Hoppa till huvudinnehåll

Buss körde mot rött vid övergångsställe nära skola i Grankulla: "Det var inte många centimeter mellan bussen och barnen"

Två bussar som kör förbi varandra i Grankulla.
Bussarna på bilden har nödvändigtvis inget med händelsen att göra. Två bussar som kör förbi varandra i Grankulla. Bild: Sofia Westerholm Granhultsskolan,Grankulla,bussar

Två lågstadieelever ska precis gå över vid övergångsstället för att komma till Granhultsskolan i Grankulla. Samtidigt kommer en buss körande i hög fart och trots att trafikljuset lyser rött, stannar bussen inte.

Klassläraren Lotta Vaenerberg stod alldeles bakom och hann hindra olyckan.

- Det var onsdag morgon och barnen skulle precis stiga ut på vägen och gå över. Tack och lov tittade jag upp mot vänster och såg att det kom en buss som inte stannade vid rött ljus, berättar Vaenerberg.

Vaenerberg skrek till och barnen hann reagera på hennes skrik.

Det var frågan om en bråkdels sekund och situationen kunde ha varit mycket värre än vad den var nu― Christian Charpentier, förälder

Att en yrkeschaufför agerar så vårdslöst i trafiken, kan inte Vaenerberg förstå. De bestämde sig därför att kontakta Helsingforsregionens trafik (HRT) men svaret har uteblivit.

- Vi har inte fått något svar trots att vi har bett om det, säger Vaenerberg.

Skolfarfar ryckte in

Granhultsskolans skolfarfar Martin Uunila vägrade godkänna att händelsen skulle få gå obemärkt förbi. Han tog tag i saken och kontaktade HRT ytterligare en gång.

HRT hyr busschaufförer från olika externa bussbolag och det bolag som ansvarar för den berörda bussen visade sig vara bussbolaget Nobina.

Då Uunila ringde dem fick han enbart ett kort svar att de tar emot anmälningar endast över internet.

- Jag kommer gå vidare till polisen. Bussbolaget och chauffören är ansvariga och ska också stå till svars, säger Uunila.

På onsdagen uppgav polisen att polisinrättningen i Västra Nyland utreder fallet som äventyrande av trafiksäkerheten. Polisen har också ökat trafikövervakningen på området.

Lotta Vaenerberg och Martin Uunila vid övergångsstället.
Lotta Vaenerberg och Martin Uunila är väldigt oroliga över säkerheten vid skolområdet. Lotta Vaenerberg och Martin Uunila vid övergångsstället. Bild: Sofia Westerholm Granhultsskolan,Grankulla

"Bromsljusen blinkade till då bussen var på skyddsvägen"

Christoffer Charpentier hade precis lämnat av sin son vid parkeringsplatsen intill Grankulla simhall då han såg bussen köra mot de röda ljusen samtidigt som barnen började gå över vägen.

- Bromsljusen blinkade till då bussen var på skyddsvägen. Kanske chauffören såg barnen genom dörren men då gjorde hen en minimal sväng mot vänster och fortsatte fram till busshållplatsen utan att bromsa, säger Charpentier.

ett trafikljus där det är både grönt för bilister och fotgängare.
ett trafikljus där det är både grönt för bilister och fotgängare. trafikljus

Charpentier har aldrig sett något liknande hända vid korsningen.

- Det var en skrämmande situation och verkligen nära ögat – det var inte många centimeter mellan bussen och barnen då den åkte förbi, säger han.

- Det var frågan om en bråkdels sekund och det kunde ha gått riktigt illa.

"Sänk hastighetsbegränsningen"

Stationsvägen är en livligt trafikerad väg där bussar och bilar kör konstant.

- Det rör sig mycket barn i området och jag tycker att bilister och särskilt busschaufförer borde förstå att vara extra försiktiga och sakta in, säger Charpentier.

- Om man kör på yrkets vägnar måste man ha mera kunskap om hur man beter sig i trafiken, tillägger Uunila.

Det är flera i Grankulla som talat för att sänka hastighetsbegränsningen vid skolområdet.

Grankulla stad diskuterade ärendet i fjol, men i år har frågan inte tagits upp.

- Vi är beredda att behandla ärendet på nytt och tar öppet emot en diskussion, säger Lennart Långström som är projektchef vid Grankulla stad.

Han påpekar att en sänkt hastighet inte skulle förorsaka trafikstoppningar i området.

- Men det skulle vara lite tårta på tårta att ha både ljus och fartguppar, säger Långström.

Varning för barn
Varning för barn Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Jakobstad,skolbarn i trafiken,vägmärke,barn

Enligt Långström har staden sett till att det finns ett annat övergångsställe i närheten av skolan för att göra skolvägen säkrare.

- Den används dock väldigt lite. Den är lite längre, går under bron och upplevs som besvärlig, säger han.

Hastighetsbegränsningen på Stationsvägen är 40 kilometer i timmen. Det är det samhällstekniska utskottet i Grankulla som i sista hand bestämmer ifall hastighetsbegränsningen borde ändras.

Det finns ett trafikmärke som varnar för barn, men för tillfället är det nästan gömt inne i en snödriva. Varningsmärken borde bli tydligare, menar såväl skolan som föräldrar.

- En skylt som varnar om trafikljusen, fartguppar och varningsskyltar om skolområde skulle säkert redan hjälpa. Enkla varningssignaler skulle spela en stor roll, säger Charpentier.

Lotta Vaenerberg och Martin Uunila står vid vägen.
En skylt som varnar för att barn leker i området finns, men skolan och föräldrarna önskar att det också skulle finnas en lägre hastighetsbegränsning än 40 kilometer i timmen på området. Lotta Vaenerberg och Martin Uunila står vid vägen. Bild: Sofia Westerholm Granhultsskolan

- När det gäller ställen där barn går över så måste det finnas stor skyltning. Det ska inte få hända att barn blir påkörda för att någon inte märkt dem, säger Vaenerberg.

Skolfarfar Uunila har tagit ärendet vidare till staden och politiker.

- Vi har redan nu fått fixat ett möte med dem som är ansvariga inom Grankulla stad för att diskutera tänkbara åtgärder. Så staden har verkligen gjort allt de kan nu, säger Uunila.

Bussbolagets ansvar

Det är bussbolaget Nobia som ansvarar för bussen som körde mot rött ljus på Stationsvägen.

Enligt bolagets trafikchef Mårten Winqvist har man börjat utreda situationen.

- Vi vet inte ännu vem som suttit bakom ratten just den dagen, men vi utreder situationen som bäst, säger Winqvist.

Luminen linja-autopysäkki Tampereella.
Bussen bromsade inte förrän på busshållplatsen som ligger några hundra meter från trafikljusen. Luminen linja-autopysäkki Tampereella. Bild: YLE / Heli Mäkikauppila Yle Oppiminen,busshållplats,vinter

Praxis är att man vid sådana här situationer först tar reda på vem som kört bussen och sedan inleder diskussioner för att klargöra vad som hänt.

- Hela situationen låter väldigt konstig i mina öron. Jag tycker det är konstigt att chauffören bara kört utan att ens försöka bromsa - det första jag tänker på att kan ha hänt är en slags kortslutning i hjärnan, säger Winqvist.

Artikeln uppdaterad 6.2.2019 klockan 16.09: Felaktiga meningar om att skolan vill ställa busschauffören till svars har tagits bort.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen