Hoppa till huvudinnehåll

3 miljoner euro gav Finland huvudrollen på världens största matmässa i Berlin - bland annat knäckebrödet har gjort succé

En man klädd i tyska kläder skålar framför en skylt med texten Finnishes bier.
Många finländska bryggerier är med på mässan. En man klädd i tyska kläder skålar framför en skylt med texten Finnishes bier. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Berlin,mat,mässor (handel),Grüne Woche

Finland har just nu en mycket synlig roll på världens största mat- och jordbruksmässa Grüne Woche i Berlin. Med storsatsningen som partnerland på mässan vill man ge finländska företag en konkret möjlighet att etablera sig på den tyska marknaden.

Matlagningen tillsammans med det finska kocklandslaget samlar många intresserade. Elvira Kalweit är en av dem som tillsammans med sin man har nappat på chansen.

– Vi har lagat varmrökt lax med självgjord majonnäs. Det var riktigt gott och säkert något man kunde pröva på hemma.

Enligt Kalweit kan det ändå bli svårt att få tag på den varmrökta laxen i hennes hemtrakter i delstaten Thüringen.

En kvinna står och vispar mittemot två kockar. En liten skara människor tittar på.
Elvira Kalweit lagar mat med hjälp av det finländska kocklandslaget. En kvinna står och vispar mittemot två kockar. En liten skara människor tittar på. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Berlin,mat,mässor (handel),Grüne Woche

Mat och turism

För paret Kalweit stod besöket i partnerlandet Finlands hall inplanerat redan före besöket på mässan.

– Vi har redan hunnit se en presentation över Finland och kanske det nu också blir en resa i något skede. I vilket fall som helst är det intressant att få bekanta sig också med den här regionen.

Och en inblick i vad Finland har att erbjuda både när det gäller mat och turism är också något man vill bjuda på genom den här storsatsningen, organiserad av producentorganisationerna MTK och SLC.

– Det är ett försök att öka exporten av finländska livsmedel och att ge en plattform för våra företag att komma in på den väldigt stora tyska marknaden och kanske indirekt också på andra europeiska marknader, säger SLC-ordföranden Mats Nylund.

Totalt använder man nu omkring tre miljoner euro för att marknadsföra Finland. Av de här pengarna kommer 200 000 euro från de svenska lantbruksproducenterna.

– För producenterna betyder ökad export förutsättningar för ett bättre producentpris, säger Nylund.

Två människor vandrar mot en grå byggnad som har skylten Messe Berlin på taket.
Grüne Woche lockar 400 000 besökare varje år. Två människor vandrar mot en grå byggnad som har skylten Messe Berlin på taket. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Berlin,mat,mässor (handel),Grüne Woche

Kvalitet som gäller

För Finlands del vill man också försöka få till stånd en bättre balans när det gäller livsmedel. I nuläget är värdet på importen betydligt högre än värdet på exporten.

Men att ta sig in på marknader som den tyska, fungerar enligt Nylund endast på ett sätt.

– De företag som är med här har ju spetsprodukter i sina sortiment och det är uttryckligen med sådana man kommer hit.

Förutom renhet och goda aromer betonar Nylund också värden som miljövänlig produktion och en hög etik i djurhållningen.

”Synlighet behövs”

Det som presenteras för de omkring 400 000 besökarna på Grüne Woche är bland annat fisk och bär, men framför allt spannmålsprodukter.

I synnerhet finländsk havre är den produkt som det bland utställarna talas mycket om.

– Jag försöker ta reda på om kunderna ser skillnader i om havre kommer från Finland eller Tyskland. Den här informationen kan jag använda för kommande marknadsföring, säger jordbrukaren och spannmålsexperten Max Schulman.

Han ser mässan som en ypperlig möjlighet, dels för Finland men dels också för de enskilda jordbrukarna.

– Vi kanske inte riktigt inser att vi måste få synlighet. Samtidigt borde jordbrukare komma hit och se vad det är vi konkurrerar med och på så sätt kan vi hitta vår egen nisch.

Mer varor från Finland

Och om en del av framgången på mässan kan mätas i åtgång, så har man lyckats.

Flera utställare har under veckan varit tvungna att beställa mer varor från Finland.

Också Johanna von Wright från Åby knäckebröd har fått fylla på förråden.

– Jag har samma problem som många andra. Jag håller på att sälja slut om jag inte får påfyllnad från Finland, konstaterade von Wright tidigare i veckan.

En kvinna säljer finländska knäckebröd på en mässa.
Johanna von Wright överraskades av åtgången på knäckebröd. En kvinna säljer finländska knäckebröd på en mässa. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Berlin,mat,mässor (handel),Grüne Woche

– Åtgången har nog överraskat många som har varit här på mässan också tidigare. Det hänger väl ihop med att vi nu är partnerland och att mänskorna drar sig hit till vår hall.

Målet för Åby är ändå inte bara att sälja på mässan utan också att utreda eventuella exportmöjligheter till Tyskland.

– Jag har fått förfrågningar och kontakter som gärna skulle inleda samarbete. Det får gärna vara med lite mindre aktörer för vi har inte kapacitet med något större.

– Men vi får se hur det artar sig, säger von Wright.

Finland på en och samma plats

Åby knäckebröd väcker också intresse hos matstylisten och matscouten Andreas Miessmer.

Han står och tar bilder av knäckebröden och förpackningarna.

– Knäckebrödet har en speciell form. Det är knaprigt och kryddat på ett sätt som vi inte är vana vid, säger Miessmer som jobbar för butikskedjor som är ute på jakt efter nya produkter.

– Det är förstås mycket enklare att komma hit och söka än att åka hela vägen till Finland. Här har jag många företag på samma plats och behöver inte åka runt i veckor, säger Miessmer.

Som en veteran på liknande mässor hyllar han framför allt lugnet på den finländska avdelningen.

Måste kunna leverera

Förutom knäckebrödet är matscouten Miessmer i dag intresserad av renkött, olika slag av mysli och sylter, men också för tyskarna mer främmande saker som lakrits.

– Problemet kan framför allt vara att komma över de finländska varorna i synnerhet om företagen inte har någon distribution i Tyskland, men på den här punkten för jag hela tiden förhandlingar, säger Miessmer.

Också Mats Nylund, säger att det här är en central fråga som kan avgöra om deltagandet på mässan blir en framgång eller inte.

– Det gäller att nå sådana volymer och en sådan leveranssäkerhet att de tyska kedjorna på riktigt vågar ta in den finländska produkten.

– Man ska vara medveten om att möjliga avtal också betyder att man måste klara av att leverera. Det här har vi förstås försökt upplysa alla företag om, säger Nylund.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes