Hoppa till huvudinnehåll

EU sätter stopp för jättefusion mellan Siemens och Alstoms järnvägsenheter: "Allvarlig oro över konkurrensen"

TGV-tåg
Alstom är mest känt för sina TGV-tåg som trafikerar i Frankrike. Siemens tillverkar höghastighetståg för den tyska marknaden. TGV-tåg tåg

EU-kommissionen har blockerat tyska Siemens och franska Alstoms planer på fusionerna sina järvägsenheter. Kommissionären Margarethe Vestager säger att en fusion mellan bolagen skulle ha bidragit till en betydande minskning av konkurrensen.

Bryssel

Kommissionen befarar att alliansen mellan Siemens och Alstom hade bidragit till att snedvrida konkurrensen och att krossa mindre aktörer inom tågtillverkningen.

Oron gäller speciellt tillverkningen av signalsystem och höghastighetståg.

- Kommissionen förbjöd fusionen eftersom bolagen inte var villiga att beakta vår allvarliga oro över konkurrensen, sade konkurrenskomissionären Margarethe Vestager.

- Beslutet innebär att vi även i fortsättningen kommer att ha två och inte enbart ett ledande bolag inom den här sektorn.

Fusionen skulle, om den hade blivit av, bidragit till att skapa en jättelik tågvillverkare med en årlig omsättning på över 15 miljarder euro och verksamhet i 60 länder.

Alstom tillverkar i dagens läge TGV-tågen som trafikerar i Frankrike. Siemens tillverkar i sin tur ICE-höghastighetståg för den tyska marknaden.

Frankrike beklagar beslutet

I Frankrike beklagar man kommissionens beslut. Tidigare i dag sade Frankrikes finansminister Bruno Le Maire att beslutet kommer att gynna Kinas ekonomiska och industriella intressen.

Ett av syftena med fusionen var att skapa en motvikt till den kinesiska statskontrollerade tillverkaren CRRC.

Enligt Le Maire har kommissionen i och med sitt beslut förhindrat två starka bolag att fusioneras i syfte att ha samma tyngd som sin kinesiska industriella motpart.

- Det här är såväl ett politiskt som ett ekonomiskt misstag, sade Le Maire.

EU:s konkurrensregler får kritik

De strandade fusionsplanerna mellan Alstom och Siemens har blåst liv i diskussionen om EU:s strikta konkurrensregler.

Enligt Frankrikes Le Maire borde konkurrensreglerna utgå från en global marknad, inte enbart en europeisk marknad.

Tysklands finansminister Peter Altmeier har likaså påtalat behovet av att se över konkurrensreglerna för att motsvara de globala omständigheterna.

Konkurrenskraftskommissionären Margarethe Vestager.
Till stora delar var fusionen mellan Alstom och Siemens oproblematisk, säger konkurrenskommissionären Vestager. Konkurrenskraftskommissionären Margarethe Vestager. Europeiska kommissionen

Vestager: Reglerna ska skydda konsumenter, inte bolag

Konkurrenskommissionären Vestager säger att den framförda kritiken inte i sig ger anledning att se över konkurrensreglerna.

Hon betonar att EU:s konkurrensregler finns till för att skydda konsumenter, inte bolag. Myndigheternas uppgift är att se till att rättvisa förutsättningar gäller för samtliga företag.

Enligt Vestager har Alstom och Siemens erbjudits möjligheter att anpassa sina fusionsplaner för att motsvara EU:s regler. En lösning har ändå inte gått att finna mellan bolagen och kommissionen.

- Fusionen hade resulterat i högre priser på signalsystem, som bidrar till att passagerarnas säkerhet, samt på nästa generationens höghastighetståg, säger Vestager.

Det är ytterst sällsynt att EU går in för att förbjuda företagsfusioner, betonar Vestager. Av sammanlagt 3 000 företagsfusioner som EU granskat så har endast nio stycken nobbats av kommissionen.

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi