Hoppa till huvudinnehåll

Vd:n för Esperi Care: Kristinestad har tappat förtroendet för oss

En kvinna med mörkt hår och med ett leende på läpparna står framför en ljus vägg.
Heini Pirttijärvi är ny vd för Esperi Care. En kvinna med mörkt hår och med ett leende på läpparna står framför en ljus vägg. Bild: Yle/Juho Teir verkställande direktör,Esperi,hälsovård,äldreomsorg,Heini Pirttijärvi

Stadsstyrelsen i Kristinestad mötte vårdbolaget Esperi och nya vd:n Heini Pirttijärvi på måndagen. Staden vill ha klara besked och vårdbolaget vill bygga upp det förtroende som brustit i och med vårdskandalen på vårdboendet Ulrika.

Stadsstyrelsens ordförande Åsa Blomstedt (SFP) säger att staden nu vill ha klara besked av vårdbolaget.

- Nu vill vi veta vad Esperi tänker göra för få tillbaka sitt tillstånd och för att få Kristinestad att åter ha förtroende för verksamheten, säger Åsa Blomstedt.

Esperi Cares nytillträdda vd Heini Pirttijärvi håller med om att Kristinestad har tappat förtroendet för vårdbolaget.

- Så är det. Nu fokuserar vi på att bygga upp tilliten igen. Vi får rannsaka vår verksamhet och fundera över vad nästa steg är, säger Pirttijärvi.

Och visst har vårdskandalen påverkat hela bolagets trovärdighet även nationellt säger Pirttijärvi.

En kvinna med kort mörkt hår och glasögon står intill en vägg som är prydd med porträttbilder.
Åsa Blomstedt. En kvinna med kort mörkt hår och glasögon står intill en vägg som är prydd med porträttbilder. Bild: Yle/Juho Teir Stadsstyrelse,ordförande,Kristinestad,åsa blomstedt

Kontaktade Esperi tio gånger på en månad

Under januari månad var Kristinestads ledande tjänstemän i kontakt med Esperi och Regionförvaltningsverket totalt tio gånger angående vården på vårdhemmet Ulrika.

Vård- och omsorgsdirektör Christian Lindedahl säger att man från stadens sida varit medvetna om att det fanns problem på vårdhemmet Ulrika.

Redan under hösten 2018 ökade antalet kontakter från både personalen på boendet och från klienternas anhöriga.

I slutet av oktober förra året hölls ett möte mellan ledande tjänstemän från Kristinestads serviceområde för vård- och omsorg och Esperi angående bland annat personalfrågor och rekryteringsplan.

- Men situationen kom att eskalera snabbt, säger Lindedahl.

Staden har gjort sitt bästa

Både Lindedahl och Blomstedt säger att från stadens sida har man gjort allt man har kunnat göra. Staden har också satt in egen personal på vårdhemmet för att trygga klienternas vård.

Det här har skett i gott samarbete med Esperi säger Blomstedt.

- Vi har gjort det här för att klienterna ska ha det så bra som möjligt.

Torsdagen den 24 januari beslöt Valvira att verksamheten vid vårdhemmet Ulrika omedelbart skulle avbrytas. Sedan dess har Kristinestad ansvar för de boende.

Extra personal kallades in till enheten samma eftermiddag och sedan dess finns en av stadens vårdare på plats på varje arbetsskift.

Kristinestad har också påbörjat rekryteringen av en ny förman som kommer att vara anställd av staden. Lindahl säger att det är de direktiv staden fått av Valvira.

- När Esperi fått sitt tillstånd i skick kan förmannen övergå i deras tjänst eller överföras till andra uppgifter inom staden, säger Lindahl.

Kan förtroendet upprättas?

Kommer Esperi att lyckas återfå Kristinestads förtroendet? Här vill Blomstedt inte gå sakerna i förväg.

- Vi får avvakta och se. De har en deadline från övervakande myndigheter som de siktar på för att få ordning på verksamheten, säger Blomstedt.

Blomstedt säger att måndagens möte var ett bra möte med konstruktiva diskussioner.

- Nu hoppas vi att de kommer att uppfylla sina löften. Vi kommer kontinuerligt att följa med verksamheten mycket noga, säger Blomstedt.

Hur ska då Esperi kunna garantera att det som hänt på vårdenheten Ulrika inte sker igen?

- Just nu är vi mitt i ett skede där vi analyserar vad som har gått snett. Men vi har redan vidtagit flera åtgärder, säger Pirttijärvi.

Esperi har bland annat anställt en ny kvalitetschef och en personalchef som granskar bolagets processer säger Pirttijärvi.

Borde ni inte i stället anställa mera vårdpersonal?

- Ja, det måste vi också göra. Men vi satsar både på kvalitetsarbete och på att anställa mera personal, vi behöver stärka båda sidor av verksamheten, säger Pirttijärvi.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten