Hoppa till huvudinnehåll

Beställningen är undertecknad – våren 2021 seglar nya Kvarkenfärjan in i Vasa hamn

Bakre raden från vänster Peter Ståhlberg, Mikael Österlund, Joakim Strand och Anders Ågren. Främre raden Bertil Hammarstedt, Tomas Häyry, Mikko Niini och Timo Suistio.
På måndagen undertecknades beställningen. Bakre raden från vänster Peter Ståhlberg, Mikael Österlund (Umeå), Joakim Strand och Anders Ågren. Främre raden Bertil Hammarstedt, Tomas Häyry, Mikko Niini och Timo Suistio. Bakre raden från vänster Peter Ståhlberg, Mikael Österlund, Joakim Strand och Anders Ågren. Främre raden Bertil Hammarstedt, Tomas Häyry, Mikko Niini och Timo Suistio. Bild: Yle/Tuomo Rintamaa Kvarken,Rauma Marine Constructions,färja,Österbotten,Vasa,Wasaline,kvarkenfärjan

På måndagen undertecknades beställningen på den nya färjan för Wasaline. Färjan ska byggas vid Rauma Marine Constructions varv i Raumo och vara klar till valborg 2021.

NLC Ferry, bolaget bakom Wasaline, ägs av Vasa stad och Umeå kommun. Mikael Öhlund från Umeå är styrelseordförande i bolaget och poängterar det unika i att ett kommunalt ägt rederi köper en ny färja.

- Man måste komma ihåg att det här ju i första hand är en transportlänk som ska serva näringslivet, säger Öhlund.

- De flesta andra färjor mellan Finland och Sverige är mer nöjesinriktade.

Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut. Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä Kvarken,Österbotten,färja,kvarkenfärjan

”Ett skyltfönster för hela den finländska marina sektorn”

Både Öhlund och riksdagsledamot Joakim Strand (SFP) tackar fullmäktigeförsamlingarna i båda städerna. De riktar också ett tack till finska staten som på slutrakan gick in med en betydande insats.

- Det är strongt av våra kommunalpolitiker att ta det här ansvaret, men vi kan också se till att den här färjan blir ett skyltfönster för hela den finländska marina sektorn, säger Joakim Strand.

Är det här projektet i hamn då när den nya färjan kommer?

- Vi är i alla fall trygga i det att vi har en förväntad livslängd på minst 30 år på den nya färjan, säger Öhlund.

Den nya färjan ger också möjligheter till att utveckla trafiken.

- Den säljer inte sig själv, man måste kämpa, säger Öhlund.

Planerats sedan 2011

Öhlund tillåter sig också en tillbakablick.

Efter RG Lines konkurs 2011 pratade Öhlund och Vasas stadsdirektör, Tomas Häyry, ihop sig om en kortsiktig strategi – vilket var att köpa in den nuvarande färjan.

De diskuterade även en långsiktig strategi, vilket var att beställa en ny båt.

- Det tog lite längre än vi tänkte oss från början, men nu är vi så här långt, säger Öhlund.

Öhlund vill också passa på att berömma den nuvarande färjan.

- Vi har satt ner mycket pengar i den, men efter att det blev klart att vi beställer en ny färja har vi fått flera förfrågningar om den nuvarande båten. Prisindikationerna är lovande, säger Öhlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten