Hoppa till huvudinnehåll

Yle Arenan är Finlands mest uppskattade varumärke på webben

Flicka skriver på mobiltelefon
Flicka skriver på mobiltelefon Bild: Mostphotos mobiler,Telefon,Mobiltelefon,mobiltelefoner,ungdomar,mobilapplikationer,sociala medier

Yle Arenan har än en gång valts till det mest uppskattade finländska nätvarumärket både bland finska och internationella varumärken och bland användarna.

I undersökningen, som genomförts av Taloustutkimus, jämfördes 146 utländska och finländska varumärken. Även användarna uppskattade varumärket Yle Arenan mest.

“För oss är det finaste erkännande vi kan få att finländarna uppskattar Arenan. Det visar att tjänsten spelar en roll och har ett värde i deras liv”, konstaterar Cilla Lönnqvist, programchef för Yle Areena.

På andra plats i undersökningen placerade sig Meteorologiska Institutet och på tredje plats webbtjänsten Kanta.fi. Hela Yle som varumärke noterades på fjärde plats.

I fjol placerade sig Yle Arenan på en andra plats bland alla varumärken och på fjärde plats bland användarna. Yle Arenan är unik också europeiskt och nordiskt sett. I de övriga nordiska länderna är Netflix större än de inhemska strömningstjänsterna.

Av de finländska internetanvändarna uppger 92 procent att de är bekanta med varumärket Yle Arenan och 78 procent att de använder tjänsten tidvis. Yle Arenan har rikligt med nöjda användare och 57 procent ger den ett mycket gott vitsord.

Undersökningen “Nätvarumärkens uppskattning och popularitet 2018” genomförs av Taloustutkimus Oy och har som uppdrag att granska hur väl varumärken på webben känns igen, uppskattas och rekommenderas bland finländska internetanvändare. Uppskattningen av nätvarumärken har undersökts sedan år 2001.

Bolaget