Hoppa till huvudinnehåll

Flygledarkonflikten fortsätter – nytt lockouthot från Palta

Kontrolltorn vid Helsingfors-Vanda flygplats.
Kontrolltorn vid Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: Lehtikuva flygledning,Kontrolltorn,Helsingfors-Vanda flygplats,flygplatser,vinter

Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta meddelade på måndagen riksförlikningsmannen om en ny lockout. Lockouten pågår under östra och norra Finlands sportlovsvecka.

Enligt Palta kommer lockouten inom flygledningen omfatta Finlands åtta största flygfält. Den börjar klockan 9 på morgonen den 4 mars och pågår en vecka, till den 11 mars.

Förra veckan förkastade motparten, flygledarnas förbund SLJY, riksförlikningsmannens förslag till nytt kollektivavtal. Palta var redo att godkänna avtalet som innehöll en lönehöjning på 3,2 procent.

- Vi är förbryllade gällande vad SLJY egentligen vill. Ingen lösning som arbetsgivarna eller förlikningsmannen har kommit med som följt den allmänna linjen har dugt, säger Paltas vd Tuomas Aarto i ett pressmeddelande.

- Vi hoppas att den fortsatta lockouten ska leda till lösningar. En snabb lösning skulle gynna alla, säger han.

Parterna har olika åsikter om följderna

Under lockouten kommer flygledararbetet skötas av personer i chefsställning. Enligt Palta kommer lockouten inte att orsaka några större störningar i flygtrafiken.

SLJY säger å sin sida att lockouten kan det leda till förseningar och till och med inställda flyg. Förbundet anser att lockouten är ansvarslös.

- Det skulle verkligen vara dags att avsluta den långvariga kollektivavtalstvisten och återvända till förhandlingsbordet redan den här veckan, säger SLJY:s ordförande Roy Myrberg.

Myrberg menar att ANS Finland och Palta inte har visat någon vilja att komma överens om arbetsvillkoren, även om förhandlingar har pågått i nästan ett och ett halvt år.

- Riksförlikningsmannen har lagt fram två medlingsbud som SLJY har varit tvunget att avslå. Det första följde inte den allmänna linjen om lönehöjning. Det andra gjorde det, men innehöll inget mer. Det erbjöd inga lösningar på problemen med åldrande anställda eller ojämlikheten i lönenivåerna för flygledare som arbetar på mindre flygfält.

Flygledarna har varit utan ett gällande kollektivavtal ända sedan december 2017.

Tidigare har Palta meddelat att om tvisten drar ut på tiden ytterligare så kan den börja påverka passagerarplan. Under sportlovsveckorna har nedläggningarna av arbetet ordnats under de lugnare timmarna på nätterna och de tidigare eftermiddagarna.

Lockouten som Palta nu meddelade om kommer att pågå då östra och norra Finland har sportlov.

Artikeln uppdaterades klockan 13.26 med Roy Myrbergs kommentarer.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes