Hoppa till huvudinnehåll

Finlands kanske främsta motorsportlöfte kommer från Sibbo – 13-åriga Samuli Mertsalmi har siktet inställt på Formel 1

Samuli Mertasalmi bredvid sin bil.
Samuli började med karting som 7-åring när han fick ärva sin kusins gamla bil. Samuli Mertasalmi bredvid sin bil. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting,samuli mertasalmi

Förra säsongen blev han finsk mästare i karting, kom på en 14:e plats i EM och blev uttagen till det finska B-landslaget. Kommande säsong är planen att köra fler utlandstävlingar.

– Samuli Mertsamli är ett mycket stort löfte, ett av Finlands största inom karting, säger Jan Koski, ägare för stallet Koski-Motorsport, som Mertsalmi kör för.

Också landslagstränaren Johan Vilo är hoppfull inför framtiden.

– I VM i Härmä i Finland i år förväntar jag mig att nog att han kammar hem en plats på prispallen, säger Johan Vilo, som varit Samulis tränare sedan årsskiftet.

Förutom VM planerar Samuli Mertsalmi också köra EM, FM och den Italienska serien VSKD i år.

Kartingbilar.
Kartingbilar. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting

– Det är sex tävlingar i VSKD och fem tävlingar i såväl EM som FM, rätt så många tävlingar väntar alltså i år, säger Samuli Mertsalmis pappa Jukka Mertsalmi.

Pappan Jukka har varit mycket involverad i Samulis körning ända från start.

– Samuli började med karting som 7-åring när han fick ärva sin kusins gamla bil. Sedan dess har nästan varje helg gått i kartingens tecken, berättar Jukka Mertsalmi.

Jukka har själv hållit på med cross och enduro, men endast som hobby. Sonen Samuli siktar däremot på en karriär inom motorsporten.

– Målet är att få köra Formel 1, det är i alla fall min dröm. Jag vill kunna ha motorsport som yrke, berättar Samuli Mertsalmi om sina långsiktiga mål.

Krävande sport

Vägen till Formel 1 är trots allt ännu lång. Mycket ska klaffa för att nå toppnivå inom motorsport.

– Man måste ha mycket bra fysisk uthållighet och muskelstyrka för att lyckas i den här sporten. Dessutom ska man tåla den mentala press som tävlingar innebär, menar tränare Johan Vilo.

Förutom fysisk och mental styrka gäller det också att ha många tävlingsprestationer i bagaget.

– Ju fler tävlings- och träningsprestationer du har bakom dig, desto större chans har du givetvis att lyckas bra i tävlingar, säger Koski-Motorsports ägare Jan Koski.

För att ett 13-årigt motorsportlöfte ska lyckas krävs det också stöd från många håll.

Samulis tränare Johan Vilo.
Tränare Johan Vilo. Samulis tränare Johan Vilo. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting,Johan Vilo

– Det är självklart viktigt att Samuli har ett stödnätverk. Familjen har också en stor roll i allt från exempelvis matvanor till skjutsar. Det här är verkligen en lagsport, understryker tränaren Johan Vilo.

Och det är inget som undgått pappan Jukka Mertsalmi.

– Jag har varit med på varje tävling som Samuli kört, berättar han.

Tidigare har pappan Jukka Mertsalmi varit mekaniker för Samuli men nu har laget skaffat en ny mekaniker.

– Jag åker gärna med på tävlingarna fast då blir jobbet förstås lidande, berättar Jukka Mertsalmi.

Många utlandsvistelser

En stor del av Samulis fritid går självklart åt till kartingen. Hittills har han tävlat utomlands i ungefär ett och ett halvt år, och fler utlandsresor kommer det att bli.

– Kommande säsong är planen att vara nästan halva året utomlands för att träna och tävla, berättar Samuli.

Trots att Samuli ofta måste vara borta från skolan, berättar både han och pappa Jukka, har skolgången ändå inte blivit lidande.

– Det går bra bara jag kommer ihåg att göra skolarbeten på resorna, säger Samuli.

Enligt pappa Jukka har skolan gått Samuli väl till mötes. Distansarbete har inte varit något problem.

Kartingbanan i VM Karting Center i Vanda.
Vintertid tränar Samuli Mertsalmi minst två timmar per vecka i MV Karting Center i Vanda. Kartingbanan i VM Karting Center i Vanda. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting,samuli mertasalmi

– Skolan har faktiskt börjat gå bättre för Samuli sedan han började satsa på kartingen. Jag brukar påpeka att han måste satsa på skolan om han vill kunna lyckas utomlands och det märker jag att han tagit till sig, berättar pappa Jukka.

När Samuli är i Finland under vintrarna brukar han träna på innebanan i MV Karting Center i Vanda minst två timmar per vecka. Körträning får han också i simulatorn som de har hemma.

Utöver det tränar han löpning och styrka cirka sex timmar i veckan.

Att ha god fysik är kanske inte det första man tänker att är viktigt i motorsport. Tränare Johan Vilo understryker ändå vikten av kondition och styrka.

– Att ha den bästa konditionen är kanske inte det avgörande i en tävlingsstuation men du måste ändå upprätthålla en så hög nivå att du klarar av påfrestningen under ett lopp.

Satsar på internationella tävlingar

För Samuli börjar årets kartingsäsong troligtvis i februari, mars eller april.

– Planen är att inleda med en tävling utomlands, berättar Samuli.

Den finska tävlingssäsongen pågår från maj till september men för Samuli fortsätter säsongen möjligtvis ända in i december.

Samulis pappa Jukka Mertasalmi.
Samulis pappa Jukka Mertsalmi. Samulis pappa Jukka Mertasalmi. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting,Jukka Mertasalmi

– Jag kommer antagligen att köra träningstävlingar utomlands efter att den finska säsongen är över.

Målet för den kommande säsongen är också att kunna delta i fler internationella tävlingar – och lyckas bra i dem.

– Förhoppningsvis kan jag nå liknande resultat utomlands som jag nått i Finland den senaste säsongen. Målet är att vara bland täten i de internationella tävlingarna.

Räds inte olyckor

I en fartfylld sport som karting är risken för att utsättas för allvarligare olyckor kanske lite större än i många andra sporter. Det här är ändå inget som stoppar Samuli.

– Jag tänker inte alls på risken att råka ut för en olycka. All min koncentration är på tävlingen.

Samuli berättar att han en gång varit med om en lite allvarligare olycka.

Simulatorer.
Simulatorkörning är en viktig del av träningen vintertid. Simulatorer. Bild: Yle/Hedvig Sandell Karting,simulator

– Några andra bilar krockade på banan nära mig. Min bil välte och jag flög ut från den. Jag kom ändå lindrigt undan med en hjärnskakning och försträckt rygg. Det kunde ha gått mycket värre.

Trots den här incidenten är Samuli ändå inte rädd för att köra tävlingar.

– Det enda som förstördes i olyckan var min bil.

Läs också