Hoppa till huvudinnehåll

Elbilen och smällkylan: Körsträckan kan halveras när kölden knäpper - ladda så ofta du kan

Laddningsstation för elbilar
Laddningsstation för elbilar Bild: Yle/ Robin Halttunen elbilar,laddningsstation för elbilar

Elbilen är en riktigt prima vinterbil om man ser på köregenskaper. Man behöver inte heller oroa sig för att den inte startar då det är smällkallt ute. Men det gäller att se till att hålla batterierna laddade om man vill vara säker på att ha ström nog för att nå sin destination.

Elbilen har både fördelar och nackdelar jämfört med bränsledrivna bilar när kölden knäpper i knutarna.

Till fördelarna hör att elbilen är enklare till sin konstruktion. En elmotor behöver ingen olja och den har betydligt färre rörliga delar än en bensin- eller dieselmotor. Det här minskar på friktionen och därmed på energiförbrukningen.

Eftersom elmotorn inte har någon olja som blir stel av kylan behöver den inte värmas upp som en bensinmotor för att fungera optimalt. Elbilen har inte heller någon växellåda vars olja också blir trög av kölden.

Kupén i en elbil behöver däremot värmas upp precis som en bensinbils kupé. Värmer du elbilen med bilens egen inbyggda elvärme så förbrukar det ju rätt mycket elektricitet, vilket förkortar elbilens räckvidd på en laddning.

Det lönar sig med andra ord att värma upp bilen och dess batterier innan man kör iväg, medan den ännu är ansluten till elnätet.

Startar säkert

Med en elbil behöver man inte oroa sig för huruvida den startar eller inte om kvicksilvret kryper ned under -20 grader Celsius. Det är bara att tuta och köra.

Men det gäller däremot att vara extra noga med att elbilens batterier hålls laddade, det krävs lite extra planering då vinterkyla råder.

Helst ska man ha bilen på laddning alltid då det är möjligt, eftersom batterierna kan ta rejält mycket längre tid på sig att nå maximal laddning då det är kallt ute.

Auto ajaa lumipyryssä.
Auto ajaa lumipyryssä. Bild: Mårten Lampén / Yle trafik,vinter

Enligt uppgifter från en taxioperatör i New York som använder Nissan Leaf-elbilar, en av de vanligare modellerna på vägarna, tar det i genomsnitt en halvtimme att ladda upp bilens batterier till 80 procent då temperaturen är över +20 grader Celsius.

Vid noll grader når batterierna bara 36 procent av sin kapacitet på samma laddtid.

Vid de kallaste mätvärdena, omkring -10 grader Celsius, tog det tre gånger så lång tid att ladda batterierna som då det är varmt ute.

Förutseende krävs

Det lönar sig därför att hålla koll på var det finns laddningspunkter innan man åker.

Smart är också att plugga in laddningskabeln så fort som möjligt efter att man har kört, medan batteripaketet ännu är varmt. Då tar batterierna bättre emot laddning.

Vissa elbilar har också en inbyggd värmare som värmer upp batterierna.

Med tanke på att kylan påverkar batteriernas kapacitet ska man också minnas att man inte nödvändigtvis kommer lika långt på en laddning i kalla förhållanden, speciellt inte om man inte förvärmer bilen och batterierna. Då kan räckvidden sjunka med omkring en tredjedel.

Termometer på en vägg utomhus, visar-18 grader.
Termometer på en vägg utomhus, visar-18 grader. Bild: Mostphotos / Mikkel Bigandt köld,kyla,vinter,väderlek,minusgrader

Är kylan särskilt sträng, bilen inte är förvärmd och du tycker om att ha det rejält varmt inne i kupén, och det är mycket uppförsbackar på din rutt, då kan räckvidden till och med halveras.

Goda vinteregenskaper

Om man minns att ta i beaktande alla de här faktorerna så är elbilen en riktigt bra vinterbil, ofta med bättre köregenskaper än bensin- eller dieselbilen då bilens tyngdpunkt är lägre och viktfördelningen jämnare.

Dessutom ska man ju komma ihåg att också en bränsledriven bils räckvidd påverkas negativt i sträng kyla, då bränsleförbrukningen går upp på grund av ökad friktion.

Att kallstarta en bensin- eller dieselmotor i sträng kyla sliter också rätt mycket på motorn. Det lönar sig dock inte att låta bilen gå sig varm på tomgång ute på gården medan man dricker sitt morgonkaffe.

Då är det smartare att bara starta då man ska köra iväg, och köra lugnt och långsamt de första kilometrarna, tills motorn når optimal temperatur. Det sparar på både motor och bränsle jämfört med att värma upp med hjälp av tomgång.

Läs också

Vetenskap

Nyligen publicerat - Vetenskap