Hoppa till huvudinnehåll

"Som 15-åring är man inte redo att köra en riktig bil" - Snart får unga framföra lätta bilar utan körlektioner

fortkörning
fortkörning Bild: Yle/Amanda Bieber fartdåre

Den första november blir det möjligt för femtonåringar att börja köra lätta bilar. Dessa fordon, som hör till fordonsklass T, är personbilar som har en begränsad topphastighet på 60 kilometer i timmen.

Enligt Kommunikationsministeriet är målet med de lätta bilarna att erbjuda unga ett nytt, säkert sätt att färdas på.

– Under förberedandet av lagen gjordes en trafiksäkerhetsutvärdering. Vi kom fram till att det ökar säkerheten i trafiken, säger Aino Still, specialist på Kommunikationsministeriet.

Flera bilskolelärare anser att det är en jättedålig idé. Lena Stenström är trafiklärare i Karis och hon tycker inte att 15-åringar är tillräckligt mogna för att köra bil.

– Teoritimmarna minskar hela tiden och det är meningen att eleverna själva ska läsa och lära sig trafikreglerna. Vi har nog märkt att det inte fungerar.

Inga körlektioner

För att köra en lätt bil krävs att personen har fyllt 15 och tagit mopedbilskörkortet. Förarutbildningen för mopedbil innefattar fyra timmar teori, ett teoriprov och ett körprov.

I juli 2018 bestämdes det att det inte krävs någon körutbildning. Däremot rekommenderas att man deltar i utbildningen för att klara av examen.

Enligt lagförändringen, som trädde i kraft i januari i år, krävs det inte längre att lätta bilars förare ska gå en speciell förarutbildning.

Jag undrar nog om 15-åringar kan köra med personbil. Jag tror inte att jag i den åldern skulle ha vågat― Elli Toronen, 17 år

Det oroar experter inom branschen.

– Som 15-åring är man inte redo att framföra en riktig bil. Man har behov av att visa att man är vild och en jättebra chaufför, vilket kan leda till olyckor, säger Stenström.

Omkullvält bil i Karis
Trafiklärare Lena Stenström tror att lätta bilar kan leda till fler olyckor Omkullvält bil i Karis Bild: Kristian Gustafsson omkullvält bil

Trafikpsykolog Mika Hatakka säger att en 15-årings riskhanteringsförmåga är sämre än hos en person som fyllt 18. Hatakka nämner också impulskontrollen hos en ung förare.

– Det betyder att en förare lätt kan ta onödiga risker om någon uppmanar till det.

Kommunikationsministeriets specialist Aino Still säger att man under lagberedningen diskuterade den frivilliga förarutbildningen.

– Man kan inte få mopedbilskörkortet om man inte kommer igenom utbildningen. För att få kortet måste man kunna framföra fordonet i trafiken. Förmågan mäts i samband med körprovet.

Bara en kort runda

Trafiklärare Olli Mäkelä säger att körprovet inte räcker för att mäta körförmågan hos en förare.

– När körprovet utförs kör man bara en kort runda. Det ger inte en helhetsbild över förarens förmågor.

Mäkelä hoppas att det inte krävs många olyckor innan man ingriper.

Stenström håller med Mäkelä angående förarutbildningen.

– Som förälder skulle jag nog köpa extra teoritimmar och körtimmar innan jag skulle låta mina barn köra en lätt bil.

Det räcker att man har tagit mopedbilskörkortet redan tidigare för att få köra med en lätt bil. Det är meningen att det också ska bli möjligt att utföra mopedbilskörkortet med en lätt bil.

Kommunikationsutskottet bestämde under lagberedningen att lätta bilars hastighet ska begränsas till 60 kilometer i timmen, i stället för 45.

Liikennepsykologi Mika Hatakka
Trafikpsykolog Mika Hatakka säger att mopedbilar inte har bidragit till någon större skada. Liikennepsykologi Mika Hatakka Bild: Yle/Pekka Tynell trafikpsykologi

Enligt Trafikpsykolog Mika Hatakka är det en dålig lösning.

– Ett fordon med en hastighet på 60 kilometer i timmen orsakar potentiellt mer förstörelse än ett fordon som går 40 kilometer i timmen.

Kommunikationsutskottet anser att en topphastighet på 60 kilometer i timmen bidrar till smidighet i trafiken och minskar behovet för omkörningar.

Hatakka påminner ändå att mopedbilar inte har bidragit till enorma rusningar.

– Mopedbilar har inte bidragit till någon större skada. Man är rädd för att andra förare kör in i baken på lätta bilar om de kör för sakta, men inte kör bilister heller in i baken på mopedbilar.

Enligt Hatakka är de vanligaste olyckorna som involverar mopedbilar i korsningar eller utkörningar. Han påpekar att olyckor orsakade av mopedbilar är överdrivna.

– En mopedbil är inte ett problem. Det finns ungefär 10 000 mopedbilar i registret och allvarliga problem har varit få.

Viktigt att kunna behärska fordonet

Unga anser att inte alla är oförsiktiga eller oansvariga förare. Pekko Lampinen är 17 år gammal och studerar till bilmontör. Han säger att han har klarat sig bra i trafiken.

– Det beror på från person till person, själv har jag klarat mig bra i trafiken med moped. En lätt bil är så klart något helt annat än en moped, trots att trafikreglerna är samma.

Elli Toronen är 17 och håller på att utföra examen för ett vanligt B-körkort.

– Jag undrar nog om 15-åringar kan köra med personbil. Jag tror inte att jag i den åldern skulle ha vågat.

Enligt trafiklärare Lena Stenström är det viktigt att inse vad man har att göra med.

– Visst blir det säkrare med en vanlig bil än med en mopedbil, men man måste komma ihåg att en mopedbil bara går 45 kilometer i timmen.

– Lätta bilar ska gå 60 kilometer i timmen, och dessutom är de mycket tyngre. Så man ska nog se till att man klarar av att behärska den.

Artikeln baserar sig på Yle Uutisets text "Nuori pääsee kohta kevytauton rattiin ilman ajo-opetusta – asiantuntija lataa suorat sanat: "15-vuotias saa kuvaannollisesti ladatun aseen"" skriven av Antti-Jussi Korhonen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes