Hoppa till huvudinnehåll

Yle har tekniska problem som kan påverka svenska.yle.fi och Arenan. Vi utreder.

"Unga blir inte trodda när ord står mot ord" – krisplan saknas när lärare misstänks för sexuella övergrepp

En kvinna med ansiktet bortvänt som har text "No" skriven i handflatan som hon vänder mot kameran.
En kvinna med ansiktet bortvänt som har text "No" skriven i handflatan som hon vänder mot kameran. Bild: Mostphotos Trakasserier,#metoo,sexuella trakasserier,Nej

Skolan kan ibland vara den enda trygga platsen ett barn har. Vad händer när också den platsen blir otrygg – och hur återställer man förtroendet för vuxenvärlden när de vuxna sviker? Sexuella övergrepp och att inte bli hörd är problem som inte är exklusiva för skolvärlden, utan gäller i hela samhället, säger jämlikhetskonsult Malin Gustavsson.

I december 2018 dömdes en tidigare lärare vid Hoplaxskolan i Helsingfors för nio fall av sexuellt utnyttjande av barn. Skolans dåvarande rektor står nu åtalad för brott mot tjänsteplikt; läraren fick en varning år 2014. Brotten som läraren till slut dömdes för hade begåtts mellan åren 2013 och 2017.

Förra veckan rapporterade Hufvudstadsbladet om en tidigare gymnastiklärare i Mattliden i Esbo som enligt flera källor utsatt både elever och kolleger för trakasserier.

Under januari har också uttalanden av en rektor i Sysmä väckt uppmärksamhet. Rektorn tyckte bland annat att offer för mobbning själva bär ansvar genom bland annat sin klädsel.

Malin Gustavsson.
Malin Gustavsson, vd för Ekvalita. Malin Gustavsson. Bild: Yle / Hanna Othman porträtt,ekvalita

"Inte så mörkt som det ser ut"

Läget i skolorna är ändå inte så mörkt som medierapporteringen lätt kan ge en bild av, säger Malin Gustavsson. Precis som på vilken arbetsplats som helst så finns det på skolorna personer som är inkompetenta.

- Jag ser också att vi har en lärarkår som gör ett fantastiskt arbete med att försöka vara både poliser, diplomater, pedagoger, utbildare, fostrare – det är en ganska stor börda.

- Det är inte bara det pedagogiska arbetet som en lärare i dag åläggs. Jag säger absolut inte att lärare får bete sig hur som helst, men det är lärarna som inte beter sig som syns. Majoriteten av lärarna gör ett fantastiskt arbete.

Problemet gäller hela samhället

De finlandssvenska skolorna har redan omfattande system för att bemöta och jobba med mobbning och trakasserier, anser Gustavsson. Men hon ser utmaningar i hur arbetet rapporteras tillbaka till eleverna som träder fram.

En del saker blir sekretessbelagda och därför kan det verka som om ingenting händer, trots att det arbetas bakom kulisserna.

Det behövs planer inte bara för när elever mobbar varandra utan också för tillfällen då kolleger går över gränsen

- Vad gäller de här fallen då lärare beter sig respektlöst eller till och med går över gränserna för vad som är sexuellt utnyttjande av barn blir det en chock för hela kollegiet.

- Då är det viktigt att det finns system för hur det hanteras så att det inte hamnar på en enskild individ. Det behövs planer inte bara för när elever mobbar varandra utan också för tillfällen då kolleger går över gränsen.

Man vill kanske inte alltid tro det som berättas, säger Gustavsson. Ord står mot ord, en ung människa mot ens kollega som man kanske har känt i många år.

Det finns fortfarande så mycket förutfattade meningar om hur offer är, hur en övergreppssituation går till och vem som är en trovärdig förövare

Samtidigt är problemet större än att vuxna inte tror på barn, säger Gustavsson; vi har ett samhällsklimat där utsatta personer inte alltid tros.

- Det finns fortfarande så mycket förutfattade meningar om hur offer är, hur en övergreppssituation går till och vem som är en trovärdig förövare. Även i skolor där det inte har hänt något kan förtroendet för de vuxna saknas. Eleverna lever ju inte isolerat, utan läser och följer med nyheter och ser hur också andra utsatta inte blir trodda.

- Vuxensamhället i det hela taget behöver förändra sin syn på utsatthet.

"Föräldrar måste prata med sina barn"

Som förälder är det viktigt att inte skjuta över allt ansvar på skolan, säger Gustavsson. Det är viktigt att se att också det egna barnet kan vara en som utsätter andra.

- Vad kan jag göra för att mitt barn inte ska utsätta andra? Det är svårt att kräva respekt från andra om man inte själv respekterar. Vuxna behöver prata och diskutera med sina barn.

- Vuxna har mycket jobb att göra för att kunna stöda sina barn bättre. Det behöver vi öva på. Jag tycker att metoo-rörelsen har varit en ögonöppnare: vill vi skapa fler trygga barn så måste vi själva jobba för att ge den tryggheten vidare.

Malin Gustavsson har skrivit broschyren Tala med ditt barn - om sexuella trakasserier för Hem och Skola.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen