Hoppa till huvudinnehåll

Den stora läsresan har startat - nu har alla Pargasbor chansen att skicka en läshälsning ut i världen

Ett barn läser en bok.
Tilde Sjöström, 8 år, tycker om att läsa böcker. Ett barn läser en bok. Bild: Yle/Dmitri Volgin skolelever,läsväskan

Det är knäpptyst i klass 2A i Malms skola i Pargas. Eleverna sitter koncentrerade och läser en bok, en av många lässtunder som ordnas i klassen.

Ibland hörs ett fnitter då eleverna läser något roligt.

En del elever har också läst sin bok färdigt och tar då fram en liten bärbar dator. Eleven skriver in den lästa boken i Läsväskan, som fungerar som en digital läsdagbok.

Lärare jobbar tillsammans med en elev i ett klassrum.
Klasslärare Susse Båge hjälper Lucas Holmström med Läsväskan. Lärare jobbar tillsammans med en elev i ett klassrum. Bild: Yle/Dmitri Volgin Pargas,klassrum

Meningen med läsprojektet Läsväskan är att uppmuntra och sporra eleverna i grundskolorna i Pargas att läsa.

"Det är roligt att läsa!"

Eleverna i klass 2A deltar ivrigt och slukar många böcker under läsåret. Läsväskan verkar vara populär bland eleverna.

- Det är roligt att få läsa, säger Tilde Sjöström. Hennes favoritbok är Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren.

Klasskamraten Lucas Holmström tycker att vissa böcker är intressanta, men ibland kan de också vara tråkiga, speciellt om man gissar handlingen i förväg.

Flera barn sitter i ett klassrum och läser böcker.
Flera barn sitter i ett klassrum och läser böcker. Bild: Yle/Dmitri Volgin Pargas,malms skola

- Ibland är det roligt! Jag skrattade jättemycket åt Sune igår.

En bra bok har bilder och passligt med text, säger Ella Levander.

Bokserien Dagbok för alla mina fans är ett exempel på det här, säger hon.

Svårt att locka en del äldre elever att läsa

Meningen med Läsväskan är att ge verktyg åt lärare att locka eleverna i årskurs 1-9 att läsa böcker.

Projektet, som fick sin början i Pargas, har väckt intresse i flera skolor runt om i Svenskfinland.

De yngre eleverna deltar ivrigt och tycker att det är roligt då listan på böcker de läst växer. Men det kan vara svårt att motivera de äldre eleverna.

Det berättar Lotta Dammert, som är modersmålslärare i Sarlinska skolan i Pargas. Det är Dammert som ligger bakom idén till Läsväskan.

Profilbild på Lotta Dammert.
Lotta Dammert. Profilbild på Lotta Dammert. Bild: Yle/Dmitri Volgin Pargas,läsprojekt i pargas

- Jag jobbar med elever i årskurs 7 till 9 och jag märker att det är en nedåtgående trend. Det är också i de högre årskurserna som vi märker att det är ett stort glapp mellan de elever som läser, och de som inte gör det.

Förhoppningen är att upprätthålla läsintresset bland de äldre barnen, fortsätter Dammert.

Nu kan alla Pargasbor delta i en läskampanj

Att läsa böcker är viktigt i alla åldrar.

De som jobbat med Läsväskan har nu startat en kampanj, Den stora läsresan som alla Pargasbor kan delta i, stora som små.

Två pojkar sitter vid en pulpet och läser böcker.
Två pojkar sitter vid en pulpet och läser böcker. Bild: Yle/Dmitri Volgin Pargas,läsprojekt i pargas

Under februari månad kan alla Pargasbor delta i kampanjen och skriva upp hur många sidor de läst.

En sida motsvarar 2,5 meter och i början av mars räknar man sedan ihop hur långt Pargas landade och vilken stad man för stafettpinnen vidare till och önskar läsglädje.

Meningen med Den stora läsresan är också att föregå med gott exempel åt barnen, berättar Sebastian Ducander, läsguide inom projektet Läsväskan.

I många familjer kämpar man med telefoner och skärmtid - och vi vuxna fastnar också ofta framför telefonskärmen.

- Jag önskar att det skulle vara ett likandant förhållningssätt till läsandet som till telefonerna. Vi sitter med vår telefon och så knackar våra barn på vår axel och vi ber dem att vänta lite, för vi har något viktigt på gång. Men om vi läser så sätter vi genast boken eller tidningen åt sidan.

- Jag skulle gärna se att vi gör tvärtom - lägg telefonen åt sidan då barnet knackar på axeln, men säg "vänta lite, jag gör något viktigt" när du läser.


Läs också

Nyligen publicerat - Åboland