Hoppa till huvudinnehåll

Frivilliga körtest ska gallra bort äldre riskförare från de tyska vägarna – ”Ibland är det nog spännande att åka med”

En man sitter framför en dator vid ett skyltfönster.
Bilskolläraren Jürgen Schoene testar äldres körförmåga. En man sitter framför en dator vid ett skyltfönster. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Tyskland,bilar,chaufförer,äldre,Trafikskola

En åldrande befolkning märks också av ute på vägarna. Så är det till exempel i Tyskland idag. En allt större del av bilisterna över 65-år gamla och det här märks också av i olycksstatistiken. Samtidigt finns i Tyskland inget bäst före-datum på körkortet, äldre bilförare får i praktiken köra så länge de vill.

Med lite gnisslande bromsar han in i garaget. Gustav-Adolf Gölzen har redan långt över en miljon körkilometer på den egna mätaren.

Han har kört bil sedan början av 1950-talet och i det tidigare jobbet har den idag 91-årige Gölzen tillbringat oräkneliga timmar ute på vägarna.

– Att köra är något jag verkligen gillar. På grund av en lungsjukdom kan jag inte röra på mig så mycket, så bilen är egentligen det enda alternativet, säger Gölzen.

En äldre man sitter i förarsätet på sin bil.
Gustav-Adolf Gölzen kör gärna bil. En äldre man sitter i förarsätet på sin bil. Bild: Johnny Sjöblom/Yle Tyskland,bilar,chaufförer,äldre

För att ändå få en bild av sin körduglighet har han redan två gånger gjort ett frivilligt test, lanserat av den tyska automobilklubben ADAC.

– Jag har velat ha en neutral bedömning av hur jag kör och hittills har jag fått grönt ljus för att fortsätta.

Föraren bestämmer själv

Till körtestet hör en kort introduktion och 45 minuters körning med den egna bilen i det område där föraren vanligtvis brukar röra sig.

– Efter det här ger jag min bedömning, som ändå inte på något sätt är bindande. Vad som diskuteras stannar mellan mig och föraren, säger bilskolläraren Jürgen Schoene som också har testat 91-årige Gölzens körförmåga.

– Det är på förarens ansvar att själv bestämma vad hon eller han gör med den här informationen.

den äldsta jag hittills har åkt med hade redan fyllt 96 år

Schoene har gjort de frivilliga testen i över sju år och han säger att de hela tiden blir fler. Till just hans bilskola i Nürnberg kommer årligen närmare femtio äldre förare.

– De yngsta är kring 65 och den äldsta jag hittills har åkt med hade redan fyllt 96 år, säger Schoene.

Inga obligatoriska kontroller

Körtestet motsvarar ungefär de test som också görs i Finland, men i Tyskland är det alltid helt frivilligt och det begränsar aldrig det fortsatta körandet.

För i Tyskland får man köra bil så länge man själv tycker sig vara i tillräckligt gott skick för att göra det.

Det finns nämligen inga regler som säger att körkortet måste förnyas med stigande ålder och att man därför skulle bli tvungen att gå till läkaren. Det är endast i verkliga undantagsfall man kan bli av med kortet.

– Å ena sidan kunde striktare regler och någon form av obligatorisk kontroll vara bra, men å andra sidan då jag har att göra med 90-åringar som kör perfekt bil så tycker jag att det känns onödigt att försvåra deras liv.

– Vi har tillräckligt med regler också annars och jag vill tro att man i den här åldern själv kan ta ansvar för sitt handlande, säger bilskolläraren Schoene.

Fel personer gör testet

Det egna ansvaret betonas också från automobilklubbar och politiker varje gång då saken med regelbundna mellanrum kommer upp till diskussion.

För en tysk politiker skulle det dessutom vara snudd på ett politiskt självmord att föreslå begränsningar i körandet för äldre väljare.

De som kommer frivilligt är oftast de som inte har några problem

Det stora problemet med det frivilliga testet är ändå att det oftast är fel personer som vill ha sin körförmåga kontrollerad.

– De som kommer frivilligt är oftast de som inte har några problem och som rätt så bra kan bedöma sin körförmåga, säger Jürgen Schoene.

– I de fall då folk kommer ofrivilligt, så poängterar de mer än gärna att de har blivit tvingade av sin partner eller av sina barn. Själva ser de sällan några problem i sitt körande.

”Jag bad om att få köra tillbaka”

Men verkligheten kan ändå vara en helt annan när man väl ger sig ut på vägen.

– Då kan det nog ibland bli spännande. Jag har varit bilskollärare i 25 år och kan efter 500 meter oftast säga hur färden kommer att gå vidare. I extremfall har jag till och med stoppat testet redan i det här skedet, säger Schoene.

Ofta rinner också tårarna när budet kommer

Han berättar om förare som har kört på trafikmärken utan att de själva har märkt det och om förare som bara klarar sig vidare för att medtrafikanterna väjer undan.

– Ifjol hade jag ett fall där jag bad om att få ta över och själv köra tillbaka då det helt enkelt inte kändes bra att åka med. Skulle personen inte ha gått med på mitt önskemål skulle jag sannolikt ha stigit ut och tagit buss eller taxi tillbaka.

Att därefter ge föraren bud om att det skulle vara bäst att avstå från bil och körkort är inte heller alltid det lättaste.

Schoene berättar om en dam som övertygade sina barn om att allt var i skick och fortsatte sitt körande trots rekommendationen att från och med den dagen lämna bilen i garaget.

– Ofta rinner också tårarna när budet kommer och jag får försöka förklara att livet inte tar slut trots att man inte längre kan köra.

Sista längre bilfärderna inplanerade

De äldre bilförarna blir i Tyskland hela tiden fler. År 2016 levde i Tyskland omkring 17,5 miljoner över 65-åringar och den här gruppen har hela tiden blivit mer mobil.

Enligt statistiken är över 65-åringarna visserligen mer sällan inblandade i trafikolyckor än yngre förare (vilket hänger ihop med att de ändå kör mindre), men samtidigt är de överrepresenterade när det kommer till dödsolyckor.

För över 75-åringar gäller också att de oftast förorsakar de olyckor de är inblandande i. Enligt den tyska statistikmyndigheten gäller det här i tre fall av fyra.

– När jag ibland ser äldre mänskor bakom ratten kan jag tänka att man kanske borde ha lite mer kontroll, säger också Gustav-Adolf Gölzen.

– Men samtidigt vill man ju förstås inte att de här begränsningarna ska drabba en själv. Att någon tar av en körkortet tycker jag ändå inte att är en bra idé.

Själv tänker han sluta köra den dag då han bedömer att han inte längre kan köra säkert. Men innan dess har Gölzen ändå några lite längre resor inplanerade.

– Jag vill bland annat åka till mina tidigare hemtrakter i Nordrhein-Westfalen. Men det blir nog sista gången jag kör dit själv.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes