Hoppa till huvudinnehåll

Politikerna undviker att reta upp folket - vill kompensera för högre miljöskatter: "Det är medelklassen, de rika och industrin som släpper mest"

Pengar i krukor
Pengar i krukor Bild: Flickr/Images money pengar,euro

Det är inte klokt att komma med alltför drakoniska krav i klimatpolitiken - det vet alla partier. I Yles klimatenkät svarar 7 av 8 riksdagspartier att de tycker att låginkomsttagare borde kompenseras när man höjer klimatskatter.

Kompensationen ska ske med reda pengar - antingen i form av skattesänkningar eller inkomstöverföringar.

Problemet, om man vill se det som ett problem, är att man inte kan styra de pengarna till klimatvänlig konsumtion.

Den som får kompensation är fri att använda pengarna till bensin, kött eller plastförpackade varor från andra sidan jordklotet.

De gröna: Människor väljer miljövänligt utan att man tvingar dem

De grönas Pekka Haavisto försvarar kompensationen med att låginkomsttagarna lever mer miljövänligt.

- Det är inte de fattiga människorna som är ett problem med CO2-utsläppen. Det är medelklassen, de rika och industrin som släpper mest.

Om man får mer pengar kan man ju använda dem till klimatovänliga varor?

- Om man får mer pengar och miljövänliga saker blir förhållandevis billigare är jag säker på att man väljer det miljövänliga.

Haavisto försvarar till och med den som anser sig måsta köra bil i fortsättningen.

- Kompensation betyder att om till exempel bensinen blir dyrare så får man lite pengar tillbaka. Ingen får hamna i en situation där man på grund av miljöavgifter inte kan leva eller upprätthålla sin levnadsstandard.

VF: Klimatpolitken måste minska inkomstklyftorna

Vänsterförbundets Li Andersson säger rent ut att klimatpolitiska skattebeslut kan tas bara om de har en minskande effekt på inkomstklyftorna.

Varken regering eller riksdag kan styra de pengar som den fattiga får.

- Om vi till exempel höjer folkpensionen, eller minskar skatterna kan vi inte säga hur man ska använda pengarna.

Andersson hoppas att den ökande miljömedvetenheten och höjda miljöskatter ändå gör att man konsumerar miljövänligare.

Och om det går så att den som kör bil kompenseras så att hon kan fortsätta köra bil?

- Det handlar inte om vem som kör bil utan det handlar om låginkomsttagare - de som är fattigast redan nu.

Var går gränsen för låginkomsttagare i ditt exempel?

- Den allmänna definitionen handlar om de som har under 1 200 euro netto i månaden. Det är en bra linje.

Vem är tillräckligt fattig för att få kompensation?

Det är inte en bra linje tycker däremot Samlingspartiet. Deras miljötalesman - inrikesminister Kai Mykkänen - tycker det är alldeles för lågt.

- Vi har ensamförsörjande som tvingas leva på 1 700-2 000 i månaden och har det rätt tajt. Är de nu sedan sådana som Vänsterförbundet tycker att inte behöver kompensation?

Pekka Haavisto vill inte ge någon exakt gräns för låginkomsttagare som ska kompenseras men han ritar upp en enkel kurva på ett papper.

Kurvan ska representera inkomstskatteprogressionen och Haavisto drar ett streck ungefär vid kurvans nedre tredjedel.

Om det betyder att gränsen går vid cirka 2 000 euro i månaden brutto blir osagt.

Men klart är att klimatpolitiken - speciellt vad beträffar skatterna - stöter på ett klassiskt problem: att definiera vem som är tillräckligt fattig för att få vissa förmåner.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes