Hoppa till huvudinnehåll

Isbrytaren Sisu lade ut två veckor tidigare än ifjol: “Vi förväntar oss att hela Bottenviken täcks med is i år”

Isbrytaren Sisu utanför Helsingfors 2010.
Isbrytaren Sisu lade ut från Helsingfors på söndag morgon. På måndag kväll väntas Sisu stå redo att assistera trafiken i Bottenviken, där tre andra finska isbrytare redan arbetar för full maskin. Isbrytaren Sisu utanför Helsingfors 2010. Bild: Lehtikuva isbrytare,Sisu

Sisu är den femte isbrytaren som skickas ut den här vintern. Isbrytaren är nu på väg mot Bottenviken som enligt överstyrman Patrik Barck ser ut att få en mycket isrik vinter i år.

Sisu är den femte isbrytaren som skickas ut för säsongen. Ifjol skickades den femte isbrytaren ut först 10 februari.

Svenska Yle når Patrik Barck, överstyrman på Sisu, då isbrytaren på söndag eftermiddag assisterar ett fartyg in till hamnen i Ingå.

- Isen har kommit tidigare i år. Vi är ungefär två veckor i förtid hela tiden.

Vaskiluodon voima fotograferat från isen utanför Gerby båthamn.
I slutet av februari 2018 låg isen tjock utanför Vasa. I år har isbildningen gått snabbare på grund av de låga temperaturerna. Vaskiluodon voima fotograferat från isen utanför Gerby båthamn. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Vaskiluodon voima,isväg

Sisu är på väg till Bottenviken där havet nu fryser i snabb takt. På måndag kväll ska fartyget börja assistera trafiken i farvattnen utanför Jakobstad och Karleby.

- Isen växer hela tiden och vi förväntar oss att hela Bottenviken täcks med is i år, säger Barck.

För tillfället är läget ändå rätt lugnt. Isen brukar vara hårdare på Finska sidan av Bottenviken, men den här vintern har den ostliga vinden packat isen mera på svenska sidan.

Vinden försvårar trafiken mer än kylan

För isbrytaren är vinden den största utmaningen. Isen på finska sidan av Bottenviken är sällan mera än en meter tjock, men om det blåser hårt kan det lätt skapas stora isvallar.

- På vallarna kan det bli 10 meter, eller upp till 20 meter, tjock is. Då blir det alltid problem att assistera båtarna, säger Barck.

Isbrytaren Kontio bogserar ett fraktfartyg på bottenviken 2013.
Vid svåra förhållanden kan isbrytarna behöva bogsera fartyg. På bilden bogserar isbrytaren Kontio ett fartyg i Bottenviken. Isbrytaren Kontio bogserar ett fraktfartyg på bottenviken 2013. Bild: Lehtikuva isbrytare,Kontio,Bogsering,sjöfart,fartyg

I goda förhållanden kan en isbrytare följas av 7-8 fartyg. Men vid hård vind stängs isrännan några hundra meter efter isbrytaren

Vinterstormar har blivit vanligare

Vanligtvis brukar vädret vara rätt så lugnt under vintermånaderna. Men de senaste åren har Barck noterat att vinterstormarna blivit allt vanligare.

I riktigt svåra förhållanden kan det bli aktuellt att bogsera fartygen in och ut ur hamnarna.

Styrman Patrik Barck
Patrick Barck arbetar som överstyrman på isbrytarren Sisu. Styrman Patrik Barck Bild: Yle / Ted Urho patrik barck

- De senaste åren har det varit flera vinterstormar än förut. Det betyder mera jobb för oss. Fartygen klarar inte av att köra för egen maskin så vi får bogsera dem genom isvallarna, säger Barck.

Sisu kommer nästa gång att ta i land om en dryg vecka, den 4 februari, för att byta manskap och bunkra. Men det kommer att dröja länge innan isbrytaren återvänder till hamnen i Helsingfors.

- Jag tippar på att vi efter första maj kommer tillbaka söderut. Vanligtvis åker de första isbrytarna norrut i november och december och de sista kommer tillbaka i maj eller juni.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes