Hoppa till huvudinnehåll

SFP-kampanj åker snålskjuts på finländska medier – men betalar Facebook för reklamen

Hufvudstadsbladet och Helsingin sanomat
Hufvudstadsbladet och Helsingin sanomat Bild: Yle/Niklas Fagerström tidningar,Helsingin Sanomat,Hufvudstadsbladet

Partier har tidigare behövt betala kommersiella massmedier för att kunna få synlighet hos deras publik. Men SFP riktar nu reklam till en liknande publik – på Facebook.

SFP eller SFP-kandidater riktar reklam till åtminstone de som gillar Huvudstadsbladet, Helsingin Sanomat och Yle Fem (officiellt Yle Teema & Fem) på Facebook, och till de som har klickat på medieföretagens annonser där.

Det framkommer av skärmdumpar som publiken har skickat till Yles projekt Öppna kampanjen, som tittar närmare på riktad politisk reklam på sociala medier, inför riksdagsvalet i april.

Möjligen riktar också andra partier än SFP sin valreklam till de som gillar finländska medier.

Att skräddarsy reklam just på sociala medier är i dagens läge ett bra sätt att nå väljarna, påpekar flera experter.

SFP:s kommunikationschef Viktor Grandell kommenterade tidigare till Svenska Yle att partiet strävar efter att maximera effektiviteten genom att inte betala för synlighet mot målgrupper som inte har "lika mycket nytta" av partiets budskap.

Skräddarsydd reklam är alltså ett modernt och effektivt sätt att annonsera.

Reklam
Reklam Bild: Skärmdump/Facebook reklam (marknadsföring)

– Det här är tidens anda. Partiernas reklam, liksom all annan reklam, behöver förnyas så att den syns där publiken är. Publiken använder i dagens läge både sociala medier och traditionella massmedier, bekräftar Klas Backholm som är universitetslärare i masskommunikation vid Åbo akademi i Vasa.

Marknadsföringsdirektör Veera Siivonen på Helsingin Sanomat är inte lika odelat positivt inställd.

– Det är logiskt att partierna riktar reklamen med hjälp av oss. Det berättar något om att vi är intressanta och ganska stora på Facebook och att sådana som gillar vårt innehåll i medeltal är mer intresserade av samhälleliga frågor, påpekar hon först.

Veera Siivonen
Marknadsföringsdirektör Veera Siivonen. Veera Siivonen Bild: Samuli Pulkkinen porträtt,Veera Siivonen

Siivonen säger också att de sociala mediernas logik är att annonsörerna kan rikta reklam enligt användarnas intressen, och att man helt enkelt måste acceptera att det här är möjligt.

– Men partierna borde gynna inhemska medier och inte slussa pengar till utländska sociala medie-plattformar, tillägger hon.

Samtidigt annonseras det fortfarande en hel del också i traditionella medier.

Klas Backholm poängterar för sin del att det är bra att det talas om riktad politisk reklam offentligt.

– Det här är en ny aspekt som väljarna behöver känna till. Det är en viktig del av kritisk medieläsning i dagens värld, så att man förstår vad som sker bakom kulisserna, kommenterar han.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes