Hoppa till huvudinnehåll

En miljon ton stenkol kan fraktas via Karleby hamn - från Ryssland ut i världen

Karleby hamn
Karleby hamn. Karleby hamn Bild: Yle/Anette Forsström-Fellman Karleby,Karleby hamn,österbotten

Hamnen i Karleby vill hantera mer stenkol framöver. I dag transporteras stenkol sporadiskt via hamnen, men nu söker hamnbolaget tillstånd för en miljon ton.

Enligt hamndirektör Torbjörn Witting passar stenkol bra in i hamnens sortiment.

- Vi har titeln Finlands största bulkhamn och har byggt en hamn bara för bulkprodukter.

Bakgrunden till att Karleby hamn nu hoppas på stenkol är att konkurrensen är tuff och man behöver nya nischer.

- Vi transporterar det vi får tag på och som passar sortimentet. Nu råkar det vara stenkol.

Hamnen har redan ett giltigt miljötillstånd för stenkol, men i mindre mängder. Det ska nu uppdateras.

Många tågvagnar kol

Stenkolet ska komma från Ryssland och skeppas vidare ut i världen.

- Det kan vara vart som helst, Centraleuropa , Medelhavsländerna, Mellanöstern.

Witting räknar med att man redan i vår kommer att lasta fartyg med stenkol. Hamnen söker lov för max en miljon ton stenkol. En sådan mängd skulle innebära 13 000 fler tågvagnar till hamnen per år.

Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen
Torbjörn Witting Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen Bild: Yle/Jukka Tyni witting

- Men det beror på hur vi lyckas med våra andra varuslag. Man kan förlora någon vara till andra hamnar i andra länder och det är också tuff konkurrens i Finland.

Med andra ord kan det bli 13 000 vagnar mer, men det kan också bli att antalet vagnar stannar på nuvarande nivå eftersom kolet bara ersätter andra varor som minskar.

Stenkol knappast framtiden

I dagsläget består tågtrafiken till hamnen av 80 000 vagnar per år. Totalmängden bulk som hanteras är sju miljoner.

Men är stenkol verkligen framtiden?
- Vi ska inte bränna det i hamnen, vi ska transportera det. Men det är klart, vi vet att i framtiden ska det bort.

Någon långisktig nisch är det kanske inte, enligt Witting.

- Men vi vill ha nya produkter och det är en tuff marknad, man transporterar det som finns. Det går inte att välja och vraka, vi måste ta det som passar in i det sortiment vi har.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten