Hoppa till huvudinnehåll

Bilar som inte kommer, åldringar som blir strandsatta och grannar som kör - 584 personer blev utan FPA-taxi i januari

bild på taxin
bild på taxin Bild: Sandra Crawford/Yle taxi,Helsingfors

Det är fortfarande stora problem med FPA:s taxiresor - och förtroendet för att det ska fungera har rasat.

- Klagomålen har minskat betydligt sen starten i juli, förklarar Anne Giss ansvarig planerare på Folkpensionsanstalten.

På Folkpensionsanstalten ser man en ljusning, trots att FPA:s statistik för januari i år visar att drygt 580 personer blev utan FPA-taxi. Nästan alla fall är från Nyland.

- Varje resa som inte kan göras är en för mycket. Men med tanke på övergången till beställningscentral och förändringar för taxibilisterna är det ändå på en ganska måttlig nivå, anser Anne Giss på FPA.

Jag satt där åtminstone en timme och mer

Det är fram för allt glesbygden i Nyland som har problem med att få FPA-taxi. I Lappträsk fick Inga Johansson, 86 år, ingen taxi när hon skulle till läkaren.

- Jag satt där åtminstone en timme och mer. Men den kom ju aldrig, berättar Inga Johansson.

Hon fick avbeställa sin tid hos läkaren och det tog veckor innan hon fick en ny tid. Då vågade hon inte beställa en FPA-taxi utan bad om hjälp av sin granne, systersonen Benny Engård.

- Hon bad mig skjutsa henne så att hon säkert skulle komma till läkaren.

Eläkeläinen / Inga Johansson / kelataksi / Loviisa 21.02.2019
Inga Johansson har dåliga erfarenheter av FPA-taxiresor. Eläkeläinen / Inga Johansson / kelataksi / Loviisa 21.02.2019 Bild: Jouni immonen / Yle FPA

Det här hände senaste sommar. Nu verkar det ha blivit bättre men problemen har gjort att många inte längre litar på FPA-servicen.

Till exempel har Lovisa hälsocentral styrt över patienter till hemsjukvården.

- Vi har färre avbokningar då förtroendet för FPA-taxin förbrukats. Patienterna har bland annat anlitat anhöriga att köra dem, säger Sari Tallberg hälsovårdare på Lovisa hälsovårdscentral

Rädsla att taxin inte kommer

- Det finns en rädsla att taxin inte kommer, berättar Barbara Grandell chef för vårdhemmet Valkom herrgård i Lovisa.

Där har man delvis löst problemen med att anlita vårdhemmets egna bilar så långt det går.

Tiia Gustavsson, chef inom äldreomsorgen i Lappträsk, förde under hösten bok över fall där det var problem med FPA-taxin. 12 stycken fall skrevs upp under en månad.

På Lappträsk vårdhem har man också dåliga erfarenheter. En gång beställdes en FPA-taxi som sent omsider var på väg till vårdhemmet för att hämta en klient till kirurgen.

Men på vårdhemmet insåg man att klienten inte skulle hinna till den avtalade läkartiden och avbeställde bilen.

- På 40 minuter hinner man inte hit från Helsingfors så vi beställde en vanlig lokal taxi, berättar Heli Salminen chef för vårdhemmet.

Johtaja / Heli Salminen / kelataksi / Lapinjärvi 21.01.2019
Heli Salminen är chef för Lappträsk vårdhem. Johtaja / Heli Salminen / kelataksi / Lapinjärvi 21.01.2019 Bild: Jouni immonen / Yle FPA

När FPA-taxin avbeställdes fick klienten själv stå för taxikostnaderna men klienten hann fram till kirurgen.

FPA-köror lockar inte

För taxiföretagare är FPA-köror inte attraktiva. Även om man får en resa till hälsocentralen eller till ett sjukhus är det inte säkert att samma taxibil får köra hem patienten.

- Jag får bli och vänta på patienten men det är ingen säkerhet för att jag också ska få köra hen tillbaka hem, förklarar Tuomas Villikka, taxiföretagare i Lappträsk.

Nej, andra taxichaufförer kan få körningen och därför vill Villikka inte köra vanlig FPA-taxi. Det blir olönsamt att köra hem utan en kund.

För glesbygden är det här ett större problem. Och för huvudstadsregionens taxichaufförer är en resa till glesbygden också olönsam.

Om de har ett avtal att kunna tacka nej till en FPA-körning så är risken större att de också tackar nej.

Ny FPA-taxi i Nyland

På grund av alla problemen i Nyland bytts tjänsteleverantören ut. Från och med april ska Menevä Oy sköta om FPA-taxiresorna.

Menevä Oy:s vd Tuomo Halminen försäkrar att taxiservicen ska fungera. Bolaget har haft flera rekryteringstillfällen i Nyland för att få taxichaufförer och taxiföretagare med i systemet för FPA-taxi servicen.

- Det har gått riktigt bra att få chaufförer, säger Tuomo Halminen.

Man har gjort två olika kontrakt: ett där chaufförer är bundna att ta en FPA beställning och ett så kallat at will avtal där chauffören kan välja om hen vill ta emot beställningen eller inte.

Menevä har fått uppgifter från FPA om var det har varit problem med FPA-taxibeställningar och bolaget lovar att man nu har tillräckligt med bilarför att sköta hela Nyland.

Vanlig taxi får rycka ut om det inte finns någon FPA-taxi

På Folkpensionsanstalten har man gått igenom alla problem och nu beaktat detta i det nya kontraktet med leverantören

Anne Giss / johtava suunnittelija / Kela / Kelataksit 2 /Pitäjänmäki 22.02.2019
Anne Giss på FPA säger att FPA skärpt kraven på FPA-taxi leverantören. Anne Giss / johtava suunnittelija / Kela / Kelataksit 2 /Pitäjänmäki 22.02.2019 Bild: Jouni Immonen / Yle FPA

- Om kunden inte får en taxi via leverantören så är leverantören skyldig att beställa en vanlig taxi och leverantören får stå för de extra kostnader som då uppstår, förklarar Anne Giss, ledande planerare på FPA.

- Vi hoppas att det blir bättre. Men jag vet inte om vi kan lita på det, säger Heli Salminen på Lappträsk vårdhem.

Benny Engård i Lappträsk är inte så övertygad om att allt blir bättre då grundproblemet kvarstår. Han vill ändra lagen.

- Ingen har frihet att beställa den bil som man vill ha utan nu ska allt gå via centralen, förklarar Benny Engård.

Ingen valfrihet med FPA-taxin

Enligt Engård borde var och en få beställa en vanlig lokal taxi och sedan efteråt få ut ersättningen från Folkpensionsanstalten. Han jämför det med privata läkarbesök.

- Går du till en privat läkare beställer du själv och sen har du rätt att söka ersättning.

Här kommer dock sjukförsäkringslagen emot som ändrades samtidigt med den nya taxilagen där taxiverksamheten avreglerades. Ersättningarna måste gå via FPA-taxisystemet.

- Det blir så här när priserna inte längre regleras och kunden beställer en taxi som kostar betydligt mer än vad samhället har råd med att betala, förklarar Anne Giss på Folkpensionsanstalten.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes