Hoppa till huvudinnehåll

En halv miljon euro och hundratals ton sand håller Lovisavägarna i skick

Bra sandad trottoar.
Arkivbild från vintern 2018. Bra sandad trottoar. Bild: Yle/Mikael Kokkola Vinterväder,vägunderhåll,halka,Lovisa

Kjell Trogen är anställd som lastbilsförare vid Lovisa stad. På vintern fäster han plogen och ett hyvelblad på sin lastbil för att bli plogbilsförare, en av morgonnattens hjältar.

Lovisa verkar ha klarat vinterunderhållet av gatorna med äran i behåll. Enligt Trogen har man just och just hunnit få alla gator plogade i tid efter de stora snöfallen i vinter.

- Jag har börjat 2-3 på natten och slutat sent på kvällen. Nog har det varit fullt upp, säger Trogen.

Njaee, de är nog lite bortskämda, skulle jag säga. Det ska ju vara vinter i Finland― Plogbilsförare Kjell Trogen

Vissa Lovisabor har tackat Trogen för arbetet han gör medan andra är missnöjda.

- Det är lite så här med plogandet. En del är nöjda när de får vägen plogad, andra blir arga när de får snö i porten, säger Trogen.

200 ton sand från Mörskom

Trogen får frågan om han tycker att folk klagar för mycket på snön.

- Njaee, de är nog lite bortskämda, skulle jag säga. Det ska ju vara vinter i Finland, säger Trogen.

Lovisa torg i vinterskrud med julgran,
Arkivbild. Det är krossgrus från Mörskom som hjälper Lovisabor att klara sig undan ömma rumpor och brutna lårbenshalsar. Lovisa torg i vinterskrud med julgran, Bild: Yle/Mikael Kokkola Vinterväder,vägunderhåll,halka,Lovisa

Det är inte bara snön som ställer till med problem. Halkan måste också åtgärdas.

- Hurja mycket sand går det ju åt. Jag skulle tippa på att det under förra veckan och veckoslutet har gått åt åtminstone 200 ton, säger Trogen.

Krossgruset som man sandar med kommer från ett grustag i Mörskom, berättar han.

Inte tillräckligt många traktorer

Markus Lindroos som är chef för infrastruktur bedömer liksom Trogen att vägunderhållet fungerat hyfsat bra i Lovisa den här vintern.

- Vissa problem var det ju när det kom mycket snö på en gång, men annars har det löpt ganska bra, säger han.

När det kommer riktigt mycket snö på en gång så räcker inte maskinkapaciteten till att få allt uppröjt på en gång, förklarar Lindroos.

Plogbil plogar snö.
Arkivbild. Plogbil plogar snö. Bild: Yle Snöplog,plogbil

I Lovisa sköts ungefär en tredjedel av vinterunderhållet med egen utrustning och två tredjedelar av entreprenörer som man har gjort upp avtal med på förväg.

Entreprenörerna ska vara klara att ge sig ut på vägarna när stadens dejourerande arbetsledare ringer och meddelar att det behöver plogas eller sandas.

- Entreprenörerna har sina områden, de vet vad de ska göra, säger Lindroos.

En halv miljon euro

Snö eller inte, pengasumman som smälter iväg på vinterunderhållet av vägar och gator i Lovisa är ungefär lika stor varje år. 500 000 euro finns i budgeten enligt Lindroos.

Vad den slutliga summan blir varierar lite men den brukar ligga i ungefär samma storleksklass.

- När det inte är mycket snö är det istället halt vilket också kräver åtgärder, säger Lindroos.

Markus Lindroos infrastrukturche lovisa i skidspåret
Markus Lindroos i skidmundering. All snö är inte av ondo. Markus Lindroos infrastrukturche lovisa i skidspåret Bild: Yle/Helena von Alfthan Fatbike,skidspår,skidning,cykling,terrängcykling,vintersport,markus lindroos

Han tycker att pengarna har räckt till hittills.

När vintern är förbi gäller det att kolla upp hur mycket vinterunderhållet kostat för att veta om gatuavdelningen måste be om mer pengar till sin budget, eller om man kan kompensera från nåt annat håll.

Vintern kommer igen i slutet av året och det måste finnas pengar för att kunna ploga och sanda då också.

Prioriteras olika

Lovisa följer de här anvisningarna för vinterskötsel av vägar och gator.

Kjell Trogen plogar huvudgatorna och busslinjerna i centrum som prioriteras, så han har höga krav på att arbetet ska göras snabbt och effektivt.

- Vi har gatorna klassificerade från 1 till 3, ettans gator ska vara först plogade, sedan kommer de mindre gatorna. Det är det vi mest får feedback om, att de mindre gatorna inte är plogade när folk ska på jobb på morgonen, säger Lindroos.

snöplog och trafik
Arkivbild. snöplog och trafik Bild: Yle snö,snöplogning

Han har ändå inte hört om att någon skulle ha fastnat med bilen på någon av de mindre gatorna i Lovisa i år.

Emellanåt ringer någon för att ge feedback om en väg eller gata som egentligen inte är stadens utan statens och därmed sköts av NTM-centralen.

- Vi borde kanske bli bättre på att informera invånarna om vilka gator som är stadens och vilka som är statens, för att få feedbacken att gå till rätt instans, säger Markus Lindroos.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland