Hoppa till huvudinnehåll

Murkna träpålar gör många vägar instabila och farliga – Oljevägen byggs om på gränsen mellan Sibbo och Borgå

Vägarbete i vinterlandskap.
Vägarbete i vinterlandskap. Bild: Yle/Mikael Kokkola vägarbeten,pålar,oljevägen

Enligt NTM-centralen finns det också tre andra östnyländska vägavsnitt som snabbt borde byggas om på grund av gamla träpålar.

Den ena grävmaskinen äter jord i Borgå; den andra står på Sibbosidan medan trafiken sakta kör förbi på Oljevägen, landsväg 148.

Vägavsnittet vid Flymossen har länge varit ett riskabelt ställe för den tunga trafiken på grund av den dåliga väggrunden.

- Risken är stor att vägrenen ger efter om ett tungt fordon kör av vägen här. Med tanke på alla de farliga ämnen som transporteras längs med Oljevägen kan en miljöolycka lätt inträffa, säger projektchef Kirsi Pätsi från NTM-centralen.

Väggrunden är ingen vacker syn. De framgrävda träpålarna är murkna. Under den platta av betong som pålarna borde bära upp finns det nu gott om tomrum.

Vägarbete i vinterlandskap.
Under betongplattan har marken försvunnit. Vägarbete i vinterlandskap. Bild: Yle/Mikael Kokkola vägarbeten,pålar,oljevägen

- Det har blivit jättestora sättningar i marken under pålplattan och träpålarna har ruttnat bort. Vi hade inte kunnat vänta med reparationerna särskilt många år till.

Nu kommer vägsträckningen att rätas ut och bli rakare. Väggrunden ska förstärkas med nya pålar av betong och stål. Allt som allt åtta kilometer påle ska slås in i marken för att stabilisera den nya vägen.

Trafiken löper normalt vid Flygmossen i början av sommaren igen.

Kirsi Pätsi vid vägbygget.
Kirsi Pätsi. Kirsi Pätsi vid vägbygget. Bild: Yle/Mikael Kokkola vägarbeten,pålar,Kirsi Pätsi

På många ställen i Nyland finns liknande akuta vägsättningar. Att lappa på med ny asfalt håller inte i längden.

- På ett ställe har vi till och med hittat ett 1,6 meter tjockt asfaltlager, säger Kirsi Pätsi.

NTM-centralen har listat de mest kritiska platserna i Nyland och kommit fram till elva stycken som snabbt borde åtgärdas.

De elva värsta vägavsnitten med dålig grund i Nyland

Prioriteringsklass 1

  • Tusbyleden vid Vanda å. Åtgärdas 2019-2020
  • E18, Ring trean vid Askis i Vanda
  • Landsväg 148 vid Flymossen i Sibbo. Åtgärdas 2019
  • Stamväg 51, Hamossen i Sjundeå

Prioriteringsklass 2

  • E18 vid Gammelby i Lovisa
  • Väg 110 vid Nupursträsket i Esbo
  • Väg 170 vid Illby i Borgå
  • Stamväg 51 vid Mårtensbro i Esbo
  • Stamväg 51 vid Hannusåker i Esbo

Prioriteringsklass 3

  • Väg 170 vid Drägsby, Borgå
  • Stamväg 51 vid avtaget till Kyrkslätt

Fyra av dem finns i Östnyland. Den ena på motorvägen E18 vid Gammelby i Lovisa.

- Här blir det svårt att påla nytt då det är fråga om ett naturskyddsområde med häckande fåglar. Vägförbättringen måste göras under vintern.

Vägarbete i vinterlandskap.
Vägarbete i vinterlandskap. Bild: Yle/Mikael Kokkola vägarbeten,pålar,oljevägen

De andra ställena med murkna träpålar finns längs med väg 170, i Illby och i Drägsby i Borgå. Och så då Flymossen vid Oljevägen.

- Det största projektet vi borde ta itu med finns i Askis i Vanda. Där är pålplattan instabil på en nästan 400 meter lång sträcka längs med ring 3. Planerna blir klara nästa år men pengarna, nästan 30 miljoner euro, saknas ännu.

Vägarbete i vinterlandskap.
Vägarbete i vinterlandskap. Bild: Yle/Mikael Kokkola vägarbeten,pålar,oljevägen

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland