Hoppa till huvudinnehåll

Företag marknadsför snabblån för personer med betalningsanmärkning - konsumentmyndigheterna tar sig an fallet: "Fullständigt olämpligt"

Kvinna sitter i ett hav av räkningar.
Kvinna sitter i ett hav av räkningar. Bild: Mostphotos/ Ufuk Uyanik räkning,fakturor,arbetslöshet,arbetslösa,handlingar,fattigdom,Lån,ekonomi,personlig ekonomi,räkningar

Konkurrens- och konsumentverket utreder låneföretaget Aurora Laina som oroat med sin marknadsföring och sina nya snabblånemodeller.

Aurora Laina erbjuder bland annat lån till personer med betalningsanmärkningar - personer som de säger sig vilja hjälpa eftersom betalningsanmärkningarna ger en onödigt svartvit bild av vissa låntagares pålitlighet.

Lånet kan garanteras av en närstående som har goda kredituppgifter eller äger en bostad. Därefter betalas lånesumman ut till den närstående som sedan betalar summan till låntagaren med betalningsanmärkningar.

Hoppa över Twitterpostning

Företagets reklam startade hastigt en diskussion på sociala medier som slutligen väckte konsumentmyndigheternas intresse.

Närstående garanterar lånet

- I Finland finns tusentals personer som kan sköta sina låneärenden ansvarsfullt men inte har möjlighet att ta lån någonstans på grund av betalningsanmärkningssystemet, kommenterar Aurora Laina för Yle per e-post.

Bolaget säger sig bedöma varje kund enskilt för att få en tydlig bild av kundens inkomster, räkningar och andra lån.

- Vi ber låntagaren att ha en vän eller familjemedlem som kan garantera lånet. Det här betyder att personen som garanterar lånet binder sig till att sköta om återbetalningen om lånetagaren själv inte klarar det, berättar Aurora Laina.

Aurora Laina betonar ändå att deras lösningar inte passar för alla.

Årsräntan på företagets lån nuddar vid 50 procentsgränsen.

Oklart vem som gör vad

Konsumentmyndigheterna upprör sig över att närstående dras med i låntagarens skuldproblem. Här näst kontaktar konkurrens- och konsumentverket företaget för att reda ut dess verksamhetsmetoder.

- Det är fortfarande oklart om lånet beviljas åt personen med betalningsanmärkning och vad garantipersonens roll är, säger Katri Väänänen som är ansvarig chef för konsumentärenden på Konkurrens- och konsumentverket till STT.

Väänänen konstaterar ändå att verkets möjligheter att blanda sig i företagets verksamhet är begränsade eftersom man börjat kringgå regelverket med nya metoder.

Företaget får ekonomiska följder endast om marknadsrätten konstaterar att man brutit mot konsumentskyddslagen.

- Problemet är att vi inte i övervakningen av snabblåneverksamheten kan ge tillräckligt hårda straff. Reglerna har nog skärpts men nya sätt att kringgå dem hittas alltid, säger Väänänen.

Fullständigt olämplig marknadsföring

Väänänen anser att Aurora Lainas affärsmodell inte alls är saklig.

- Marknadsföringen är fullständigt olämplig. Man marknadsför genom att säga att kredituppgifterna inte behöver vara i skick. Avsikten är nog att hitta en person utan problem och sedan pressa den här personen att ta ett lån med hög ränta, säger Väänänen.

Regeringen har lagt fram ett lagförslag för riksdagen där konsumtionslånen högst skulle få ha 30 procents ränta. Dessutom funderar man på sätt att begränsa marknadsföringen av snabblån.

- Det står klart att hårdare tag behövs. Vi har i tio år arbetat med snabblånen. Lagstiftningen och övervakningsmetoderna räcker inte till. De här aktörerna tar inget ansvar, vilket företag oftast gör i sin verksamhet.

Väänänen hoppas att man snart ska få ta bättre metoder i bruk - förhoppningsvis när EU:s konsumentskyddsmyndigheter ska börja samarbeta.

- Våra övervakningsmetoder härstammar från 70-talet, konstaterar Väänänen.

Källor: Yle Uutiset, STT

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes