Hoppa till huvudinnehåll

Mycket snö är värre än kyla för järnvägsbron i Karis

Arbetare på järnvägsbron i Karis. De jobbar med armeringsarbeten.
Armeringsarbetena på järnvägsbron i Karis är i full gång. Arbetare på järnvägsbron i Karis. De jobbar med armeringsarbeten. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Västnyland,Raseborg,järnvägsbron

Arbetena med järnvägsbron i Karis går rätt bra framåt trots de stora snömängderna och kylan. Jussi Tukeva, byggplatschef på VR, säger att snön är ett större problem än kylan.

Just nu pågår armeringsarbeten på själva brodelen som går över järnvägen.

Byggplatschef Jussi Tukeva säger att arbetena fortskrider rätt bra, trots att projektet är mångfacetterat och trots att det finns utmaningar.

Jussi Tukeva står på järnvägsbron i Karis som håller på att byggas.
Byggplatschef Jussi Tukeva. Jussi Tukeva står på järnvägsbron i Karis som håller på att byggas. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Västnyland,Raseborg,järnvägsbron i karis

Det har varit vissa utmaningar med grunden som gjort att arbetet med planeringen ibland gått långsamt och det påverkar i sin tur hela arbetsgången för de omkring 20 personer som jobbar med järnvägsbron i Karis.

- Det har inte uppstått några större överraskningar förutom att vi upptäckte att berggrunden är svagare än vad man trodde.

Armeringsjärn på den nya järnvägsbron i Karis.
Kölden är inte ett särskilt stort problem då en bro byggs, det är värre med snö. Arbetsplatsen måste vara snöfri så man kan jobba. Armeringsjärn på den nya järnvägsbron i Karis. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Raseborg,Västnyland,karis järnvägsbro

Det är alltid en aning utmanande att bygga på vintern och det gör också att arbetet går långsammare, säger Jussi Tukeva.

Det har snöat rejält och det har lett till en hel del arbete med att skotta bort snön eller täcka över olika ställen så att arbetsplatsen är fri från snö. Snön måste tas bort så att till exempel de som arbetar med armeringen ska kunna jobba i så normal takt som möjligt.

- Snön är faktiskt ett större problem än kyla, säger Tukeva.

En massa träställningar på järnvägsbron i Karis och i bakgrunden skymtar gångbron i trä.
Den tillfälliga gångbron i trä går alldeles intill brobygget. En massa träställningar på järnvägsbron i Karis och i bakgrunden skymtar gångbron i trä. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Raseborg,Västnyland,järnvägsbron i karis

Man är försenad med gjutningen just på grund av de här utmaningarna med i synnerhet grunden, men också med snön.

- Å andra sidan är tidtabellen flexibel och vi vill inte förstöra bron genom att ha bråttom. Kölden har inte haft någon inverkan på arbetena hittills.

Karis järnvägsbro

Redan 2009 berättade vi att det finns sprickor i järnvägsbron och att den ska konditionsgranskas.
I december 2011 berättade vi att järnvägsbron i Karis centrum ska repareras och breddas med byggstart i september 2012. Det föreslogs i utredningsplan som en konsultfirma gjorde. Enligt utredningen blir det billigare att reparera och bredda den nuvarande bron än att bygga än ny.

Karis järnvägsstation.
Järnvägsbron i Karis i maj 2017. Karis järnvägsstation. Bild: Yle/Minna Almark Karis,Västnyland,Järnvägsbroar,bron över karis järnvägsstation

I augusti 2012 skulle förbättringen av järnvägsbron i Karis börja den hösten - men det finns ingen som vill göra det. I alla fall inte för den summa som Raseborgs stad har budgeterat. Det betyder att reparationen skjuts upp tillsvidare.
I februari 2016 rapporterade vi att betongbitar lossnar från järnvägsbron. Henrik Westerlund som är planeringsansvarig på Raseborgs stad säger att för tillfället är bron en direkt säkerhetsrisk.
I mars 2017 visar de senaste utredningarna att det är bäst att bygga en helt ny bro. Den håller längre, är tryggare och fungerar bättre.
Järnvägsbron i Karis avstängd för trafik med betonggrisar inför byggarbete och rivning av bron.
Arbetena satte i gång i juni 2018. Järnvägsbron i Karis avstängd för trafik med betonggrisar inför byggarbete och rivning av bron. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Karis,järnvägsbro,brobyggnad,byggarbete

I november 2017 måste Trafikverket konkurrensutsätta arbetena på järnvägsbron, underfarten och resecentret i Karis. Det går inte att använda en marknadsdialog eftersom gränsvärdet överskrider de 5,2 miljoner som det får vara för en marknadsdialog. Konkurrensutsättningen gav fem offerter och den nya prissumman är 5,8 miljoner. Trafikverket väljer bland offerterna i februari 2018.
I februari 2018 skriver vi att arbetena med den nya järnvägsbron i Karis börjar sommaren 2018.

Tukeva hoppas i alla fall att ordentlig kyla håller sig borta under gjutningsdagen och veckan därpå. Han hoppas på omkring minus fem grader från och med gjutningsdagen och en vecka framöver.

- Då får betongen den hållbarhet som behövs för att fortsätta med nästa arbetsskede. Man kan inte heller gjuta om det utlovas mycket snö.

Järnvägsbron som byggs i Karis sett från Bangatan.
Järnvägsbron sett från Bangatan. Järnvägsbron som byggs i Karis sett från Bangatan. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Raseborg,Västnyland,karis järnvägsbro

Jussi Tukeva tror att man kan gjuta vecka 7, men det beror helt och hållet på väderförhållandena. I värsta fall kan arbetet med gjutningen stå stilla några veckor.

Kan ni göra något annat om ni måste vänta flera veckor?

- Arbetena med undergången är beroende av när vi kan gjuta på den övre delen.

Järnvägsbron i Karis sett från luften.
Den gamla bron över järnvägen i Karis revs i somras och i höst ska den nya bron vara färdig. Järnvägsbron i Karis sett från luften. Bild: Jarmo Lilja Karis,Raseborg,Västnyland,karis järnvägsbro

Budgeten är 5,8 miljoner euro. I den summan ingår bron, tunneln och resecentret. Brons andel är ungefär 2,5-3 miljoner euro. Tunneln kostar två miljoner och resecentret slukar resten av pengarna.

Jussi Tukeva vill inte säga om budgeten kommer att hålla.

Arbetare på järnvägsbron i Karis. De jobbar med armeringsarbeten.
I höst ska bilar kunna köra här på den nya järnvägsbron i Karis. Arbetare på järnvägsbron i Karis. De jobbar med armeringsarbeten. Bild: Marica Hildén / Yle Karis,Västnyland,Raseborg,järnvägsbron

Arbetet ska vara färdigt i augusti-september i år.

- Vi är färdiga i slutet av augusti, säger Tukeva.

Den fjärde juni i fjol stängdes bron för trafik. Sedan revs bron mellan den 8 och 10 juni och från den 15 till 17 juni.

Entreprenör för projektet är NRC Group Finland (som har köpt upp VR Track) och Trafikverket är byggherre.

Artikeln uppdaterades 5.2.2019 klockan 10.02 eftersom VR Track sedan början av året är en del av NRC Group Finland. Tidigare stod det att entreprenören är VR Track.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland