Hoppa till huvudinnehåll

Karleby vill komma ifatt Vasa - bråttom att få en arena som kan locka evenemang och folk till centrum

Köpcentret Chydenia i Karleby.
Tom lokal i köpcentret Chydenia. Köpcentret Chydenia i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,köpcenter,chydenia

Inom en vecka har tre affärer i köpcentret Chydenia i Karleby meddelat att de stänger. Men inom handeln tror man att köpcentren överlever bara de kan erbjuda upplevelser och inte bara grejer.

Om Karleby snabbt får en arena för konferenser, evenemang och musik kommer också folket att lockas in till staden, tror verksamhetsledare Kari Moilanen på City Kokkola.

- Seinäjoki har vuxit ytterst bra och vunnit i hela Österbotten. Nu är konkurrensen mellan Vasa och Karleby och vi ska se vem som hinner först, säger Moilanen.

Ropar efter mer folk

Han påpekar att Karleby har nästan 400 butiker i stadskärnan. Att tre-fyra stänger är helt normalt, enligt honom.

- Att alla råkar vara i Chydenia är inte så bra. Men vi ska se vad som händer i framtiden. Det byggs mer butiker, och vi behöver mer folk och butiker här.

Moilanen nämner Niemis tomt och busstationen som kommer att byggas ut inom några år. Det blir bostäder men också affärslokaler.

- Vi får nästan 5000 kvadratmeter affärslokaler till. Centrum växer sakta, men vi är på väg upp i nivå med Vasa och Seinäjoki.

Avgörande för städerna i dag är att man har något som gör det värt för folk att komma in till staden och inte bara handla på nätet, tror Moilanen.

- Både Karleby och Vasa behöver en arena för konserter och musik och stora evenemang. Han hoppas Karleby skyndar med både en stor arena bakom idrottsgården och ett helt nytt mångsidigt centrum vid busstationen

- Kampen mellan Vasa och Karleby är ytterst hård just nu. Hoppas vi hinner först.

Trots de färska beskeden om stängningar säger Moilanen att Karleby centrum som helhet inte har så många tomma lokaler.

- Cirka 35 stycken, eller 10 procent, står tomma. Det betyder att läget är ytterst bra jämfört med hela landet.

Butiksdöden allmän trend

Moilanen tror att utmaningarna är de samma i hela landet. Han säger att näthandeln är viktig men att kundservice också kommer att vara viktigt också i framtiden.

- Vi måste se till att kunderna orkar komma in till stan.

Blossom i Chydenia köpcenter i Karleby.
Blossom är en av butikerna som ska stänga. Blossom i Chydenia köpcenter i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,köpcenter,chydenia

För att det ska hända måste städerna se till att allt finns i samma paket. Både kläder, mat, bilar och musik ska vara lättillgängligt. Moilanen ser ljust på framtiden.

- Det byggs i Vasa, Jakobstad och Karleby. Men vi behöver mera folk och det sker bara via konferenser, musik och evenemang. Vi behöver en arena ytterst snabbt.

En öde stad

På stan i Karleby säger Rosa Renlund och Anton Sandlin att de ofta handlar på nätet.

- Utbudet är så mycket större, man hittar alltid det man söker, säger Renlund.

Samtidigt vill hon stöda de fysiska butikerna och hon berömmer utbudet i Karleby.

- Om man inte ska ha nåt jättespeciellt hittas nog allt.

- Jag shoppar mest på nätet. Jag kollar mer än köper i butiker. Det är så lätt att sitta hemma och kolla på nätet, säger Sandlin.

Tua Masar har också testat nätshopping men hon tyckte inte det var så lyckat.

- Det är så jobbigt att skicka tillbaka. Så då betalar jag kanske i stället någon euro extra för att handla här.

Masar upplever ändå att centrum i Karleby ofta är folktomt.

- Det känns som om centrum håller på att dö ut. Jag vet inte riktigt vart man ska åka om man vill träffa folk. En lördag eftermiddag när du går på stan är det som en ödestad. Tråkigt, jättetråkigt.

Robert Sundfors säger att han köper det mesta på nätet.

- Det finns inte alltid det man vill ha och så kan man hitta billigare på nätet.

Sofia Gåsström säger att utbudet i Karleby är okej, och att butiker stänger är såklart lite tråkigt.

- Det finns inga kläder att köpa längre om allt stänger.

Köpcentrens förlovade land

Det har byggts många köpcenter i Finland de senaste åren, säger Tommy Forsman som är fastighetschef på köpcentret Chydenia.

- Det finns 102 köpcenter i Finland. Och då handlar det alltså om köpcenter med minst 10-20 hyresgäster inom olika branscher.

Det stora utbudet samtidigt som internethandeln växer är såklart viktiga bitar i pusslet som Forsman funderar på.

- Samtidigt har vi ett klimat i Finland som gör att det passar bra med köpcenter.

Hela tanken är att kunden inte alls behöver gå ut för att hitta allt hen behöver.

Modebranschens yta minskar

Det kom som en överraskning för Forsman att så starka brand som till exempel Pukumies stänger i Karleby.

- Men trenden just nu är att modebranschens kvadratmetrar i köpcenter minskar hela tiden. Trenden är att man kommer till köpcentret för att bara vara och kanske gå på café och restaurang. Det är mer upplevelser man kommer för.

Forsman ser också positivt på framtiden. Men det kräver aktiva ägare som är villiga att satsa på köpcentret.

- Den gamla modellen att hyra ut en affärslokal i taget räcker inte i dag. Vi måste utveckla helheten, få nya intressanta hyresgäster som drar folk till köpcentret.

Det kan handla om att köpa upplevelser i stället för tjänster. Kanske blir det också mera kontor och bostäder.

- Jag ser köpcenter som ett pussel som aldrig blir färdigt. Men när man ser pusslet på avstånd är det viktigt att det ser färdigt ut.

I dag finns ungefär 700 kvadratmeter lediga affärslokaler i Chydenia. Då klädbutikerna stänger blir ytterligare omkring 1000 kvadratmeter tomma.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten