Hoppa till huvudinnehåll

Grälet inom flygbranschen eskalerar den här veckan – anställda utestängs, chefer rycker in och ingen vet när läget blir normalt

Flygledningstornet på Helsingfors-Vanda flygplats, omgivet av dimma.
Flygledningstornet på Helsingfors-Vanda flygplats, omgivet av dimma. Bild: Lehtikuva flygledning

Den utdragna arbetskonflikten inom flygbranschen trappas upp den här veckan. Både flygledarna och arbetsgivaren tar till stridsåtgärder i form av utvidgade strejker och en lockout. Passagerarna drabbas varken av förseningar eller inställda flyg, enligt parterna.

Stämningen inom flygbranschen blir allt stramare.

Den pågående arbetstvisten har hållit på redan i ett år, och läget är nu så kritiskt att arbetsgivaren i lördags inledde en lockout mot flygledarna.

Det innebär att flygledarna på de åtta största flygplatserna i Finland nekas tillträde till jobbet och blir utan lön i sex timmar sex dagar i veckan, i två veckor.

Lockouten är en motåtgärd till att flygledarna från och med förra veckan lagt ner sitt arbete under några timmar varje torsdag, tisdag och lördag. Därtill har ett förbud mot övertid och byte av arbetspass varit i kraft i nästan ett år.

“Vi vill ha slut på dramat”

Ingen av parterna vill gå ut i offentligheten med var skon klämmer. Det är emellertid uppenbart att båda är trötta på dödläget.

- Vi har meddelat att vi är färdiga att fortsätta förhandlingarna när som helst, så fort som möjligt. Vi vill ha ett slut på det här dramat, säger Roy Myrberg, ordförande för flygledarnas förbund SLJY.

- Flera gånger har det sett ut som att lösningen är nära, men så har vi kört fast gång på gång, beskriver i sin tur Tuomas Aarto, arbetsgivarens representant vid servicebranschens arbetsgivarförbund Palta.

Tuomas Aarto varatoimitusjohtaja Palta Palvelualojen Työnantajat  22.3.20117
Tuomas Aarto varatoimitusjohtaja Palta Palvelualojen Työnantajat 22.3.20117 Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Palta hade varit redo att godta riksförlikningsmannens senaste medlingsbud, som riksförlikningsmannen lade fram i januari, men flygledarna förkastade det med motiveringen att förslaget inte motsvarade deras krav.

Enligt Aarto har parterna vitt skilda åsikter om hur följande kollektivavtal ska se ut, och man är inte beredd på att göra eftergifter.

- Det flygledarna kräver överskrider betydligt den allmänna linjen och vi inte har möjlighet att gå med på det. Arbetsgivaren är inte längre beredd att ge efter, och det väldigt svårt att säga vad den nya utgångspunkten kunde vara, säger Aarto.

Minimerad inverkan på passagerarna

Parterna är inte överens om mycket, men försäkrar att det inflammerade läget inte påverkar resenärerna. Palta uppger att cheferna sköter flygtrafiken under strejkerna och lockouten.

- Inte ett enda flyg torde inhiberas, utan arbetsgivaren strävar efter att sköta flygtrafiken normalt, säger Aarto, och tillägger att avsikten med lockouten är att få flygledarna att omvärdera sina krav.

Enligt Roy Myrberg på SLJY ämnar inte heller arbetstagarna att gå åt vanliga människor.

- Avsikten är inte att reta passagerarna. Vi har försökt minimera konsekvenserna för dem. Det är inte dem vi strider mot, utan arbetsgivaren. Det gör vi för att få sätta oss ner vid förhandlingsbordet, säger Myrberg.

Bra för resenärer att följa med läget

Enligt Riksförlikningsman Vuokko Piekkala kan det ändå vara bra för resenärer att vara på alerten, eftersom förhandlingarna ännu kan fortsätta länge, och nya stridsåtgärder inte är uteslutna.

- Det här kan fortsätta hur länge som helst, så länge parterna tolererar läget. Men det kan förstås hända att man börjar överväga ytterligare stridsåtgärder, om man upplever de nuvarande som otillräckliga. Det kan leda till att konflikten eskalerar och börjar då påverka resenärernas vardag.

Flygledarnas ärende har varit på riksförlikningsmannens bord sedan december. Enligt henne hittar de flesta tvister en lösning inom en månad. Fjolårets längsta arbetskonflikt var den inom finansbranschen som pågick i tre månader.

Senast flygledarna och arbetsgivaren var oense om kollektivavtalet var år 2011 och då pågick förhandlingarna i fyra månader.

Piekkala jobbar på att få parterna att åter sätta sig vid förhandlingsbordet mot slutet av veckan.

- Nu borde parterna överväga om alla krav som ställts upp är lika viktiga, eller om man kunde komma fram till en alternativ lösning.

- Kanhända att slutresultatet inte tillfredsställer någondera till fullo, men i slutändan kanske man prioriterar återgången till det normala och ett slut på det osäkra läget, säger hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes