Hoppa till huvudinnehåll

I Sanna Kekäläinens nya dansföreställning utforskas det som upplevs som främmande

Bild från dansverket Främling. Sanna Kekäläinen och Janne Marja-aho.
På scen Sanna Kekäläinen tillsammans med Janne Marja-aho. Bild från dansverket Främling. Sanna Kekäläinen och Janne Marja-aho. Bild: Kristiina Männikö Sanna Kekäläinen

Koreografen och dansaren Sanna Kekäläinen utforskar frågor som rör kön, identitet och maktstrukturer i sina dansverk. I dag har hennes senaste verk Främling premiär på Cirko i Helsingfors.

I verket får publiken möta och utmana sin förståelse för det som är främmande.

– Det som är främmande, annorlunda och konstigt blir avfärdat i vår samtid. Jag vill försöka skapa en kontakt och ett möte mellan människor, säger Kekäläinen som är en av de stora namnen inom finsk ny dans.

Bild från Sanna Kekäläinens dansföreställning "Främling".
Sanna Kekäläinens senaste verk Främling och utforskar precis som namnet redan avslöjar det som kan upplevas som främmande. Bild från Sanna Kekäläinens dansföreställning "Främling". Bild: UUPI TIRRONEN Sanna Kekäläinen

I begreppet främling ryms allt som på något vis avviker från normen. Det kan vara en person som är utländsk, invandrare, flykting, kvinna, homosexuell, funktionsvarierad eller rasifierad.

Kekäläinen anser att vi lever i en narcissistisk samtid där människor är fullt upptagna med att tillgodose sig med sina egna nöjen men där det som är främmande sällan får plats. Det som är främmande fungerar som en motvikt mot vår nuvarande självcentrerade livsstil menar hon.

– Det som är främmande kan spränga allt. Utan några främmande element finns det ingen diversitet. Det finns inte heller något liv.

I begreppet främling ryms allt som på något vis avviker från normen. Det kan vara en person som är utländsk, invandrare, flykting, kvinna, homosexuell, funktionsvarierad eller rasifierad

En händelse snarare än en föreställning

I Främling ingår olika delar som på varierande sätt tar upp det som är främmande. Verket är polyfoniskt där det bland annat blandas ljudbilder, ljussättning och olika utrymmen för att skapa ett personligt tillstånd där människor har möjlighet att dela en gemensam upplevelse.

Dansare Sanna Kekäläinen på scen under föreställningen "Främling".
På scen Sanna Kekäläinen som också skrivit manus, tagit fram konceptet för verket och ansvarat för koreografin. Dansare Sanna Kekäläinen på scen under föreställningen "Främling". Bild: Kristiina Männikö Sanna Kekäläinen

Kekäläinen beskriver verket snarare som en händelse i stället för en föreställning trots att det nog finns en publik och människor på scen som uppträder. Det handlar om en filosofisk tankegång där hon strävar efter att skapa ett personligt tillstånd, ett personligt rum som existerar bortom ett uppträdande eller ett spektakel.

– Ett spektakel är ett resultat av kapitalismen där man utgår från kapitalismens premisser för att göra en föreställning, det vill säga man skapar något som säljer. Det försöker jag komma bort från.

Stand-up och dans

Främling inleds av en prolog i form av stand-up som dras av finsk-kanadensiska komikern Jamie MacDonald.

– Jag tycker att Jamies set är helt fantastisk. Han är väldigt personlig och rolig, säger Kekäläinen.

ståuppkomikern James MacDonald
Ståupparen Jamie MacDonald bjuder på personlig och normbrytande stand-up som fungerar som prolog till verket "Främling". ståuppkomikern James MacDonald Bild: Juha Hanhinen James MacDonald,Jamie MacDonald,Regnbågsmänniskor

Prologen fungerar som en självständig och inledande del av verket som sker i aulan på Cirko. Därefter förflyttar sig publiken en våning upp för att ta del av själva dansföreställningen som ges i olika versioner.

Avslutningsvis får publiken ta med sig en essä skriven av Riikka Laakso som också kommenterar främlingskapet.

Nakenhet är en självklarhet

Kekäläinen har varit verksam som koreograf och dansare sedan 1980-talet. År 1996 grundade hon danskompaniet Kekäläinen & Company och hon är också en av medgrundarna av centret för ny dans Zodiak.

I sina verk har hon som regel ett politiskt och feministiskt tillvägagångssätt. Ofta är det kroppen, särskilt kvinnokroppen, som står i fokus och på scenen är det nakna kroppar som rör sig.

– I alla mina verk finns det nakenhet. Det är en självklarhet för mig. Det kan jag inte rå för utan det finns alltid där. Det handlar delvis om att besvara den primära frågeställningen om vad en människa är.

Dansare Sanna Kekäläinen på scen under föreställningen "Främling".
I samtliga av Kekäläinens verk förekommer nakenhet och nakna kroppar som rör sig på scen Dansare Sanna Kekäläinen på scen under föreställningen "Främling". Bild: Kristiina Männikö Sanna Kekäläinen

Trots att Kekäläinen är politisk och ställningstagande i sina verk handlar det inte om att peka finger eller komma med en absolut sanning.

– Jag bidrar gärna till att det föds nya tankar och öppna upp för möjligheter till ett mer medmänskligt liv än vad jag upplever finns i den här tiden. Men det är en förhoppning inte ett tvång. Mitt sätt är inte enkelspårigt utan strävar efter att skapa associationer hos folk – jag tycker om associationer eftersom de är så befriande.

Främling har premiär den 24.2.2019 på Cirko - Centrumet för nycirkus i Södervik, Helsingfors. Sista föreställningen ges den 9.3.2019.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje