Hoppa till huvudinnehåll

Brittiska företag fyller lagren inför brexit – hälsningen till politikerna är tydlig: ”Nu är det dags att börja bete sig på ett vuxet sätt”

Man i gul skyddsväst med gul hjälm under armen och upplysta industribyggnader i bakgrunden. Ansiktet syns inte.
Man i gul skyddsväst med gul hjälm under armen och upplysta industribyggnader i bakgrunden. Ansiktet syns inte. Bild: lOvE fabrik,Hjälm,industri,arbete,Jobb

Samtidigt som många stora brittiska företag gjort upp planer för brexit så saknar en majoritet av de små och medelstora företagen en plan inför ett avtalslöst utträde. Osäkerheten är förödande för näringslivet säger Londons handels- och industrikammare.

Greenford, London

"Vanligen brukar lagren med råmaterial och komponenter vara fyllda till hälften", säger Lorne Vary och sträcker ut handflatan i midjehöjd. "Nu har vi fyllt lagren till brädden" fortsätter han och gör en gest med handen ovanför sitt huvud.

Vary är finansdirektör vid cykeltillverkaren Brompton som har sin fabrik i Greenford i nordvästra London.

På Varys ansvar ligger att se till att verksamheten på fabriken fortsätter så friktionsfritt som möjligt då Storbritannien lämnar EU.

Uppgiften är inte lätt. Det är fortfarande helt oklart vilka villkor som ska gälla den 29 mars då det är tänkt att Storbritannien ska lämna unionen. Risken för ett avtalslöst utträde är överhängande.

- Ännu på hösten tänkte vi att ett avtalslöst utträde är den minst sannolika utgången av brexit. Men nu har vi tvingats tänka om, säger Vary.

Brompton Bicycle
På Londonföretaget Bromptons fabrik tillverkas cirka 50 000 cyklar per år. Brompton Bicycle Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit
Cykel
De hopfällbara cyklarna lämpar sig väl för urbana miljöer. Cykel Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit

Inga cyklar utan europeiska komponenter

I dagens läge sysselsätter Brompton ungefär 300 personer. En majoritet av de anställda jobbar vid fabriken i London.

Cyklarna exporteras till ett femtiotal länder runtom i världen. En fjärdedel av exporten går till Europa.

Och det är inte enbart kunderna på kontinenten som är viktiga för företaget. Utan komponenter från europeiska underleverantörer kan de hopfällbara cyklarna inte tillverkas, förklarar finansdirektören Vary.

- Vare sig det handlar om en cykelram eller ett litet fästelement så är slutresultatet det samma. Har vi inte delar att tillgå så får vi skicka hem folket.

Lorne Vary
Osäkerheten kring brexit är ett gissel för många brittiska företag säger finansdirektören Lorne Vary. Lorne Vary Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit

Lagren fylls till bristningsgränsen

Om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal den 29 mars upphör den fria rörligheten av varor och tjänster att gälla omedelbart.

Det finns en risk för att leveranserna från EU-länderna upphör tills man vet vilka spelregler som gäller för handeln efter en eventuell hård brexit.

För att gardera sig mot den här situationen har många brittiska företag fyllt lagren med råvaror så gott det går.

I Bromptons fall innebär det att man tagit i bruk hela den befintliga lagerkapaciteten vid fabriken i Greenford. Dessutom har man hyrt extra lagerutrymme på Heathrows flygplats.

Ekonomiskt är det betungande att upprätthålla extra lagerkapacitet, konstaterar Lorne Vary. Företagen har ändå inga alternativ om de vill försäkra sig om att produktionen fortsätter vid alla eventualiteter.

svetsning av cykelram.
Utan komponenter upphör tillverkningen vid fabriken. svetsning av cykelram. Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit
lådor i ett lager
Företaget har fyllt lagren till bristningsgränsen för att gardera sig mot en hård brexit. lådor i ett lager Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit

En majoritet av företagen är inte förberedda på brexit

Trots att datumet för Storbritanniens tilltänkta EU-utträde närmar sig med stormsteg så har en stor del av de brittiska företagen inte gjort några som helst förberedelser inför brexit.

En enkät bland medlemsföretagen i Londons handels- och industrikammare LCCI ger vid handen att tre av fyra företag inte är redo för brexit.

Enligt handelskammarens direktör Colin Stanbridge är brexitförberedelserna en övermäktig uppgift speciellt för de mindre företagen.

- Företagen förväntas göra upp planer för en rad olika brexitscenarier. Att inte göra det kan framstå som ansvarslöst. Men hur ska en småföretagare som oroar sig över kassaflöden och beställningar ha tid och resurser att förbereda sig?

airbus fabrik i frankrike.
Flygplanstillverkaren Airbus vd varnar för allvarliga konsekvenser om ett avtalslöst utträde blir av. Bolaget sysselsätter 14 000 personer i Storbritannien. airbus fabrik i frankrike. Airbus
vd för Londons handelskammare colin stanbridge
Om det inte blir någon klarhet kring brexit kommer allt fler företag att dra sina slutsatser tror Colin Stanbridge från handelskammaren. vd för Londons handelskammare colin stanbridge Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit

Nu måste politikerna ta ansvar för situationen

Stanbridge skräder inte orden då det kommer till det politiska dödläget kring brexit.

- Det dags för politikerna att börja bete sig på ett vuxet sätt. Det får bli ett slut på spelet för gallerierna.

Stanbridge hänvisar till företagsvärlden där alla inser att det krävs kompromisser om man vill få till stånd ett avtal.

- Om politikerna från alla partier kunde enas om en väg framåt så kunde vi gå tillbaka till kommissionen och Europaparlamentet och säga: Det här backas upp av en majoritet och det blir inte några nya strul den här gången.

Företagsflykten är ett faktum

Under de senaste veckorna har flera framstående företag meddelat att man flyttar delar av sin verksamhet från Storbritannien.

Om det itne blir någon klarhet gällande brexit kommer allt fler företag att dra sina slutsatser tror Stanbridge.

- Företagen skjuter fram beslut om att rekrytera personal eller att investera i nya anläggningar. Jag tror att det bara kommer att bli värre.

Osäkerheten är inte enbart förödande för medborgarna och företagen. Den är också förödande för Storbritanniens internationella rykte befarar man vid handelskammaren.

- Det här har inneburit ett dråpslag mot vårt rykte som ett land som förmår fatta förnuftiga och pragmatiska beslut och det kommer att gå flera år innan vi återhämtar oss från det, säger Colin Stanbridge.

svetsare
Många anställda vid cykelfabriken kommer från något EU-land. svetsare Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit
man packar en låda
Företagen befarar att det kan bli svårare att rekrytera efter brexit. man packar en låda Bild: Rikhard Husu / Yle Brexit

Arbetskraftsinvandringen behövs säger företag

Vid cykeltillverkaren Brompton befarar finanschefen Lorne Vary att brexit kommer att försvåra företagens framtida rekryteringsmöjligheter

I dagens läge är många av företagets anställda EU-medborgare. Han säger att Storbritannien inte har råd med att stänga dörrarna för kunnig arbetskraft.

- När det gäller tillverkningen har vi inga preferenser gällande varifrån de anställda kommer. Det viktiga är att de omfattar våra värderingar och att de är beredda att jobba hårt, säger Vary.

- Jag är rädd för att mängden potentiella arbetstagare kommer att minska i framtiden.

Läs mera:

Brexit-demonstrant utanför Westminster.

Företagens massflykt från Storbritannien - EU:s skatteförmåner smakar bättre än brexit

De senaste dagarna har beskeden om företag som flyttar sin verksamhet bort från Storbritannien strömmat in. Samtidigt håller hoppet om en vettig lösning på brexit i det brittiska parlamentet på att slockna.

Läs mera:

Rikhard Husu

Vad avses med no deal? Och backstop? Kan beslutet att lämna EU omprövas eller är det för sent? Fråga vår EU-korrespondent om brexit!

Europa står inför en helt ny situation i och med brexit. Aldrig förr har ett land valt att lämna unionen. Hur ska det hela gå till och vad händer härnäst? Svenska Yles EU-korrespondent Rikhard Husu svarar på dina frågor om brexit!

Läs mera:

union jack och eu-flaggan

Britterna är alltmer splittrade om brexit: "De som vill lämna unionen ser på frågan genom rosenfärgade glasögon"

Genom brexit bearbetar britterna samhällets inre motsättningar visar ny forskning. Det här drar undan mattan för försöken att enas om ett utträdesavtal.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes