Hoppa till huvudinnehåll

Skumma samtal från tandborstförsäljare i Österbotten – Linn Holmgård erbjöds ”gratis” eltandborste för 20 euro

Porträttfoto av Linn Holmgård med bebis i famn.
Linn Holmgård. Porträttfoto av Linn Holmgård med bebis i famn. porträtt,linn holmgård

Många österbottningar har den senaste tiden fått telefonsamtal där uppringaren ställer frågor om munhygien och tandborstningsvanor. Samtalet slutar med erbjudande om en gratis eltandborste som kostar 20 euro i postavgifter.

Linn Holmgård i Jakobstad är en av dem som fått samtal om tandborstningsvanor och hon varnar för den här försäljningsmetoden.

Rikssvenska försäljare

Linn Holmgård uppfattade att den person, en kvinna, som ringde upp henne var rikssvensk och företagets namn lät som Dental Finland eller något liknande.

- Kvinnan ställde frågor om tandborstningsvanor och sade att de gör en studie bland 1 000 finlandssvenskar för att utveckla arbetet med munhygien, säger Linn Holmgård.

När jag ställde flera frågor lade försäljaren på luren

Samtalet fortsatte och till slut ville försäljaren som tack ge en gratis eltandborste men i en bisats sade försäljaren att den kostar 20 euro i postavgifter. Försäljaren frågade också om Linn har en vanlig postlåda.

- Då drog jag öronen åt mig och frågade på nytt vad firman heter men då blev försäljaren misstänksam.

Linn Holmgård frågade ytterligare vad firman arbetar för, förutom att göra studier om tandborstning bland finlandssvenskar. Svaret blev att syftet egentligen var att marknadsföra eltandborsten.

- När jag ställde flera frågor lade försäljaren på luren.

Konsumentverket har fått påringningar

Konsumenträttsrådgivare Magnus Åberg vid Konkurrens- och konsumentverket är medveten om företaget som säljer eltandborstar via telefonförsäljning.

Han säger sig inte ha nån helhetsuppfattning om hur många samtal det kommit till verket angående tandborstförsäljningen.

Magnus Åberg som sköter svenskspråkig service vid Konsumentverket har sedan i höstas personligen fått flera förfrågningar från hela landet.

Om man är missnöjd och plötsligt får en leverans i postlådan som inte är önskad ger han rådet att man så fort som möjligt efter en leverans kontaktar företaget.

- Man ska kontakta företaget via e-post senast inom 14 dagar efter att den första försändelsen anlänt, säger Magnus Åberg.

Det är viktigt enligt Åberg att kontakten till företaget sker via e-post och inte via telefon eller sms meddelande. E-postadress finns vanligen på försändelsen.

- Då har man svart på vitt att man kontaktat företaget ifall det blir problem.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten