskolan i Åbo

Hur är det då med humor? Vilka saker vågar man skämta om som lärare?

Nygrén säger sig vara en “person med humor”, en som gillar att skämta med eleverna.

- Utan vidare kör jag med humor! Det får inte uppstår några tabun, samhället klarar sig inte utan humor.

Nygrén tillägger att det samtidigt gäller att ha eftertanke.

- Om jag använder mig av humor i undervisningen så brukar jag ta en titt över klassen. Har det gott hem, skrattar eleverna?

Jörgen Lindblom sitter bredvid och nickar. Humor och skämt behövs, även om det ibland kan bli lite fel.

- Humor är något som kryddar vardagen.

- Samtidigt får man vara försiktig, för det är också svårt ibland. Ingen ska behöva känna sig nedvärderad. Men vuxen humor kanske inte alls går hem hos eleverna.

Åttondeklassare: "Några elever använder svordomar i varje mening"

På den tredje våningen, i skolans bibliotek, sitter åttondeklassarna Nikolas Andersson, Jonathan Lehtonen och Rufus Mattsson runt ett av borden.

Lehtonen säger att eleverna kör med olika jargong, beroende på om det är lektion eller rast.

- På rasterna är lärarna inte så jättenära. Om man då svär, så brukar ingen komma emellan. Men på lektionerna är lärarna där och säger nog till om man sagt något fult.

- Man får prata som man vill på rasterna, tillägger Andersson.

Hur ofta hör ni svordomar i skolan?

- Några elever har ett sätt att prata där de svär i varje mening. Det är lite svårt att lyssna på dem, men det är nu inte så farligt, säger Mattsson.

Andersson menar att killarna i regel svär oftare än tjejerna.

- Pojkarna har det mer som vana. Men det finns också flickor som svär, men dom är mycket få.

Jag frågar pojkarna om hurudan humor de tycker att är acceptabelt och när det inte är det.

- Rasistiska skämt. Dom är inte så kul, när man skämtar om minoriteter och så.

De övriga två nickar instämmande.

- Det finns ju dom som tycker det är roligt att skämta om etniska minoriteter. Det är för att de har en dålig humor, säger Andersson.

Alla tre är eniga om att lärarna ingriper om de hör någon berätta rasistiska skämt.

- Det är därför man ändå ganska sällan hör sådana skämt i skolan, säger Nikolas Andersson.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland