Hoppa till huvudinnehåll

Facebook har skräddarsytt annonser för vaccinmotståndare och tagit betalt för det – bolaget lovar att bättra sig

Skuggprofil på Facebook
Skuggprofil på Facebook Bild: Flickr, Serge Melki / Yle Facebook

Facebook har tidigare riktat annonser till vaccinmotståndare och sådana som är intresserade av "vaccinkontroverser", berättar tidningen The Guardian.

Annonsörer kan skräddarsy sin målgrupp och har därmed marknadsfört innehåll som uppfattas som vaccinationsfientligt till ungefär 900 000 personer.

Den amerikanska kongressledamoten och ordförande i representanthusets underrättelseutskott, Adam Schiff, har uppmanat Mark Zuckerberg och Googles verkställande direktör, Sundar Picha, att ta mer ansvar för vilseledande information som de sprider på sina plattformar.

Schiff: "Det är ett hot mot folkhälsan"

Schiff har i ett öppet brev till Facebook och Google uttryckt att han vill veta om det i deras villkor ingår att sprida vilseledande eller felaktig medicinsk information.

Han ville också veta om Facebook tillåter betalda annonser som riktar sig till vaccinmotståndare.

The Guardian avslöjade på fredagen att så är fallet – Facebook har tillåtit annonser av den här typen och de har tagit betalt för att rikta reklamen till vaccinmotståndare och personer som är intresserade av vaccinationsdebatten.

Adam Schiff, vice ordförande för representanthusets underrättelseutskott.
Adam Schiff. Adam Schiff, vice ordförande för representanthusets underrättelseutskott. Bild: EPA/MICHAEL REYNOLDS Utredning,Adam Schiff,Schiff,USA:s representanthus,underrättelseutskott

Enligt Schiff har det bland annat funnits annonser på både Facebook och Instagram som uppmanar föräldrar att inte vaccinera sina barn. Schiff anser att det här är ett hot mot folkhälsan.

Facebook lovar att vidta åtgärder

Efter Schiffs öppna brev meddelade Facebook att de ska begränsa den här typen av annonser.

– Vi vet att vi fortfarande har mycket att jobba med, säger en representant från Facebook.

Facebook ska enligt representanten inom kort berätta om de åtgärder som bolaget tänkt vidta.

Google, som äger Youtube, har tidigare meddelat att de tagit bort vilseledande och falska videor från tjänsten "rekommenderat för dig".

Källor: The Guardian, Yle

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes