Hoppa till huvudinnehåll

"Allt i samhället är tävling" – sluta prestera, börja rulla och krypa! Så hjälper du barnet att röra på sig

Två leende vuxna män med varsitt barn i famne eller på ryggen.
Strömsöavsnittet med inspiration till rörelse för hela familjen ute på Arenan från och med 23.2. Två leende vuxna män med varsitt barn i famne eller på ryggen. Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm Strömsö (tv-program),rörelse,Skolidrott,barn (familjemedlemmar),Jonas Sundström,fysisk aktivitet

Klättra, springa och hänga. Det är små armar, ben och ryggar gjorda för, säger capoeira- och akrobatikläraren Alexander Högström.

Undersökningar visar ändå att barn sitter stilla för mycket. Barn under åtta år ska röra på sig minst tre timmar per dag, men av till exempel 3- till 6-åringar är en tredjedel inte fysiskt aktiva över en timme i dagen.

En man med sitt barn på ryggen.
Alexander Högström och hans son Villi brukar åka snowboard tillsammans. En man med sitt barn på ryggen. Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm Strömsö (tv-program),rörelse,fysisk aktivitet,Skolidrott,gymnastik,motion,alexander högström

– Barn vill klättra, rutscha, springa och hänga, men allt görs sittande. Från en låg ålder sitter de vid bord, säger Högström som jobbat med barn och unga i över 15 år.

Små barn med framtida gamnackar är visserligen ingen trevlig tanke, men här talar vi om ett fenomen som kan hota folkhälsan. Högström ser allt fler barn med sämre kroppskontroll.

– Också barn som rör på sig har bristande muskelstyrka, sämre koordination och dålig flexibilitet.

Det blir fel om du kan hoppa tre volter innan du lärt dig cykla.

Grunden för aktivitet hos människan läggs under de första levnadsåren. Och här är Högström övertygad om att den vuxna kan ha en viktig roll som förebild.

– Barnen apar efter dig, om du sitter i soffan med datorn eller telefonen kommer de också att göra det.

Det eviga dåliga samvetet

Så gott som varje förälder plågas av dåligt samvete. Det gnager när du lämnar barnet i dagiset, när du säger nej för tjugonde gången i butiken och när mikrovågsugnen plingar och halvfabrikat i form av spenatplättar igen står på barnens meny.

Är det här en till artikel som ska ge dig ytterligare ett dåligt samvete? Kanske det.

För det finns mycket du som vuxen kan göra för att hjälpa ditt barn att hitta tillbaka till sina naturliga rörelsebanor.

En man ligger på golvet med ett ben i luften som en pojke sitter på.
I den här rörelsen förstärks den vuxnas ben och magmuskler, medan barnets balans övas upp. En man ligger på golvet med ett ben i luften som en pojke sitter på. Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm Strömsö (tv-program),rörelse,gymnastik,Skolidrott

Men lyckligtvis är det enkelt, åtminstone i teorin, och kostar ingenting.

Det enda du alltså behöver är ett öppet sinne och kanske någon gammal gästmadrass. Ett gott tålamod är också bra att ha, men det återkommer vi till lite senare.

Som godisdag varje dag

Moderna inomhusparker kan vara roliga och Högström har egentligen ingenting emot dem, men tycker det kan bli för mycket av det goda. Behöver små barn verkligen så mycket stimulans?

Det kan enligt Högström leda till att vanliga och vardagliga rörelser inte känns lika häftiga längre.

– Det blir fel om du kan hoppa tre volter innan du lärt dig cykla.

Det som blir en del av vardagen förlorar en del av sin festfaktor. Det gäller såväl gympa som lördagsgodis.

– Har du godisdag varje dag förlorar det sin charm.

På jakt efter tennisbollen

I stället för överstimulerande miljöer med färggranna rutschkanor förespråkar Högström en förenkling av rörelsen. Han vill gå tillbaka till människans kropp och det avskalade.

– Jag kallar det för primitiva rörelser där barn kommer i kontakt med marken. Det handlar om att krypa och rulla.

En baby leker med en käpp.
Tio månader gamla Signe försöker lära sig att hänga i en käpp. En baby leker med en käpp. Bild: Yle / Strömsö Strömsö (tv-program)

Det behövs inte alltid trampoliner och höga hopp som landar i hav av skumgummi. Barn har sin fantasi och hittar rörelseglädjen med små medel som till exempel rep och madrasser.

– Jag brukar låta fyra-åringar springa efter en tennisboll. Du ser på deras miner att det är sann glädje.

Med enkla medel får barnen rörelse i sina små kroppar.

– Vi borde satsa mera på ribbor, ribbstolar och ringar. Barn älskar sådant.

Som en klumpig giraff in i hoppbocken

Skolgymnastiken har satt djupa spår i många vuxna. Hos vissa fick de spända skridskorna tårna att värka redan efter fem minuter på isen. Dessutom var den orange innebandybollen hård som livet.

För andra var hoppbocken i redskapsgymnastiken bokstavligen ett oöverkomligt hinder. Skammen över det misslyckade hoppet inför klassen sitter kvar ännu som vuxen.

Jag kan ändå inte förbjuda henne att åka pulka. Hon kunde ha halkat på trappan och brutit nyckelbenet i stället

Om Högström, som själv jobbat som gymnastiklärare, fick bestämma skulle den här sortens tävlingsorienterad omgivning vara historia.

Han vill nämligen också förenkla skolgymnastiken och införa ämnet Rörelse där barnen övar grundmotoriken.

– Förutom käppar, bollar och ringar skulle vi öva balans, björn- och krabbgång och stå på huvudet och händer.

En man ligger på marken med benet uppe och en pojke leker flygplan på foten.
Flygplansleken är en klassiker som också övar den vuxnas balans och fysik. En man ligger på marken med benet uppe och en pojke leker flygplan på foten. Bild: Yle / Marika Lytts-Råholm Strömsö (tv-program),fysisk aktivitet,rörelse,barn (familjemedlemmar),Skolidrott,skolidrott,alexander högström

Men några timmar gympa i veckan är inte nog – rörelsen måste bli en del av vardagen. Därför ska redskapen vara tillgängliga även på andra platser än i gymnastiksalen.

Förbud och tävlingar tär på rörelseglädjen

Högström upplever att förbuden och restriktionerna i samhället har blivit flera.

– På mina timmar ser jag personalen förbjuda barn att klättra på ribbstolarna. Det finns också förbud på hur högt barnen får klättra på klätterställningarna.

Barn är också ena hejare på att jämföra sig med varandra och det tär på den naturliga rörelseglädjen.

Ett rum gjort till en äventyrsbana för barn med ringar, madrasser och stolar.
Vardagsrummet kan göras om till ett hemmacirkus, till exempel fungerar en gammal fåtölj som trampolin. Ett rum gjort till en äventyrsbana för barn med ringar, madrasser och stolar. Bild: Yle / Strömsö Strömsö (tv-program)

Den negativa spiralen stärks då tävlingar av olika slag kommer in i bilden.

– Vi tävlar i att springa, sjunga och dansa. Allt i samhället är tävling i dag.

Två framtänder färre

Barrnet är förälderns ögonsten och de flesta föräldrar är rädda om sitt barn, det säger sig självt, men det betyder inte att det är rätt att curla hur mycket som helst.

– Barn kommer alltid att slå sig. Det hör till. Men efter någon minut har de gått vidare till nya lekar.

Högström har själv tre biologiska barn och två styvbarn och förstår därför mer än väl den genetiska automatiken i att skydda sina barn. Enligt honom gäller det ändå att komma över sina egna rädslor.

Ett barns ben hänger i ringar.
Ringar i trä är dyrare än de i plast. Ett barns ben hänger i ringar. Bild: Yle / Strömsö Strömsö (tv-program)

Han nämner sin treåriga dotter som saknar två av sina framtänder. Det är resultatet av två vardagsolyckor med cykeln och pulkan.

– Jag kan ändå inte förbjuda henne att åka pulka. Hon kunde ha halkat på trappan och brutit nyckelbenet i stället, man vet aldrig när olyckan är framme.

Ju mer vi låter barnen röra på sig, utforska sin kropp och utveckla motoriken, desto större färdighet har de att ta emot stötar när de är äldre. Det här är en del av det förebyggande arbete Högström värnar om.

– Småbarn är mjukare och tål mera, medan tio-åringar är redan tyngre och styvare. Då är även skadorna allvarligare.

Ge tid trots kris i tamburen

Rörelse behöver alltså inte vara planerat och avancerat. Barn har sin fantasi, som inte kostar något. Många gånger faller det på föräldrarnas och deras tålamod.

Morgonen har dragit ut på grund av ett trött barn vid frukostbordet och ett annat krisande barn i tamburen. Ändå uppmanar Högström att låta barnen röra på sig på egna villkor.

– Låt barnet klättra in i bilen på morgonen. Oftast har du nog två minuter extra.

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

  • Andra veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Bland läckerheterna i Vegvals andra veckomeny hittar vi två familjefavoriter i helvegetarisk tappning. Stort tack till Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo och Johannes Djupsjöbacka. Delad matglädje är dubbel matglädje!

  • Läckra glutenfria zucchinitortillas

    Barnvänlig "tex-mex" med ny touch.

    Läckra glutenfria zucchinitortillas Jag har ett trädgårdsland som ibland ger stor skörd av zucchini som jag måste få användning av. Hade tidigare gjort de här med skorpsmulor men nu ville jag testa en glutenfri version. Degen blandar man ihop på nolltid och slutresultatet är frasiga och goda tortillaliknande plättar som dessutom är vackra och populära.

  • Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar

    En curry som tillreds av basråvaror från skafferiet.

    Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar Klart på en kvart är ofta det viktigaste kravet för vardagsmiddagen - maten ska serveras direkt, helst lite fortare än så. Jag brukar ha basråvaror som tomatkross, bönor eller kikärter och en burk havregrädde i mitt skafferi för hektiska dagar.

  • Champinjon-Mifusåsn (på gambäl Terjärv-dialekt)

    "Hä e gou" säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Champinjon-Mifusås Johannes Djupsjöbacka Ingredienser färsk champinjonä Mifu (grynform o naturell) löötzi smöri veitimjöli koriandärfröiji senap kryddpeparn saltti grädda (vanhanajan kuohukermaa) persilja   Gör så här Lägg steikpannu å värms, hä räckä mä låg värma.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Blomkålspizza – en frasig läckerhet för vänner av ost

    "Degen" svänger du snabbare ihop än en vanlig.

    Blomkålspizza – en frasig läckerhet för vänner av ost Det har varit svårt för mig att hitta en pizzabotten utan vetemjöl som ändå är god....Den här är toppen! Glutenfri och för vänner av ost. Enkel att tillreda och lyckas alltid. Fyllningen och såsen kan man välja själv enligt smak.

  • Champinjon-Mifusås. Enkelt gott och nyskapande

    Den är god, säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Jag itär int sjölv just na tsöti, ibland vaali laga na malatsötsbollona eldä -sås jär heim. Mä annos vaali laga mytzi vegetriskt. O fiska! Ja experimenterar jär heim ny o tå för mi sjölv i stijl "lite det här och en skvätt av det där".

  • Champinjon-Mifusåsn (på gambäl Terjärv-dialekt)

    "Hä e gou" säger Johannes med 22 års kockerfarenhet.

    Champinjon-Mifusås Johannes Djupsjöbacka Ingredienser färsk champinjonä Mifu (grynform o naturell) löötzi smöri veitimjöli koriandärfröiji senap kryddpeparn saltti grädda (vanhanajan kuohukermaa) persilja   Gör så här Lägg steikpannu å värms, hä räckä mä låg värma.

  • Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar

    En curry som tillreds av basråvaror från skafferiet.

    Krämig och snabb kikärts- och spenatcurry som barnen gillar Klart på en kvart är ofta det viktigaste kravet för vardagsmiddagen - maten ska serveras direkt, helst lite fortare än så. Jag brukar ha basråvaror som tomatkross, bönor eller kikärter och en burk havregrädde i mitt skafferi för hektiska dagar.

  • Läckra glutenfria zucchinitortillas

    Barnvänlig "tex-mex" med ny touch.

    Läckra glutenfria zucchinitortillas Jag har ett trädgårdsland som ibland ger stor skörd av zucchini som jag måste få användning av. Hade tidigare gjort de här med skorpsmulor men nu ville jag testa en glutenfri version. Degen blandar man ihop på nolltid och slutresultatet är frasiga och goda tortillaliknande plättar som dessutom är vackra och populära.

  • Andra veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Bland läckerheterna i Vegvals andra veckomeny hittar vi två familjefavoriter i helvegetarisk tappning. Stort tack till Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo och Johannes Djupsjöbacka. Delad matglädje är dubbel matglädje!

  • Första veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Det är dags att presentera den första veckomenyn i Strömsös kampanj Vegval där ni har delat era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Päivi Lähtevänoja, Judith Alm, Frida Allberg och Katriina Lahtonen som står för veckans recept.

  • Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng

    Mat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen.

    Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng Vardagsmat! Ett recept som från början var en kylskåpsrensning men som kommit att bli en god och superenkel vardagsfavorit. Mjuk, len och rejäl vintermat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen. Judith Alm Ingredienser 1 purjolök 7-8 grönkålsblad / 1 stort knippe 1 pkt rökt tofu. Kan bytas ut mot 4-6 svampar, t.

  • Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli

    Kan varieras enligt smak och tillgängliga råvaror.

    Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli Det här är ett enkelt och snabbt recept som är formbart enligt smak och tillgängliga råvaror. Själv varierar jag receptet hejvilt. Jag använder fullkornsnudlar och soltorkade tomater som stomme och lägger till olika grönsaker och nån proteinrik ingrediens. Om man vill ha lite färg på sin mat funkar riven rödbeta fint här.

  • Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter

    Använd hela blomkålen på två nya sätt.

    Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter Sönderkokt blomkål är bland det tråkigaste som finns i matväg. Men när du ugnsbakar den eller river blomkålen till blomkålscouscous får du ut det bästa av grönsaken. Jag älskar verkligen currysmör som smaksättare till hela rostade grönsaker.