Hoppa till huvudinnehåll

Norwegian fick växtvärk - ägaren: “Alla börslistade bolag är till salu”

Bjørn Kjos ser fundersam ut.
Hva tenker du på, Bjørn Kjos? Bjørn Kjos ser fundersam ut. Bild: All Over Press/TERJE PEDERSEN Norwegian Air Shuttle,Bjørn Kjos

Flygbolaget Norwegian må ha stora ekonomiska förluster, men ägaren Bjørn Kjos visar inga tecken på oro utåt. Han är däremot öppen med att bolaget måste bli lönsamt.

Förlust med 1,1 miljarder norska kronor år 2017. Det är ungefär 110 miljoner euro. Siffran är ful, men år 2018 blev det ännu värre för Norwegian - förlust på cirka 2 miljarder kronor.

Förklaringen är inte så invecklad - utgifterna blev större än väntat.

Men hur kan man göra en så stor missbedömning?

Danska Sydbankens chefsanalytiker Jacob Pedersen analyserade läget redan för ett år sedan. Enligt honom kan problemen skyllas på bolagets aggressiva tillväxttakt.

- För andra bolag är det lättare att hantera utgifterna eftersom de inte växer så snabbt, sa Pedersen till nyhetsbyrån TT i februari 2018.

Från stigande till störtande aktiekurs

Pedersen påstår att den norska flygsagan kan vara all eftersom bolaget har en svag ekonomisk grund att stå på.

Den åsikten är Pedersen inte ensam om. Även Wall Street Journal befarar att flygbolaget kan vara nära konkurs.

J.L. Runeberg finns på Norwegians flygplan
Flyg, dryg, blyg, otyg ... hur månne J.L Runeberg skulle ha diktat om Norwegian? Här ser vi den finska nationalskalden avbildad på stjärtfenan på ett Norwegian-flygplan. J.L. Runeberg finns på Norwegians flygplan Bild: Norwegian/ Creative Commons norwegian

Konkurrenten Ryanairs vd Michael O’Leary har upprepade gånger uttalat sina profetior om att Norwegian inte kommer att klara sig som enskilt bolag, och visst har han funnit orsak att lägga ut texten även den här gången.

Ekonomin har svängt snabbt: år 2016 gjorde Norwegian en vinst på 1,1 miljarder kronor enligt nyhetsbyrån TT.

Dessutom har bolagets aktiekurs de senaste dagarna störtat och den är nu på sin lägsta nivå sedan år 2012.

Kan vara till salu - men vem vill köpa?

Bjørn Kjos, Norwegians vd och storägare, kan inte precis rycka på axlarna åt påståendena om bolagets framtid.

Men hans optimism får Pedersen, Wall Street Journal och O’Leary att framstå som ondsinta gamar som väntar på ett kadaver.

Det finns högtflygande planer för hur flygbolaget ska få luft under vingarna igen. Man ska rensa bland rutterna, göra verksamheten mera strömlinjeformad och verkställa ett sparprogram för att få ihop ett par hundra miljoner euro.

Norwegians flygplan.
De mörka molnen har hopat sig över flygbolaget Norwegian. Norwegians flygplan. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Norwegian Air Shuttle,flygplan,flygtrafik,luftfart

Kjos hävdar att bolaget inte är på väg att falla ihop, men han är inte heller främmande för tanken att låta någon annan ta itu med hans problem.

- Alla börslistade bolag är till salu, säger Kjos.

Uttalandet kan ses som en flirt med eventuella intresserade köpare, eller kanske det är en önskan om att någon överhuvudtaget skulle visa lite intresse.

Bolaget kunde ha sålts redan i slutet av år 2018

Bröderna Bjørn och Tore Kjos samt Norwegians styrelseordförande Bjørn Kise äger en dryg fjärdedel av flygbolaget via ett holdingbolag.

Tidigare fanns det seriösa planer på att British Airways ägare IAG skulle köpa Norwegian, men i januari gav bolaget upp med sina försök att göra Norwegian brittiskt.

Redan i november 2018 ska Bjørn Kjos ha fått ett anbud som skulle ha varit "tillräckligt bra" för att sälja Norwegian, men vad det budet än var så blev affären inte av.

- Både Bjørn Kjos och jag trodde att budet skulle gå igenom, sa styrelseordförande Bjørn Kise till E24.no i början av februari.

För tillfället uppges allt köpslående kring Norwegian vara lagt på is.

Flygbolaget Norwegians passagerarplan på väg att landa
Hur många solnedgångar ska Norwegians plan få flyga mot ännu? Flygbolaget Norwegians passagerarplan på väg att landa Bild: Norwegian / David Peacock norwegian airlines

Bolaget har för avsikt att använda en nyemission som stabilisator och få in kring 3 miljarder norska kronor (drygt 300 miljoner euro) i nytt kapital.

Hur det än går är Bjørn Kjos viktig och bestämd på en punkt - det är slut på tillväxten, nu måste bolaget bli lönsamt.

Källor: TT, STT, Dagens Industri, Wall Street Journal, Veckans Affärer, E24.no

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes