Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: The Favourite - lesbiskt triangeldrama med extra allt i kunglig miljö

Emma Stones rollgestalt i The Favourite ligger i en utmanande ställning på en säng.
Like a Virgin. Eller så inte. Emma Stone spelar kusinen från landet i Yorgos Lanthimos kritikerfavorit The Favourite. Emma Stones rollgestalt i The Favourite ligger i en utmanande ställning på en säng. Bild: Twentieth century fox Emma Stone,The Favourite

Krig och intriger. Sex och makt. Giftbrygder och kaniner. Den grekiske regissören Yorgos Lanthimos har gjort ett kostymdrama som spränger alla sömmar.

Året är 1700-någonting och platsen det brittiska hovet. Ett hov fullt av starka kvinnor och pråliga män. En samling egoister som alla svansar kring drottning Anne (Olivia Cole).

En drottning som inte mår bra. Inte bara dras hon med gikt och dåligt självförtroende, hon sörjer också barn hon mist och en frihet hon aldrig haft.

Olivia Colman i talarstolen i sin roll som drottning Anne.
Talar till folket. Det gör drottning Anne (Olivia Colman) även om det sker med darr på stämman. Olivia Colman i talarstolen i sin roll som drottning Anne. Bild: Fox Searchlight Pictures The Favourite,Olivia Colman,Oscarsgalan 2019,Yorgos Lanthimos

För att lindra smärtan äter drottningen kaka med bägge händerna, leker med sina sjutton kaniner eller har sex med sin närmaste vapendragare Lady Sarah (Rachel Weisz).

Frågan är om hon förstår att det egentligen är hertiginnan Sarah som styr riket – via henne.

Och vad händer när Sarahs charmiga kusin Abigail (Emma Stone) dyker upp och vill ha en bit av kakan. Av alla kakor.

Galet vågat – häften vunnet

Regissören Yorgos Lanthimos är känd för att skapa filmer som utmanar och experimenterar. Experimenterar formmässigt, utmanar innehållsmässigt

Filmen The Lobster (2015) innebar det stora genombrottet och antagligen är det få Lanthimos-fans som blir besvikna på The Favourite.

Här finns ett drag av lättsam leklust som vävs ihop med glödande allvar och resultatet är en emotionell och visuell explosion som stannar kvar på näthinnan länge efter att ljuset släckts i salongen.

Drottning Anne (Olivia Colman) sätter ögonbindel för Sarahs (Rachel Weisz) ögon.
Nu skall vi leka. Drottning Anne, hertiginnan Sarah och en ögonbindel. Drottning Anne (Olivia Colman) sätter ögonbindel för Sarahs (Rachel Weisz) ögon. Bild: Fox Searchlight Pictures. The Favourite,Rachel Weisz,Olivia Colman

Man behöver inte älska det man ser, men man kan inte undgå att titta med vidöppna ögon.

Inte sällan går tankarna till Peter Greenaways film The Draughtman´s Contract (1982).

Visuell prakt

Det som först fångar in en är det visuella greppet. The Favourite är nämligen en snygg film – en väv av noggrant komponerade bilder. Bilder som med hjälp av en speciell kameralins får ett ovanligt djup.

Hörnen ser ut som om de böjs inåt – vilket suddar ut deras skarphet.

Detta i kombination med ett starkt ljus och en mycket specifik färgskala gör att man genast känner sig omsluten av en främmande värld.

Drottning Anne sitter framför sin enorma säng med hertginnan Sarah stående i förgrunden.
Himmel vilken säng! Drottning Anne och hertiginnan Sarah i sovkammaren. Drottning Anne sitter framför sin enorma säng med hertginnan Sarah stående i förgrunden. Bild: Twentieth Century Fox The Favourite,Rachel Weisz,Olivia Colman

En värld av rum. Stora rum där det är högt till tak och brett mellan väggarna. Där möblerna är tunga, fönstren stora och prydnaderna av guld.

En bakgrund mot vilken alla människor framstår som små och vilsna. Rastlöst irrar de omkring i hemliga gångar, tar sig in och ut genom lönndörrar, sökande efter något.

Utan att någonsin riktigt kunna ta sig ut ur labyrinten av krav och förväntningar.

På tal om alla dessa kvinnor

Drottning Anne må utgöra berättelsens hjärta, men det är dynamiken mellan henne och de två övriga kvinnorna som får det att pulsera.

Tillsammans utgör de en trio kring vilken det slår gnistor. Jargongen är hård, humorn fräck, närheten sensuell och maktkampen intensiv.

Och kampen handlar inte om vem som får prinsen och halva kungariket, kampen handlar om vem som kommer åt att styra hela riket. Helt på egen hand.

Sarah (Rachel Weisz) poserar med drömsk blick framför den öppna spisen.
Se på mig. Sarahs (Rachel Weisz) blick är ömsom befallande, ömsom förförisk. Sarah (Rachel Weisz) poserar med drömsk blick framför den öppna spisen. Bild: Fox Searchlight Pictures. The Favourite,Rachel Weisz

Det här är en nämligen en film där männen får nöja sig med att strutta omkring i utstyrslar som får 1980-talsmodet att te sig diskret, medan kvinnorna drar på sig de mentala byxorna.

Starka och beräknande utan att någonsin bli endimensionella. Och ständigt oerhört fysiska.

De slåss, krälar i gyttja, fryser, gråter, kräks. Deras kroppar njuter, blöder, får blåmärken, värker.

Vad kan man annat säga än att de utan tvekan kommer att kämpa helhjärtat för de tio Oscarstatyetter de nominerats till - däribland tre stycken i kategorin bästa kvinnliga skådespelare.

Mer från programmet

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje