Hoppa till huvudinnehåll

För 25 år sedan greps finländska ungdomar av Hype-hysteri: "Fansen väntade utanför teatern och en tjej såg musikalen 67 gånger"

Bild av toalettscenen i musikalen Hype på Svenska Teatern.
Bild av toalettscenen i musikalen Hype på Svenska Teatern. Ralf Forsström stod för scenografin. Bild av toalettscenen i musikalen Hype på Svenska Teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Hype musikalen

En musikal om unga, för unga – Hype blev startskottet för flera finlandssvenska förmågor inom musik och scenkonst.

I januari har det gått exakt 25 år sedan musikalen Hype fick sin premiär på Svenska Teatern i Helsingfors.

- Jag är tacksam över att ha fått vara med i något som påverkat folk så mycket. Många har sagt att de blivit intresserade av teater på grund av Hype, säger Paavo Kerosuo.

Han sitter med en muminkopp i handen vid sitt köksbord i Berghäll en januarimorgon och tänker tillbaka till det som blev startskottet för också hans karriär. Han spelade huvudkaraktären Nick i ungdomsmusikalen Hype.

Skådespelaren Paavo Kerosuo sitter vid sitt köksbord.
Paavo Kerosuo minns Hype-tiden med värme. Skådespelaren Paavo Kerosuo sitter vid sitt köksbord. Bild: Yle / Hanna Othman Paavo Kerosuo
Paavo Kerosuo i musikalen Hype på Svenska Teatern.
Paavo Kerosuo spelade huvudrollen Nick. Paavo Kerosuo i musikalen Hype på Svenska Teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Paavo Kerosuo,Hype musikalen

Det var en galen tid för ungdomarna som var med i pjäsen. De flesta skådespelarna hade ingen eller lite tidigare erfarenhet av att stå på scen.

Musikalen hade marknadsförts aggressivt och man hade lyckats skapa lite av en hajp redan före premiären, men ingen kunde föreställa sig hur stort fenomenet skulle bli.

Keps med Hype-logo
Hype-kepsen och -pinsen. Keps med Hype-logo Bild: Svenska teatern Svenska Teatern,keps,Hype musikalen

Hype spelades över 200 gånger på en tidsperiod på ungefär 1,5 år – mycket längre än vad man till en början planerat. Svenska Teaterns publiksiffror fördubblades tack vare musikalen och lockade en helt ny publik av unga och finskspråkiga.

Vem var din favorit i Hype?

Fansen väntade utanför Svenska Teatern både då skådespelarna kom på jobb och då de gick hem. Paavo Kerosuo och kollegerna fick massvis med fanpost av hänförda beundrare.

- Jag tror att Hype blev så stort eftersom det fanns en ungdomlig energi, naivt på ett bra sätt, oskyldigt och uppriktigt. Vi hade jättebra kemi, det syns i föreställningen då de som spelar har roligt på scenen, säger Kerosuo.

Hype musikalen på Svenska teatern.
Hype musikalen på Svenska teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Hype musikalen
Tino Singh i förgrunden i musikalen Hype på Svenska teatern.
Tino Singh i förgrunden. Tino Singh i förgrunden i musikalen Hype på Svenska teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Tino Singh,Hype musikalen

Musiken lever också fortfarande kvar. I många finländska hem finns fortfarande en Hype cd eller c-kassett i hyllan.

- Det var bra låtar, många var gjorda i Sverige. Niklas Rosström hade gjort en trevlig ballad och så vidare.

- Det råkade kanske vara rätt tid, ungdomarna behövde något som de kände att var deras grej. Hype kändes inte som något som farbröderna och tanterna skrivit, funderar Kerosuo.

Scen ur musikalen Hype på Svenska teatern.
Längst till vänster Svenska Teaterns nuvarande teaterchef Joachim Thibblin, Peter Pihlström, Tea Stolt, Micaela Fagerholm och Tua Jonasson. Scen ur musikalen Hype på Svenska teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Joachim Thibblin,Peter Pihlström,tua jonasson
Dansare i Hype-musikalen på Svenska teatern.
Kostymdesignen stod Jarkko Valtee för. Dansare i Hype-musikalen på Svenska teatern. Bild: Svenska teatern / Charlotta Boucht Svenska Teatern,Hype musikalen

Han har ett minne av att det skulle ha funnits en tjej som hette Merja som såg Hype 67 gånger. Skådespelarna började känna igen fansen som kom till föreställningarna på nytt och på nytt.

Medverkan i Hype betydde mycket för den unge Paavo. Det fick honom att inse att spela teater, sjunga och dansa kan vara ett yrke.

- Utan den upplevelsen skulle jag inte ha sökt till Teaterhögskolan, och hade jag inte sökt dit skulle jag inte göra det jag gör nu. Det var en avgörande upplevelse i mitt liv, säger Kerosuo.

Förutom Paavo Kerosuo kunde man på scenen också se bland annat Ville Pusa, Tino Singh och Micaela Fagerholm-Valkama. Marco Bjurström stod för koreografin och kostymdesignen sköttes av Jarkko Valtee. Ville Sandqvist regisserade Hype.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen