Hoppa till huvudinnehåll

De som gillar hjälporganisationer får riktad valreklam från partier – Unicef: Etiska regler behöver diskuteras

Riktad valreklam.
Riktad valreklam. Bild: Yle nyhetsgrafik reklam (marknadsföring)

Finländska partier riktar valreklam till personer som gillar vissa politiskt obundna organisationer på Facebook. Den riktade reklamen framkommer av skärmdumpar som personer i publiken har skickat in till Yles pågående projekt Öppna kampanjen.

Ett av de aktuella partierna är Samlingspartiet, som riktar valreklam till de som gillar Unicef i Finland, eller i praktiken till minst 17-åriga personer "som är intresserade av Unicef".

Det kan innebära att man gillar organisationens Facebooksida eller att man har klickat på en av dess annonser.

– Riktad reklam är en del av Facebook-plattformens verksamhet och tyvärr kan vi inte påverka det om till exempel Samlingspartiet riktar sin reklam till våra Facebook-lajkare, kommenterar Mari Pasula som är producent på Unicef.

Hon betonar att organisationen inte vill bli förknippad med något särskilt politiskt parti.

– Vi är ju politiskt oberoende och tar inte ställning till det som Samlingspartiet eller andra partier står för.

Hon vill inte kommentera om det är rätt eller fel att Samlingspartiet på sätt och vis åker snålskjuts på de som gillar Unicef.

Valreklam på Facebook
Valreklam på Facebook Bild: Skärmdump på Facebook.com reklam (marknadsföring)

Också andra partier agerar på liknande sätt. Att rikta reklam kan göras på ganska avancerade sätt på sociala medier, och det är lagligt i och med att användarna gått med på knepiga användarvillkor.

De Gröna kommenterade till exempel tidigare den här månaden att de riktar reklam till sådana som har visat intresse för djurrättsorganisationer på sociala medier.

Och Vänsterförbundet har nyligen riktat valreklam till finländare som gillar organisationen Amnesty International. Det kommer som en överraskning för Amnesty.

Verksamhetsledare Frank Johansson, skulle det ha varit bra om partiet hade kontaktat er, för att informera er om att ni används så här?

– Varför inte. Det här är på sätt och vis en intressant frågeställning, men då handlar det om att vi borde öppna upp hela den digitala marknadsföringens regler och titta på hur den egentligen fungerar.

Vanligt inom digital marknadsföring

Johansson tillägger att det också är vanligt att om man googlar en viss organisation, så kommer det ofta upp reklam för en annan organisation i samma bransch.

Det innebär att liknande riktad reklam också är vanlig inom organisationsvärlden – organisationer använder sina konkurrenter som nyckelord i samband med annonser. Han tillägger att man kan fråga sig om det är etiskt att rikta reklam så här.

Pasula på Unicef säger att folk gärna kunde bli mer medvetna om att sådan här riktad reklam förekommer på sociala medier.

– Om de följer organisationer har de gett information till Facebook som företaget kan använda när det säljer reklam.

Hur enskilda partier och kandidater använder sig av riktad reklam verkar variera en hel del. Men troligen kommer de allra flesta att använda sig av sådana här möjligheter åtminstone i någon mån, inför riksdagsvalet nu i vår.

Det kan också bli aktuellt att reglera den digitala reklammarknaden mer i framtiden.

– Etiska regler kunde vara riktigt bra, om vi kunde ha bättre etiska regler hur reklam kan riktas på Facebook, men det är en diskussion som behöver ske på en global nivå.

Johansson på Amnesty är ändå inte särskilt upprörd över att partier använder sig av organisationers "lajkare".

– I det här fallet är jag inte så grymt orolig. Om någon upprörs över att de har fått en valreklam från ett visst parti så ska de kanske inte läsa tidningar eller följa med digitala medier så hemskt mycket under de kommande veckorna, för det kommer att komma ganska mycket mera av dem.

Han gillar ändå idén att införa etiska spelregler för reklam på sociala medier. Han skulle också gärna vilja veta hur Facebook använder sig av all den information som samlas där.

Artikeln uppdaterades 21.2.2019 kl. 11.06 och kl. 15.25: Ett namn rättades, och rubriken ändrades.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes