Hoppa till huvudinnehåll

Hon är Finlands filmkvinna i Berlin – tävlar om prestigefyllt pris under Berlinalefestivalen

Selma Vilhunen under Berlinale filmfestival 2019.
Selma Vilhunen i Berlinale Palast under Berlins filmfestival. Selma Vilhunen under Berlinale filmfestival 2019. Bild: YLE / Tomas Jansson Selma Vilhunen

”Det kändes lite som karriärens höjdpunkt”, säger filmregissören Selma Vilhunen efter att hennes Hölmö Nuori Sydän fått sin internationella Europapremiär i Berlin. På fredagen klarnar det om filmen belönas med ett pris i Berlinalefestivalens serie för ung publik.

Vi träffas i festivalens galacenter Berlinale Palast vid Potsdamer Platz, där Selma Vilhunen håller intervjudag för internationell press.

I bottenvåningen väller publik in mot ännu en filmvisning, till en jättesalong som rymmer över 1.700 personer. Ovanför oss håller andra regissörer sina pressdagar, och utomhus är myllret av människor väldigt - här möts dagligen över 2.000 journalister från hela världen, tusentals biobesökare, branschfolk, och förstås filmstjärnor på galaföreställningarnas röda mattor.

Filmfestivalens hjärta.
Berlinale Palast. Filmfestivalens hjärta. Bild: GUILLAUME HORCAJUELO berlinale 2017

Selma Vilhunen har en lite delad inställning till uppståndelsen kring en jättefestival som Berlinale. Men först talar vi om filmen Hölmö Nuori Sydän, som har tagits väl emot. Branschtidningen Screen International tackar Vilhunen för en ”känslig regi” och ”berörande prestationer av de unga skådespelarna”.

Men ännu viktigare än det var att premiärvisningen gick så bra, i en salong för tusen personer som ”inte var slutsåld men välfylld”.

- För mej var det min finaste upplevelse någonsin med filmen, det var första gången som jag kunde släppa allt och på riktigt se filmen utan att behöva fastna i tekniska detaljer. Och så var det en riktigt varm och fin stämning i salongen, sådär att folk skrattade på rätt ställen, och då det blev allvarligare kunde man märka hur de unga i publiken la bort sina telefoner och riktigt intensivt följde med det som hände.

- Efteråt fick folk stanna kvar och prata med mej och skådespelarna, och då var det en kvinna som för alla hundratals mänskor berättade om hur hon själv varit en tonårsmamma, och hur filmen för henne fungerade som ett sätt att bearbeta alla de där gamla känslorna.

- Sånt känns riktigt, riktigt fint att få vara med om.

Finländsk film ointressant för internationell publik?

Finland har en rätt tillbakadragen roll under årets Berlinale-festival. Bara två nya filmer har bjudits in, båda till den såkallade Generation-serien för en ung publik; förutom Selma Vilhunens film också dokumentärfilmen Veeran maaginen elämä av Tonislav Hristov.

Varför Finland får sparsamt med uppmärksamhet har Vilhunen förstås inget svar på, men konstaterar att man i Finland har orsak att se sig själv i spegeln.

- Vi gör väl film framför allt för en inhemsk publik, så våra filmer kanske inte är så intressanta för en internationell publik.

Selma Vilhunen under Berlinale filmfestival 2019.
Selma Vilhunen på Berlinale. Selma Vilhunen under Berlinale filmfestival 2019. Bild: YLE / Tomas Jansson Selma Vilhunen

Vad betyder det då för dig att ha fått en inbjudan?

- Det här är ju en så stor samling för hela filmindustrivärlden, man kan träffa väldigt mycket människor, och så kan filmen hitta en helt ny publik.

- Men annars? Vad kan jag säga? Att det känns väldigt belönande. Det är som en bekräftelse, att jag är i rätt bransch. Och det som är fint med just Berlinfestivalen är att filmerna på riktigt möter en ”vanlig” publik, och att man kan få en riktig kontakt till den publiken.

- Annars känns det väl lite dubbelt. Å ena sidan kan jag stå ensam i mitt hotellrum och stolt hacka mig själv på bröstet och ropa ”Yes, bra, jag är bäst!”. Men å andra sidan är den här statusleken ingenting för mej, den är tröttsam och ointressant. Det viktiga är kommunikationen med publiken, och den kan man uppleva lika mycket i Rovaniemi som i Berlin.

Så mycket firande har det inte heller hunnit bli. Dagen efter premiären låste Selma in sig på sitt hotellrum för att fila på en ansökan till Filmstiftelsen - det råkade nämligen vara sista ansökningsdagen för manusstöd. Nya projekt är på gång, men "ännu är det alldeles för tidigt att berätta någonting om vad det handlar om".

Närmast är det hur som helst dags för en festlig tillställning; på fredag kväll hålls prisgalan för serien Generation 14+ i Berlin. Där deltar också Selma Vilhunen, "oberoende om vi vinner något pris eller inte".

Sammanlagt närmare 20 filmer från hela världen deltar i tävlingen.

Lenni och Kiira håller varandra i handen i tunnelbanan.
Scen ur filmen Hölmö nuori sydän. Lenni och Kiira håller varandra i handen i tunnelbanan. Bild: Uwa Iduozee Selma Vilhunen,Rosa Honkonen

Filmfestivalen Berlinale hör till världens viktigaste internationella filmfestivaler, och arrangeras i år för 69:e gången. På programmet finns närmare 400 filmer, sammanlagt lockar de en publik på ungefär 500 000 biobesök.
16 filmer tävlar om de prestigefyllda ”gyllene björnarna” som delas ut på lördagen. Bara två av filmerna har en nordisk koppling; danska Lone Scherfigs The Kindness of Strangers, och norska Hans Petter Molands Ut og stjaele hester. Noterbart är att 7 av de 16 filmerna har regisserats av kvinnliga regissörer, vilket är klart mer än någonsin tidigare.
Finland har fått pris några få gånger, senast för två år sedan då Aki Kaurismäki vann priset för bästa regi med filmen Toivon Tuolla Puolen. Det är en jury som i år leds av skådespelerskan Juliette Binoche som väljer pristagarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje