Hoppa till huvudinnehåll

Har du slutat äta potatis? – 5 skäl att älska vår klimatvänliga knöl

Potatis på bord
Stort urval. I Finland finns över 60 registrerade potatissorter. Potatis på bord Bild: Yle/Carina Ahlskog potatis,Strömsö (tv-program)

Minns du potatisen som en gummiboll från skolan? Tycker du den är tråkig? Äter du hellre pasta eller ris?

Nu är det dags att glömma förlegade fördomar och igen välkomna den nordiska matkulturens grundpelare i köket.

Det är en kvarleva från när potatisen var jordig och smutsig

Strömsökocken Anders Samuelsson levererar enkla tips på hur den för vår matkultur så fundamentala knölen kan användas smart och mångsidigt.

En man i skägg och blå kragskjorta ler mot kameran.
Mästerkocken från Umeå inleder sin andra säsong i Strömsö. En man i skägg och blå kragskjorta ler mot kameran. Bild: Yle / Carina Ahlskog Strömsö (tv-program),kock,Anders Samuelsson

– Många väljer pasta och ris i tron att de är enklare råvaror, men potatisen är egentligen minst lika lätt att tillaga och betydligt mångsidigare.

Ökad miljömedvetenhet kan ge potatisen lyft

Faktum är ändå att potatiskonsumtionen i Finland har rasat.

Under 1950-talet åt finländarna ungefär 150 kg potatis om året. I dag är motsvarande siffra bara en tredjedel, under 50 kilogram per person

Unga kvinnor, skärp er

Namnet potatis kommer från det historiska namnet på grödan: jordpäron. Finskans “peruna” kommer alltså från “päron”.

Kvinnor äter potatis mer sällan än män. Var fjärde finländsk man i åldern 15 till 25 år äter kokt potatis minst tre gånger i veckan. Av kvinnor i samma ålder äter endast en sjättedel lika ofta potatis. Källa: Pellervon taloustutkimus PTT

Äldre äter potatis oftare än yngre. Nästan varannan finländsk man i åldern 55 till 64 äter kokt potatis minst tre gånger i veckan. En dryg tredjedel av kvinnor i åldersgruppen 55 till 64 år äter kokt potatis minst tre gånger i veckan. Källa: Pellervon taloustutkimus PTT

Men i tider av ökad miljömedvetenhet får potatisen revansch. Den är lokal, till skillnad från riset som reser långa vägar innan det når våra tallrikar.

– Potatisen är inhemsk och ofta närproducerad, jämfört med ris som kommer från Asien, säger Samuelsson.

Behåll skalet!

Skalar du din potatis? Sluta omedelbart med det, är Anders Samuelssons budskap. Kanske avlägsnar vi det främst av gammal vana.

– Det är en kvarleva från när potatisen var jordig och smutsig i butiken, men i dag är nästan all potatis tvättad.

En portion saltkokta potatisar-patatas arugadas
Papas Arrugadas: koka 300 gram små potatisar i 2 dl grovt havssalt. Potatisen får en glittrande yta. Avnjut med en mojosås och kall lager. En portion saltkokta potatisar-patatas arugadas Bild: Carina Ahlskog/Yle potatis,salt (kryddor),Strömsö (tv-program)

Krispighet, syra och smak är bara några orsaker till varför Strömsökocken tycker skalet ska behållas.

– Dessutom ligger mycket av näringen strax under skalet.

Fem skäl att äta potatis

  1. Billig – ett kilo potatis kostar under en euro.
  2. Inhemsk – stöder den lokala ekonomin och det inhemska jordbruket.
  3. Miljövänlig – Potatisen är inhemsk och ofta närodlad, medan en stor del av riset importeras från Indien och Kina. Potatis behöver mindre vatten än ris. För ett kilogram potatis krävs 250 liter vatten, medan det för ett kilo ris går åt över 3000 liter.
  4. Näringsrik – Potatisen ser kanske trist ut, men innehåller flera viktiga näringsämnen. Den är rik på kalium (mera än i banan), en del B-vitaminer och fiber. Dessutom är potatisen full av C-vitamin.
  5. Mångsidig – Potatisen är kökets tiokampare: Kokt, stekt, mosad, ugnsbakad, friterad, plättar, soppa, skivad, liten, stor.

Trolleri med kolhydrater

På grund av olika dieter under 2000-talet har potatisen råkat i skottgluggen.

Ett exempel är Low Carb High Fat, eller LCHF, i vilken man undviker så kallade snabba kolhydrater som får blodsockret att skjuta i höjden.

Ugnspotatis på en saltbädd
Ugnsbakad potatis: Tvätta, picka och baka stora potatisar på saltbädd i ugnen på 220 grader i cirka 40 minuter. Skippa folien. Ugnspotatis på en saltbädd Bild: Yle/Carina Ahlskog potatis,Strömsö (tv-program),Bakad potatis

Anders Samuelsson bjuder på ett dietvänligt tips. En potatis som svalnar genomgår en process där stärkelsen förvandlas till så kallad resistent stärkelse som inte påverkar blodsockret på samma sätt.

– Det betyder att en potatis som kallnat innehåller mera långsamma kolhydrater än en varm potatis. Du hålls mätt längre.

Satsa på rätt sort och höj smakupplevelsen

I Finland odlas tiotals sorter potatis. Förutom klassikerna Melody som går att förvara länge och till exempel Timo som blir fort färdig finns det ett brett spektrum.

Samuelsson uppmanar att successivt bygga upp det egna sortimentet.

– Utmana dig själv och hugg inte tag i första potatispåsen du ser i grönsaksavdelningen.

Ett tips är att hitta en fast och mjölig sort som du gillar och vet att fungerar till just de maträtter du lagar.

Anders 3 potatistrick

Salta kokvattnet rejält.

Snabba upp koktiden med mindre vatten i kastrullen. De potatisarna som kommer ovanför vattenytan ångkokas ändå med locket på. Du sparar också vatten.

Förvara kokt potatis i kylskåpet med lock av något slag så den inte suger åt sig smak från till exempel rökt fisk.

Njut av en krämig potatis carbonara

Samuelssons potatisbravur är en version på den klassiska italienska pastarätten Carbonara.

I hans version svarvas potatisen till en sådan form att den liknar pasta. Det friterade potatisskalet ersätter baconet.

En portion potatis Carbonara
Potatis carbonaran är vegetarisk. En portion potatis Carbonara Bild: Yle/Carina Ahlskog potatis,skal,Strömsö (tv-program)

Och smaken då? Minst lika god som den traditionella pastarätten, intygar kocken. Du hittar receptet här.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor

    Den här versionen är dessutom glutenfri.

    Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor Gott och lätt. Jag brukar koka en stor sats bönor och frysa in i passliga påsar. Inhemska bondbönor är dessutom ett stort plus. Jag har hittat på receptet och freestylar alltid, så måtten är riktgivande. Men supergott att äta som hamburgare. Gott med t.ex. salsa och crème fraiche.

  • Femte veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Den femte och sista Vegvalsveckan bjuder bland annat på den perfekta biffen för vegetariska burgare, gjord på inhemska bondbönor. Tack till Anna-Karin Almén, Linda Råholm och Anne Kiuru för recepten.

  • Smakrik rotsakssoppa med röda linser

    Min fyraårings favoritsoppa.

    Smakrik rotsakssoppa med röda linser Det här är enkelt, snabbt och billigt. Soppan går att variera beroende på vad man har för grönsaker hemma och vilka kryddor man väljer. Hos oss är soppan 4-åringens absoluta favoritmat, så den passar garanterat hela familjen.

  • Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker

    En enkel multifunktionell gryta som är lätt att variera.

    Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker Enkelt av säsongens ingredienser! Grytan är multifunktionell, passar också till t.ex. stekt lax (ersätt då vegetabilisk fond med fiskfond och tillsätt 1/4 tsk fin havssalt i grytan). Som sådan fungerar den bra tillsammans med potatis och broccoli. Har själv utvecklat receptet med devisen "enkelt är gott".

  • Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold

    Indisk fingermat i Anders Samuelssons tappning.

    Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold Det här är potatis i en form som du inte tidigare upplevt. Frasiga friterade knyten eller pakoras kommer urspungligen från Indien. Potatispakoras kan serveras med valfritt tillbehör. Här med en smakrik grön chutney och en stuvning på mangold. Går också bra med t.ex.

  • Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan

    En rätt som har potential att bli vegetarisk familjefavorit.

    Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan Gillar din familj lasagne så tycker ni antagligen också om det här. Det här är ett utmärkt sätt att använda aubergine i vardagen.

  • Surkål och andra mjölksyrade produkter är som balsam för magen

    Så tar du tillvara vitkål och kålrot

    Surkål är lite som vardagsmatens schweiziska armékniv. Mycket användbar i både grytor, soppor och sallader eller varför inte som fyllning i en hamburgare. Surkål innehåller både C-vitamin och även mjölksyrebakterier, precis som Anders kålrotskimchi. Här kan du läsa mera om mjölksyrning.

  • Baka lökpaj med franska influenser

    En smakrik och billig paj med fin färg från rödvin.

    Baka lökpaj med franska influenser Pajen är fyllig, ganska lätt att tillverka och det röda vinet ger en fin färg till den, för att inte tala om smaken. Mari Tiensuu Ingredienser Botten: 3 dl vetemjöl 1 tsk salt 100 g smör 1 dl kallt vatten. Fyllning: 6 gula lökar 2 msk olja 2 dl rött vin saften av 1/2 cit

  • Fjärde veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Vi har glädjen att presentera Vegvals veckomeny nummer 4, med era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Samuli Laurikainen, Erica Rönngård, Sari Pylsy och Mari Tiensuu för recepten.