Hoppa till huvudinnehåll

Hotar skolornas informationstsunami föräldrars mentala hälsa? I Danmark är föräldrar så stressade att regeringen vill stänga ner föräldraintrat

Lindas korrekolumn.
Lindas korrekolumn. korrespondenter,kommentarer

I Finland suckar föräldrar ofta uppgivet över skolplattformen Wilma - men om det alls tröstar, så är det minst lika eländigt med Wilmas kusiner i Sverige och Danmark. I Danmark föreslår regeringens egen stresspanel att man helt enkelt lägger ner föräldraintrat, eftersom föräldrar blir så stressade av det, skriver Svenska Yles Nordenkorrespondent Linda Söderlund.

Jag hör till dem som retar mig på att Wilma är så klumpigt utformat och att det är svårt att hitta rätt information. En vän berättar att hon fortfarande inte har lyckats hitta barnens betyg i appen.

Wilma används för att kommunicera mellan föräldrar och skola, och då kan man ju tycka att en grundförutsättning är att det ska vara lätt att kommunicera och lätt att navigera i verktyget.

Också i Stockholm är föräldrar frustrerade på ett skolverktyg som ska underlätta vardagen, inte försvåra den

Men ett problem är också att en del skolor delar väldigt mycket information via Wilma. Det skickas veckobrev, lektionsanteckningar, personliga meddelanden, enkäter, påminnelser om utflykter, gympatimmar och föräldramöten - och det är lätt att man missar det som på riktigt är relevant.

Några har hittat bra rutiner och är redo att varje morgon kolla senaste nytt på Wilma. I smyg avundas jag dem. Jag hör till den andra gruppen som konstant går omkring med dåligt samvete för att jag inte engagerar mig tillräckligt i mina barns skola och dagis.

Stockholm satsade nästan 100 miljoner euro på ny skolplattform

Här i Sverige räcker det inte med att skolan har sin plattform, utan dagisarna har förstås också egna plattformar. Där kommer uppdateringar om de senaste pedagogiska experimenten med is och vattenfärger och bilder från dagisvardagen.

Och från skolvärlden räcker det inte med veckobrev från skolan, utan fritids har naturligtvis sitt eget veckobrev.

I höstas lanserade Stockholms stad en ny Skolplattform. Den blev ett fiasko. Till att börja med undvek vår skola att använda Skolplattformen eftersom den var så bristfällig och vi fick istället hem infolappar i skolväskan.

Det är fortsättningsvis svårt att logga in på plattformen och lärarna är osäkra på om det de publicerar verkligen når fram till föräldrarna.

Det har gjorts humorsketcher och till och med skrivits en låt om hur eländigt föräldraintrat är

För Stockholms stad har denna sprillans nya Skolplattform kostat nästan 100 miljoner euro. Utan att vara insatt i exakt hur upphandlingen av sådana här it-system går till, så känns det ändå rimligt att dra slutsatsen att skattepengarna inte är särskilt välinvesterade.

Så jag lovar, också i Stockholm är föräldrar frustrerade på ett skolverktyg som ska underlätta vardagen, inte försvåra den. Men priset på frustration tar ändå danskarna.

I Danmark vill stresspanelen ta pappershäftet till heders igen

I Danmark tillsatte regeringen en stresspanel i höstas. Stresspanelen ska undersöka och fundera på olika fenomen som gör livet stressigt för danskarna och komma med rekommendationer om vad som behöver göras för att minska stressen.

På det här sättet vill regeringen helt enkelt förebygga psykisk ohälsa och jobba för ett bättre samhälle.

Stresspanelens första uppgift var att undersöka det som kallas föräldraintrat. Föräldraintrat motsvarar Wilma, men förutom att kommunicera med skolan, så kan föräldrarna också kommunicera med andra föräldrar.

Att få info om ett barn är säkert överkomligt, men att få info om tre eller flera barn når mångas smärtgräns

Föräldraintrat har väckt mycket diskussion och det har gjorts humorsketcher och till och med skrivits en låt om hur eländigt föräldraintrat är. En del föräldrar upplever stor stress då de inte hinner följa med allt som skrivs på intrat och de är oroliga för att de missar något viktigt som sedan får negativa konsekvenser för barnet.

Förra veckan föreslog stresspanelen därför att föräldraintrat ska stängas ner för att minska på föräldrastressen. Ett förslag är att istället återinföra det traditionella pappershäftet i elevernas skolväskor. Lärare och föräldrar skulle helt enkelt få skriva för hand allt viktigt och det bidrar förhoppningsvis till att mindre viktiga meddelanden lämnas bort.

Både föräldrar och lärare har ändå varit kritiska till att stänga ner föräldraintrat och de förespråkar istället nya regler för hur man kommunicerar på intrat.

Kan skolan hjälpa oss vuxna att prioritera rätt?

I ett stort perspektiv är problemen med skolplattformarna förstås ett i-landsproblem. Men likväl påverkar de riktigt många familjers vardag.

Informationsmängden på skolplattformarna hänger förstås ihop med hur många barn familjen har. Att få info om ett barn är säkert överkomligt, men att få info om tre eller flera barn når mångas smärtgräns.

Vi föräldrar kan också bli bättre på att sänka ribban och inse att världen inte går under om vi missar ett föräldramöte eller glömmer hjälmen till pulkabacken

Så vad är lösningen? Att stänga ner hela rasket, som förslaget i Danmark? Eller att vi vuxna blir bättre på att hantera och prioritera information?

Det talas ofta om att barnen ska lära sig digitala färdigheter, källkritik på nätet och att filtrera all information. Men tydligen behöver också vi vuxna få hjälp med det här.

Kunde skolorna prioritera informationen i två korgar, så att den ena korgen innehåller det absolut viktigaste och den andra sådant som man kan läsa om man har tid och lust? Om man som förälder vet att det är tillräckligt bra om man hinner hålla koll på den första korgen, så underlättar det vardagsstressen.

Sedan kan vi föräldrar också bli bättre på att sänka ribban och inse att världen inte går under om vi missar ett föräldramöte eller glömmer hjälmen till pulkabacken. Ja, i Sverige är det naturligtvis hjälmtvång i pulkabacken - det lärde jag mig nyligen, efter att ha slarvat med att läsa det senaste på Skolplattformen.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes