Hoppa till huvudinnehåll

Åländska mezzosopranen Jenny Carlstedt njuter av att sjunga Is på Nationaloperan men det är det svenska språket i boken som fängslar och berör henne

Jenny Carlstedt som Irina Gyllen i operan Jää (Is).
Jenny Carlstedt som Irina Gyllen i operan Jää (Is). Bild: Stefan Bremer Finlands nationalopera,Jenny Carlstedt,Is (opera)

Efter många år på de ibland hektiska tyska operascenerna är hon tillbaka på Nationaloperan och trivs utmärkt.

Åländska mezzosopranen Jenny Carlstedt är aktuell i rollen som Irina Gyllen i operan Is (Jää) av Finlandiapristagaren Ulla-Lena Lundberg och kompositören Jaakko Kuusisto.

Efter framgången med rockoperan Indigo som Kuusisto var med om att orkestrera för tre år sedan bad operachefen Lilli Paasikivi Kuusisto skriva ett helt eget verk.

Även om det inte står i klartext utspelar sig handlingen på Kökar.

- Det är där som Ulla-Lena har sina rötter och det är den miljön som har inspirerat henne till romanen, menar Carlstedt.

Irina Gyllen är en rollfigur som egentligen inte har någon betydelse för själva handlingen vare sig i boken eller i operan.

I boken är hon en läkare som har flytt undan revolutionen i Ryssland. Hennes man är fängslad och i brådskan får Irina just ingenting med sig, också det yngsta barnet måste hon lämna kvar.

Irina föreställer sig att allt går att rätta till när läget har lugnat ner sig, men det visar sig vara allt annat än lätt att lösa problemet.

Strandklippa på Åland.
Åländsk skärgård Strandklippa på Åland. Bild: Yle/ Seppo Sarkkinen Åland,skärgårdar,urberg,Sommarväder,sommar,hav,klippor,skärgård

Enligt Jenny Carlstedt baserar sig Irina på en verklig person, förebilden heter Nina von Hellens.

Irina flyr till Kökar i hopp om att aldrig bli avslöjad. I operan ter sig Irina Gyllen som en förtvivlad och hjälpbehövande person som likväl aldrig låter någon komma in på livet.

Som roll är den sparsam - Carlstedt sjunger tre arior - men musikaliskt ytterst viktig.

Carlstedt menar att ariorna kan tjäna som bryggor där handlingen förflyttar sig från en scen till en annan. Och materialet är gott.

- Musiken är fantastisk, operan blir säkert en succé. För att ta till sig Jää behöver man inte ha ett förhållande till operagenren, musiken är tilltalande och scenbilden vacker, det räcker.

Finlandssvensk opera på finska

Inför premiär konstaterade Ulla-Lena Lundberg i en intervju i Hufvudstadsbladet att hon gärna hade sett en svensk uppsättning av Is. Men eftersom översättningen är välskriven och Juhani Koivistos libretto strålande kan man inte motsätta sig en finskspråkig uppsättning.

- Förra säsongen gav Nationaloperan också en helsvensk premiär i form av Höstsonaten. Och att sätta upp två nyskrivna operapremiärer på svenska säsongerna efter varandra skulle kanske ha varit för mycket, resonerar Carlstedt.

- Det kan inte hjälpas men det är just det svenska språket i romanen som är så fängslande och berörande, säger Carlstedt.

När hon läste boken för första gången hade hon inte en tanke på att den skulle tjäna som underlag för ett operalibretto.

Men Ulla-Lena Lundberg ville hellre se Is som opera än som talpjäs.

I början av år 2017 fick Carlstedt en första förfrågan om att göra en nyskriven roll, men då fick hon inte ännu höra vilket som var temat. Vad det konkret handlade om fick hon veta först ett år senare.

Kuva Jaakko Kuusiston säveltämästä Jää-oopperasta Kansallisoopperassa 2019. Kuvassa lavalla laulajat Ville Rusanen, joka makaa lattialla ja vieressä Marjukka Tepponen polvillaan.
Scen ur "Is" Kuva Jaakko Kuusiston säveltämästä Jää-oopperasta Kansallisoopperassa 2019. Kuvassa lavalla laulajat Ville Rusanen, joka makaa lattialla ja vieressä Marjukka Tepponen polvillaan. Bild: Stefan Bremer, Kansallisooppera opera (konstart),Finlands nationalopera,Jaakko Kuusisto,Ulla-Lena Lundberg,Is (roman)

Jäktigt värre i Frankfurt

Några år efter Carlstedts debut på Nationaloperan år 2001 sökte hon sig till Tyskland och uppträdandena på de finska scenerna blev rätt få.

Hon stannade sammanlagt fjorton år i Frankfurt, där hon jobbade vid ett av de stora tyska operahusen.

Nu när hon är tillbaka på sin debutscen och allt känns bra igen:

- Också finskan börjar löpa, säger Carlstedt.

Livet var annorlunda i Frankfurt, inramningen var större och kanske lite glansfullare, men det Carlstedt mest av allt saknar är vännerna.

Men visst blir det gästspel där då och då. Senast stod hon på scenen i Frankfurt för några månader sedan.

Skillnaden mellan Frankfurt och Helsingfors ligger framförallt i volymen: i Frankfurt ger man 12 premiärer per år och lika många nypremiärer, vilket betyder 24 olika operauppsättningar årligen.

Den åländska mezzosopranen Jenny Carlstedt i närbild inför premiären på operan 'Jää' på Nationaloperan
Den åländska mezzosopranen Jenny Carlstedt i närbild inför premiären på operan 'Jää' på Nationaloperan Bild: Leif Nysten Jenny Carlstedt

- Och tempot var högt. Det hände att jag hade upp till åtta olika roller under ett spelår, och för gamla uppsättningar endast knappt två veckors repetitionstid, menar Carlstedt.

- Under de sista åren märkte jag att trycket blev för högt. Huset försåg oss med allt mindre resurser samtidigt som man vägrade skära ner i antalet produktioner. Folk blev trötta och arga, det var som att jobba på fabrik.

- Kärleken till musiken började försvinna då jag kände att kvaliteten på föreställningarna inte kunde upprätthållas i ett allt mer hektiskt tempo, berättar Jenny Carlstedt.

På Nationaloperan strävar man efter högsta möjliga kvalitet. Huset drivs mycket professionellt men det är inte lika hektiskt som i Frankfurt, jämför Carlstedt.

Det lilla formatet berör

Sin röst värnar Carlstedt om genom att ta hand om sig själv.

Hon menar att rösten lämpar sig mycket väl också för annan musik än opera. Att sjunga Bach då och då är ett måste, och inte har hon något emot Mahlers orkestersånger heller.

Oratorieroller skulle det få finnas mera av, och nutida musik tar hon sig också gärna an.

Ett projekt som Carlstedt fått mycket respons för är den turné som hon genomförde i somras i de åländska kyrkorna tillsammans med sin man, pianisten och fotografen Marcus Boman.

Tillsammans hade makarna producerat en dramatiserad liedkonsert som handlade om Aino och Jean Sibelius.

Efter de intima föreställningarna ville många komma och resonera om innehållet:

- Det är just det som är det fina i det lilla formatet. Man känner hur musiken berör publiken, menar Carlstedt.

Sverige en sluten marknad

Numera kan Jenny Carlstedt igen kalla Åland för hemma. Förutom behovet av mindre jäkt var det naturen, havet och det fina finländska skolsystemet som drog hemåt.

Åland ligger mitt emellan Sverige och Finland, och då kan man tänka sig att de svenska scenerna är lika nära som de finländska. Men det är inte så enkelt.

- Sverige är en sluten marknad som helst ser helsvenska sångare på sina estrader. En ny agent ska nu försöka bryta den svenska isen, hoppas Jenny Carlstedt.

Och om några år blir det en helt ny inbrytning i Berlin:

- I år startar jag upp ett projekt där jag kombinerar scenkonst med film och musik. Projektet kommer att sträcka sig till år 2021. I vår tas de första stegen i marknadsföringen, säger Jenny Carlstedt utan att avslöja mer om sina planer.

Jaakko Kuusistos och Ulla-Lena Lundbergs opera Jää (Is) spelas på Nationaloperan fram till den 9 mars 2019. För librettot står Juhani Koivisto.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje