Hoppa till huvudinnehåll

Universiteten: Ge oss ett entimmeståg!

Tåget är försenat.
Ett snabbtåg lockar fler att välja tåget, tror Åbos studentkårer. Tåget är försenat. Bild: Yle/Linus Hoffman tåg,järnvägar,tågförseningar,Intercity Express,VR,järnvägstrafik

Redan nu är tågen på kustbanan fulla av universitetsfolk.

Därför ger universiteten i Åbo och Helsingfors tillsammans sitt stöd för en snabbförbindelse mellan städerna.

- Det har visat sig att det skulle kunna ytterligare förstärka samarbetet mellan universiteten i Åbo och Helsingfors på ett helt nytt sätt då restiden skulle minska till en timme, säger Åbo Akademis rektor Mikko Hupa, som ger sitt stöd till projektet.

Planeringen av en entimmesförbindelse mellan Åbo och Helsingfors har redan startat bland annat med hjälp av ett anslag på 40 miljoner som regeringen beviljat.

Såväl studenter som personal skulle gynnas av en ny, snabb förbindelse. Det räcker heller inte alltid att kommunicera via till exempel datorskärmar.

- Vi kunde ha gemensamma kurser för studenterna. Också på forskningssidan är det smidigare att ha gemensamma projekt och utnyttja varandras infrastruktur och maskiner, förklarar Mikko Hupa.

Informationstavlor visar att det är stora förseningar i tågtrafiken. Till vänster syns ett grönvitt Intercitytåg.
Informationstavlor visar att det är stora förseningar i tågtrafiken. Till vänster syns ett grönvitt Intercitytåg. Bild: Jonas Jungar / Yle VR,Kustbanan,tåg,tågtrafik,passagerare,Karis järnvägsstation

Jari Niemelä, rektor för Helsingfors universitet, delar Mikko Hupas vision.

- Entimmeståget skulle skapa en mycket effektiv kunskapskorridor mellan Åbo- och Helsingforsregionen. Den här typens kunskapskorridorer behövs för att Finlands vetenskap och forskning ska gå framåt. Det gynnar i sin tur också vår välfärd.

Också förbindelserna från Otnäs och Aaltouniversitet skulle förbättras, påpekar Niemelä.

- Vi har nu en tolvminuters metroresa från järnvägsstationen till Otnäs. Kombinerar man det med entimmeståget, så kommer man på en dryg timme från Åbo till Otnäs.

”Skulle ge tid för annat”

Det finns cirka 40 000 högskolestuderande i Åbo.

För att få mer tyngd inom intressebevakningen samarbetar de olika högskolornas studentkårer inom nätverket de kallar Grupp 40 000.

Där har entimmeståget fått ett enhälligt stöd, inte minst med tanke på klimatfrågan, berättar Anna Oksanen, styrelseordförande för Åbo Akademis studentkår.

- Entimmeståget gör kollektivtrafiken mellan Helsingfors och Åbo mer attraktiv, vilket gör att det är färre bilister på vägarna. Det stöder också Finlands ambitiösa klimatmål.

Men också fler konkreta samarbeten mellan de olika högskolorna i Åbo- och Helsingforsregionen inom undervisningen får tummen upp.

- Absolut! Jag tycker att samarbete mellan olika universitet är alltid bra, för att då kan vi jobba tillsammans och få input av varandra.

Också studenterna Yle Åboland pratar med stöder planerna på ett entimmeståg.

- Det skulle nog vara ganska bekvämt just för dom gångerna då man bara snabbt åker till Helsingfors och tillbaka under en dag, säger Emmy Wikström, som studerar vid Åbo Akademi.

Junaliikenne, Ilmalan asema, rautatieasema, matkustajia, junamatkustajia, työmatka
En kortare restid mellan Åbo och Helsingfors välkomnas av studerandena. Junaliikenne, Ilmalan asema, rautatieasema, matkustajia, junamatkustajia, työmatka Bild: Derrick Frilund / Yle tågtrafik,snöfall,Järnvägsspår,VR,Perrong,Resande och pendling,väntan,tåg,spårbunden trafik,Pendeltåg,Trafikstörningar,passagerartrafik,persontrafik,Ilmala

Det är framför allt inbesparingen i tid som lockar även Julia, som studerar i Åbo.

- Ibland kan jag sitta 6 timmar per vecka på tåg, för att jag träffar min familj som bor i Helsingfors. Speciellt om man bara far för en dag till Helsingfors så är fyra timmar ganska mycket att spendera på ett tåg.

Också Antonia Holmgren åker nästan varje vecka hem till Sibbo från Åbo.

- Vissa vet jag att läser på skolarbeten och sådant men jag orkar oftast inte göra det så jag bara, typ, sitter och lyssnar på musik. Så för mig skulle det vara bekvämare med en timmes tågresa.

Emmy Wikström i blå skjorta och Antonia Holmgren i vit skjorta syns dubbelt i en spegel.
Emmy Wikström och Antonia Holmgren. Emmy Wikström i blå skjorta och Antonia Holmgren i vit skjorta syns dubbelt i en spegel. Bild: Linus Hoffman / Yle Åbo Akademi,antonia holmgren

Bättre kursutbud intresserar också

Möjligheten för studerande att på ett lättare sätt delta i kurser eller föreläsningar i Helsingfors lockar också.

- Det skulle jag nog vara ganska intresserad av. Jag har ändå ett par kompisar som är i Helsingfors universitet, så det skulle på det sättet vara trevligt att få mer samarbete med dem, säger Åbostuderande Emmy Wikström.

Karin Panelius håller med Wikström, men för henne är priset en knäckfråga. Hon väljer oftast att åka buss till huvudstaden.

- Det är billigare. Jag spenderar hellre åtta euro än 25 euro på att åka till stan.

Eftersom en snabbförbindelse mellan Åbo och Helsingfors kräver en omfattande utbyggnad på flera avsnitt, kan det ändå ta upp till tio år innan ett snabbtåg kan sättas i trafik. Bland annat ska dubbelspår byggas på avsnittet Salo-Åbo, och en ny direktbana ska byggas på avsnittet Esbo-Salo.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland